۰

کشاورزی / کل اخبار

سیستم نوین آبیاری کشاورزی در شهرستان سامان آغاز شد

ژانویه 25, 2017 در 09:30 توسط

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرایی شدن سیستم نوین آبیاری کشاورزی با وسعت 550 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان سامان خبر داد.

سیدطاهر نوربخش در گفتگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر در خصوص اجرای سیستم نوین آبیاری کشاورزی با بیان اینکه روند خشکسالی هم اکنون در کشور و استان ما حاکم است افزود: این نوع سیستم نوین آبیاری از اولویت های کاری سازمان بشمار میرود و شهرستان سامان نیز به دلیل گستردگی باغات و نیز دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در اجرای این طرح پیش قدم بوده است.

وی اظهار داشت: 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سطح استان از اجرای سیستم نوین آبیاری بهره مند خواهند شد که این مهم بزودی در همه شهرهای استان اجرایی خواهد شد.

نوربخش با عنوان اینکه اجرای این طرح در شهرستان سامان با وسعتی بالغ بر 550 هکتار از اراضی زمین های کشاورزی آغاز شده است افزود: این نوع آبیاری ها شامل آبیاری های بارانی، قطره ای و آبیاری تِیپ می باشند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اولویت این نوع آبیاری ها، آبیاری تِیپ و قطره ای می باشند اظهار داشت: این نوع آبیاری ها با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در سطح استان هزینه خواهند شد که از این میزان اعتبار، 85 درصد آن بلاعوض و 15 درصد دیگر نیز از بخش خودیاری کشاورزان می باشد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه های نوین آبیاری به طور متوسط به شیوه قطره ای راندمان را در حدود 90 درصد و در آبیاری بارانی حدود 75 درصد را شامل می شوند تصریح کرد: با توجه به روند خشکسالی که در کشور و استان چهارمحال و بختیاری حاکم است، یکی از سیاست های کلان جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی استان، اجرای سامانه نوین آبیاری به شدت در حال پیشروی است و امسال نیز در حدود 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به این سیستم مجهز کنیم.

نوربخش خاطرنشان کرد: تاکنون مبلغ 25 میلیون ریال در مرحله اول طرح اجرای سیستم نوین آبیاری کشاورزی در 550 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سامان به اجرا رسیده است.

وی در توصیه ای به کشاورزان از جلوگیری هدر رفت آب تاکید کرد و در این راستا گفت: با اجرای این سامانه در جهت افزایش و راندمان محصول و نیز افزایش بهره وری آب کوشا باشیم.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *