۰

کشاورزی / کل اخبار / گفتگو

مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در چهارمحال و بختیاری: کشت گیاهان دارویی اولویت اول طرح منارید در سامان

ژانویه 17, 2017 در 21:30 توسط

مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در استان چهارمحال و بختیاری از آغاز اجرای این پروژه از روستای شوراب صغیر تا دهستان هـوره مرکز بخش زاینده رود خبر داد.

IMG_7754 (Copy)

وفا محمودی نژاد در گفتگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر، با بیان اینکه پروژه بین المللی منارید در خاورمیانه و شمال آفریقا در حال انجام است افزود: این پروژه اساساً در مکان هایی که تغییر اقلیم، خشکسالی و یا سزمازدگی رخ داده است انجام می شود که یکی از این کشورها، کشور ایران است که این طرح در استان چهارمحال و بختیاری از سال 2015 جزء پروژه بین المللی منارید در سطح کشور معرفی و شناخته شده است.

وی اظهار داشت: شهرستان سامان یکی از اولین و پایلودترین شهرستان های استان است که از 2 ماه پیش این طرح آغاز شده است و اجرای این پروژه می تواند با اثرات ناخواسته تغییر اقلیم مقابله کند و همچنین به دلیل آنکه خشکسالی هایی که در سطح مناطق به وجود می آید از لحاظ اقتصادی باعث ایجاد اختلالاتی در سطح جامعه می شود که در نتیجه سبب کاهش آبدهی و افزایش حرارت دهی نور آفتاب خواهد شد.

محمودی نژاد به روند اجرای این طرح در سطح شهرستان سامان اشاره کرد و افزود: در این طرح اگر باغات دچار سرمازدگی شوند از گونه های سرمایی استفاده می شود تا از لحاظ اقتصادی مشکلی ایجاد نشود.

مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در استان چهارمحال و بختیاری در این راستا عنوان کرد: پیشتر در نشست هایی با بخشداران، دهیاران و شوارهای روستا مصوب شد که با ایجاد فرم هایی در خصوص شناسنامه دار کردن روستاها در روند اجرای این طرح قرار بگیرند.

وی به طرح ارزیابی مدیریت مشارکتی در بین روستاییان اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح مشکلات روستائیان مورد بررسی قرار می گیرد و کارگروه های توسعه روستا در این زمینه تشکیل و اقدام به پروژه نویسی طرح منارید می کنند و سپس در یک نشست کمیته ای، به فرمانداری این شهرستان ارجاع داده می شوند و با تشکیل یک انسجام سازمانی دولتی کل برنامه ها پس از تصویب به مرحله اجرا می رسند.

محمودی نژاد تصریح کرد: پروژه بین المللی منارید از روستای شوراب صغیر آغاز و تا دهستان هـوره مرکز بخش زاینده رود ادامه خواهد داشت و این شهرستان به عنوان پایلود اجرای این طرح و با الگوگیری آن توسط مردم این منطقه، آن را در مناطق دیگر نیز پیاده سازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه دارای مشخصاتیست که سهم مشارکت مردم و دولت در آنها معیین شده است افزود: هدف اصلی اجرای این پروژه توانمندسازی و ظرفیت سازی در طرح های کشاورزی می باشد.

مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در استان چهارمحال و بختیاری با عنوان اینکه ما با تشکیل این کارگروه ها با دعوت از مردم، کارآفرینان و دستگاه های اجرایی می خواهیم تعهدی در اجرای این کار ایجاد کنیم افزود: پروژه ای که در حال حاضر در حال انجام آن هستیم کشت گیاهان دارویی می باشد که کاشت این گیاه در اولویت اول از لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است و میزان آبدهی آن نیز به مراتب کمتر خواهد بود و همچنین بدلیل آنکه کشت این نوع گیاه انحصار کشور و استان تلقی می شود و رقابت خارجی در آن وجود ندارد، یک نوع طرح اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *