۰

کشاورزی / کل اخبار / گفتگو

قطـره: کاربردی بودن توسعه هواشناسی کشاورزی در سطوح مناطق کشاورزی است

ژانویه 23, 2017 در 00:50 توسط

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه هواشناسی کشاورزی کاربردی، پلی بین کشاورز با هواشناسی است.

سعید قطره سامانی در گفتگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر با بیان اینکه توسعه هواشناسی کشاورزی کاربردی بودن آن در سطوح مناطق کشاورزی است افزود: در این روش با کسب اطلاعات در تمامی ساعات که از ایستگاه های هواشناسی جمع آوری می شود، در اختیار کاربران نهایی که همان کشاورزان می باشند قرار می گیرد.

وی با عنوان اینکه این نوع ارتباط پلی بین کشاورز با هواشناسی است تصریح کرد: این ارتباط می تواند کاهش چشمگیری در خسارات ناشی از وقوع ناگهانی آب و هوایی در بخش کشاورزی شود.

قطره سامانی اظهار داشت: با پیش اطلاعاتی که از طریق رسانه ها به کشاورزان در سطوح مناطق استان از لحاظ آب و هوایی اعلام می شود می تواند مانع از انجام عملیات کشاورزی و زراعی از جمله سم پاشی شود.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در هواشناسی سامانه ای با عنوان توسعه هواشناسی کاربردی یا (تهک) مطرح است گفت: این طرح دارای 7 مرحله می باشد که در ابتدا می بایست کاربرمان رو بشناسیم، نیازسنجی کنیم، داده و محصول خودمان را در نظر بگیریم و وسایل ارتباطی خودمان را برقرار کنیم.

وی اظهار داشت: در این مراحل باید از این موضوعات یک سری بازخورد داشته باشیم و با مستندسازی از کل کارهای انجام شده بتوانیم به بهبود این روش کمک کنیم و با مستند نمودن این اطلاعات، آن را در اختیار نسل های بعدی قرار دهیم تا بتوانند از آن بهره مند شوند.

قطره سامانی به روش سنتی سرمازدگی محصولات باغی یا همان چوم سوزان اشاره کرد و با عنوان اینکه این روش یک نوع باور در بین مردم است و نمی توان جلودار این نوع باورها شد افزود: این روش از نظر علمی جایگاهی ندارد ولی از لحاظ اجتماعی و فرهنگی این باور در بین کشاورزان وجود دارد که بتوانند از آن با روشن نمودن آتش در یک نقطه از باغ در جهت جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی خود جلوگیری کنند.

وی با عنوان اینکه روشهای مختلفی برای کاهش سرما در باغات وجود دارد تصریح کرد: روشن نمودن آتش در باغات، استفاده از ماشین های مولد باد، استفاده از چاهک معکوس، مه پاش می باشد.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کاشت درختان بادام با توجه به وضعیت آب و هوایی موجود در منطقه، اگر در دامنه های کوه کاشته شود از شکوفه دهی زودرس این درختان جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *