۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: فداکاری آتش نشانان و قدرشناسی ملت، سرمایه اجتماعی و همدلی ملی را ثابت کرد

ژانویه 27, 2017 در 21:00 توسط

امام جمعه سامان گفت: فداکاری آتش نشانان و قدرشناسی ملت در سراسر کشور ثابت کرد که جامعه ما با انباشتی از سرمایه اجتماعی و همدلی ملی روبروست و در برهه های حساس جنبه های خود را نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، حجت الاسلام والمسلمین محسن ملکپور در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه در سامان ضمن سفارش نمازگذاران به رعایت تقوای الهی با بیان اینکه عبادت یک ظاهر و یک باطن دارد و غالباً از این حقیقت غافل هستیم که اگر به آن حقیقت برسیم لذت عبادت را هم احساس می کنیم افزود: نکته مهمی که در لذت بردن از عبادت مهم است و باید به آن توجه ویژه داشت حلال و حرام بودن مال انسان است که مال حرام می تواند حرام به ذات و حرام به غیر ذات باشد.

وی اظهار داشت: خرید و فروش برخی از مواردی که اگر وارد زندگی انسان شود از جمله شراب، آلات قمار، آلات موسیقی حرام است که حتی اگر کسی بخرد، بفروشد و یا آن را مصرف کند پول و مصرفش حرام است و این یک نوع حرام ذاتی است.

حجت الاسلام ملک پور در ادامه به حرام غیر ذاتی اشاره و تصریح کرد: حرام غیر ذاتی آن چیزی است که خود فی نفسه حرام نیست اما یک عواملی باعث حرمت آن می شود و مانند کسی است که اگر خمس مال خود را پردخت نکند مالش پاک نمی شود.

امام جمعه سامان به آیه 128 سوره مبارکه اعراف اشاره کرد و افزود: تمام قصه های قرآن نگارخانه های قرآن اند و آنچه خداوند بیان داشته است در آنجا به نمایش می گذارد.

وی در بخش دیگری از خطبه ها، حادثه هفته گذشته ساختمان پلاسکو تهران را یادآور شد و اظهار داشت: با توجه به خسارتهای جانی و مالی در این حادثه، قلب هر انسان نوع دوستی را با هر نظر و عقیده ای به درد آورد که این حادثه از یک سو اوج ایثار و فداکاری آتش نشانان قهرمان را به نمایش درآورد و هم از سوی دیگر خانواده هایی را داغدار عزیزان خود کرد.

خطیب جمعه سامان ادامه داد: آتش نشانان قبل از اینکه این حرفه و شغل آنها باشد از عشق و انگیزه بالایی برای خدمت رسانی به مردم برخوردارند و در واقع آتش نشان ها دل به آتش می زنند تا از جان و مال مردم محفاظت کنند که حقیقتاً آنان با علم به خطرات آتش، به استقبال شعله ها می روند تا حتی بتوانند جان یک نفر را نجات دهند.

حجت الاسلام ملک پور در این راستا خاطرنشان کرد: تمامی مسئولان دست اندرکار در صحنه و پیام های صادر شده از سوی مسئولین نظام، از پیام مقام معظم رهبری گرفته تا پیام های سران قوا، همگی از عمق، ابعاد، آثار و پیامدهای این حادثه تلخ حکایت می کنند و به طور قطع، هر حادثه بزرگ به اندازه بزرگی اش درس ها و عبرت های فروانی خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه سرمایه اجتماعی ایران اسلامی نکته اول این واقعه است افزود: در حالی که سال های گذشته صدها شبکه ماهواره ای و انبوهی از شبکه های فضای مجازی دنبال آن بوده و هستند که ایمان، وحدت، عرق ملی و روحیه ایثار گری را در جامعه اسلامی ما مذموم کنند تصریح کرد: فداکاری آتش نشانان و قدرشناسی ملت در سراسر کشور ثابت کرد که جامعه ما با انباشتی از سرمایه اجتماعی و همدلی ملی روبروست و در برهه های حساس جنبه های خود را نشان خواهد داد.

امام جمعه سامان در ادامه بیان داشت: قبل از واقعه ساختمان پلاسکو، ما احساس همدلی در آحاد مردم را نسبت به تجلیل از شهدای غواص و مدافعین حرم شاهد بودیم و این پاسداشت، این قدردانی از ایثار و فداکاری نشانه مهم زنده بودن هویت ملی و دینی ملت عزیز ایران است.

حجت الاسلام ملک پور یادآور شد: رسانه ملی از جمله صدا و سیما هم لازم است که اجازه ندهند رسانه ها و شبکه های غربی، مدیریت افکار عمومی را در این مسئله به دست گیرند و باید آرام آرام از فضای احساسی ایجاد شده در اطراف این موضوع به مباحث تکنیکی، فنی و آینده نگری در بحران و مقابله با آن بپردازند و ستاد مدیریت بحران نیز باید ظرفیت ها و قابلیت های خود را در این راستا افزایش دهد.

خطیب جمعه سامان ادامه داد: تمامی نهادهای حاکمیتی اعم از قضایی و اجرایی باید به نحوی در جهت بهبود وضعیت ایمن سازی بناهای تجاری و مسکونی بدون کمترین ملاحظه ای همکاری کنند که در همین راستا همراهی و همکاری مردم نیز اهمیت ویژه ای دارد ولی به هر حال جبران تلخ این حادثه جز به فضل و کرم الهی امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: جای تقدیر و تشکر از آحاد مردم نوع دوست و شریف ایران اسلامی را در این نوع ابراز همدردی دارد که صحنه ای از همدلی و مهربانی را به نمایش گذاشتند.

امام جمعه سامان در بخش دیگری از خطبه ها به 12 بهمن ماه  سال 1357 سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به ایران و آغاز دهه مبارک فجر را اشاره کرد و ضمن تبریک این ایام به نمازگذاران و ملت شریف ایران، به جملاتی از سخنان امام راحل (ره) در صحیفه خودشان اشاره و خاطرنشان کرد: آن چیزی که در اینجا حاصل شد و ما باید او را جزء معجزات حساب کنیم همان انقلاب درونی این ملت بود که انقلاب درونی این ملت موجب شد که تا انقلاب پیدا شود.

حجت الاسلام ملک پور در ادامه به بیان جملاتی از صحیفه امام راحل (ره) که سبب پیشرفت و ادامه انقلاب است اشاره کرد و افزود: عامل اول ادامه انقلاب حفظ تعهد به اسلام است و تا من و شما تعهد خودمان را به اسلام حفظ کردیم این انقلاب محفوظ می ماند، دوم آنکه اگر رهبری دینی کنار برود انقلاب قطعاً صدمه می بیند، عامل سوم آنکه حضور در صحنه یک وظیفه الهی برای مردم است که بحمدالله مردم ایران تا به حال چنین بوده اند، عامل چهارم پیشرفت و ادامه انقلاب و ساده زیستی دولتمردان است و عامل پنجم پیشرفت و ادامه انقلاب، اتحاد و وحدت کلمه است.

وی در ادامه افزود: با نگرشی به وصایا و سفارشات حضرت امام خمینی (ره) به این نکته مهم توجه جدی داده شده است که مسئولی اگر در رفاه باشد هیچ وقت درد مردم را نمی فهمد.

خطیب جمعه سامان با تاکید بر اینکه انقلاب باید به خوبی معرفی شود اظهار داشت: با جشن ها و مناسبت هایی که در دهه مبارک فجر برنامه ریزی شده است امید است در معرفی این انقلاب تلاشگر باشیم و مبانی اصلی انقلاب را مورد مطالعه قرار دهیم و بنگریم که انقلاب چه بود، چه داشت، چه باید میشد، چه باید می کردیم و چه هدفی داشت.

وی با عنوان اینکه اگر پاسخگوی این سوالات نباشیم دشمن جوابگوی آن خواهد بود تصریح کرد: به جای اینکه از مقصد انقلاب سر در بیاوریم از جای دیگر سر در می آوریم، با این عنوان که اگر در ابتدا انقلاب، هدف و مقصد را تعریف کنیم و بتوانیم به خوبی آن را تعمیق ببخشیم آنگاه می توانیم بفهمیم کدام راه صحیح است و کدام راه خلاف بوده است.

حجت الاسلام ملکپور در بخش دیگری از خطبه ها، به مراسم تجلیل از دانش آموزان و استعدادهای برتر شهرستان سامان اشاره کرد و با عنوان اینکه این دانش آموزان سرمایه های ما در نسل های آینده هستند، ضمن تبریک به این دانش آموزان برای آنان آرزوی موفقیت روز افزون در تمامی مراحل تحصیلیشان نمود.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *