۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: آمریکا ابر قدرت خیالی بیش نیست

نوامبر 11, 2016 در 14:36 توسط

امام جمعه سامان گفت: آمریکا ابر قدرتی خیالی بیش نیست و حل مشکلات فعلی کشور در بازوان باتوان و استعدادهای جوانان با ایمان این کشور است.

Malekpour 5

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه سامان، مکتوب خطبه های نماز جمعه سامان بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

وقتی موضوع تقوا ، عبادت ، بندگی و این طور چیزها پیش می آید آن چیزی که فوری به ذهن می آید اینکه خب یک فضای خاصی برای اینها هست یعنی کسی که می خواهد عبادت کند باید مسجد برود کسی میخواهد تقوا داشته باشد باید حتما در یک فضای خاصی باشد اگر کسی می خواهد ایمانش را حفظ کند باید در یک ایام خاصی باشد مثلا ماه رمضان و …. . این نگاه، نگاه درستی نیست برای اینکه عبودیت و بندگی یک حقیقتی است که زمان بر و مکان بر نیستبله ممکن است در یک زمانها و مکانهایی به به دلایلی نمره تقوا بالا باشد مثلا در شب قدر مثلا در مسجد الحرام یا حرم امام حسین (ع) نماز خواندن ثوابش بیشتر باشد اما بحثی که داریم روی نمازهای عبودیت است . اصلا بنده بودن مطیع بودن پیرو خدا بودن زمان و مکان نمی شناسد نباید منحصر کرد اسلام آنقدر دایره عبادت را بالا دیده است که گاهی ممکن است انسان هیچ کاری نکند و در حال عبادت باشد خیلی از عبادت ها ممکن است بسیار ساده و آسان باشد یعنی بعضی ثواب جمع کردن ها بسیار ساده و آسان باشد.

و ما هم راحت از کنارش عبور می کنیم و غفلت می کنیم در یک دسته بنده علامت عبادت ها اینطورند اول عبادت جسمی : این جسم غیر از نماز را می گویم، اینکه جای خود است مثال می زنم اگر به قرآن نگاه کردی عبادت است کار سختی نیست آقا در مسجد نشستم دارند قرآن می خوانند من اصلا سواد ندارم یا حال خواندن را ندارم همین طور به قرآن نگاه می کنم نگاه به قرآن عبادت است. خانه پدر و مادر می رویم نگاه به پدر عبادت است نگاه به مادر عبادت است (نگاه محبت آمیز ).

مورد دیگر عبادت جسمی، رسول خدا فرمود : به شما خبر بدهم آسان ترین عبادت چیست؟خیلی برای بدن راحت است فرمود « السَّمتِ و حّسنُ الخُلق» (سکوت و خوش اخلاقی) سکوت عبادت است ، خوش اخلاقی عبادت است یا روایت بگویم:

امام سجاد (ع)در کوچه های مدینه می رفت سوار اسب بود عده ای هم پشت سر او بودند یک کلوخی وسط کوچه بود پیاده شد کلوخ را برداشت و به یک طرف انداخت آقا فرمود این عبادت است فرض شیشه ای وسط خیابان است ممکن است پای کسی را زخمی کند برداری عبادت است که از این قسمت عبادت ها در مورد جسم زیاد است…

قسم دیگر عبادت عبادت قلب است قلب هم عبادت دارد روایت داریم محبت اهل بیت در هر قلبی باشد عبادت است من امام حسین (ع) را دوست دارم اصلا هم کربلا نرفته ام ولی امام حسین (ع) را دوست دارم این خودش یکی از عبادت های مهم است از دشمنان اهل بیت بدم می آید این عبادت است.

عبادت داریم عبادت فکری در فکر هم می توان عبادت بکنیم حسن ظن به مردم عبادت است گمان نیک به مردم داشتن ، تا کسی خانه خرید نگویی از کجا آورد ، تا کسی تصادف کرد نگویی حتما گناهی کرده. تا ورشکست شد نگویی مال مردم را بالا کشیده ، تا با کسی دیدی نگی این چیش می شد نگوید ارتباط داره با نامحرم.

مورد دیگر عبادت ، عبادت اجتماعی است. روایت می فرماید: « اِنَّ اَحَبَّ الاَْعْمالِ اِلَی اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ » مهمترین اعمال نزد خداوند که عبادت است « اِدْخالُ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنینَ» مسلمانی را شاد کند البته ادخال سرور با لغو و لهو دست انداختن مردم فرق می کند . ادخال سرور این است که شما به کسی که جهیزیه می خواهد مشکل مالی دارد مشکل اقتصادی دارد کمک کنیم. آقا جان صله رحم می کنی؟ این ادخال سرور است.

مورد دیگر که عبادت است عبادت مالی است خب همان زکات ، خمس ، صدقه کمک به مردم و رفع نیاز مردم است که روایات زیادی داریم.

و اما مورد دیگر که عبادت است عبادت سلبی است گاهی هیچ کاری نمی کنیم و این عبادت می شود شخصی آمد خدمت امام باقر(ع) گفت یابن رسول الله من یک آدم کم عملی هستم اهل زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن نیستم واجبات را انجام می دهم ولی دو ویژگی دارم . 1) عفت شکم 2) عفت قوای جنسی است یعنی حرام نمیخورم از راه حرام هم غرایزم را ارضا نمیکنم. حالا یابن رسوالله این کار من عبادت است؟ حضرت فرمود: این بالاترین عبادت است.

پس ببینید عبادت کردن آسان است مشکل نیست راهعش را باید یاد بگیریم این طور نیست که ما در اسلام عبادت را محدود به مسجد کنیم یا در محراب باشیم یا اینکه در حرم یا در شب قدر 21 یا 19 ……  نه !!!!

در اسلام دایره عبادت و بندگی وسیع است حتی شما در خو ابیدن هم می توانی عبادت کنی با وضو بخوابی عبادت است در نگاهت می توانی عبادت کنی در حرف زدنت می توانی عبادت کنی در شنیدنت می توانی عبادت کنی در سکوتت همینطور و این دایره خیلی گسترده است که امیدوارم خداوند متعال نسبت به این امور شناخت و معرفت به همه ما عنایت فرماید.

خطبه دوم

در این خطبه به یکی دو مناسبت اشاره می کنم مناسبت اول دوشنبه 24 آبان سالروز ارتحال ملکوتی مفسر بزرگ علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبائی می شود گفت در بین تفاسیر قرآن بهترین تفسیر، تفسیر المیزان علاه طباطبائی( ره) است با آن مقامات عالیه ای که برای ایشان برشمرده اند که یک نمونه از دقت های ایشان را بگویم علامه طباطبائی وقتی که تفسیر المیزان را نوشتند نوشته ها رو دادند دامادشان که شهید قدوسی بود ایشان میگوید وقتی نوشته ها را به ما دادند تا ببریم برای چاپ دیدیم علامه در کلمات نقطه نگذاشتند تمام کلمات بدون نقطه گفتیم چرا نقطه نمی گذارید به چاپ خانه بدهیم ؟ ایشان فرمود حساب کردم اگر هر صفحه را نقطه بگذارم سه دقیقه وقت مرا می گیرد و من وقت ندارم به جای این سه دقیقه نقطه بگذارم سراغ ادامه تفسیر می روم.

 و در همین روز یعنی 24 آبان روز کتاب و کتاب خوانی و کتابدار و آغاز هفته کتاب است . ببینید پزشکان به علامه طباطبایی گفته بودند شما مطالعه برایتان ممنوع است ایشان فرموده بود زندگی بدون مطالعه را نمی خواهم مرگ بهتر از این زندگی است از روزی که پزشکان گفته بودند مطالعه برایت ممنوع است شروع به نوشتن المیزان کردند که 20 جلد است . در این هفته بیاییم برخی موضوعات بخصوص کتاب و کتابخوانی را دقت کنیم ارزش علم بخاطر علم است نه مدرک قرار نیست هرجا که مدرک می دهند انسان یک مطالعه ای هم بکند مقام معظم رهبری که 4-5 سال است در مورد سبک زندگی اسلامی دائما تذکر می دهند یکی از آنها همین عادت خوب کتابخوانی است و این کتابخوانی حتما حتما به داشتن کتابخانه مجهز و داشتن کتاب های مختلف نیست که البته داشتن این کتابخانه مهم است و باید باشد ولی حرف این است که اگر نباشد که نباید دست روی دست گذاشت و نشست باید در مرحله اول روحیه و جوهره مطالعه را در دیگران ایجاد و تبلیغ کنیم افرادی هستند که جوهر مطالعه دارند حتی اگر کتابخوانه و کتاب نداشته باشند حاج احمدآقای خمینی(ره) می گفت تعداد کتابهای امام بیشتر از 200 جلد نبود آیت الله سبحانی می فرمود که امام خمینی(ره) می خواست کتاب الغدیر را مطالعه کند و لی آنها نداشت و هر جلد را میگرفت و مطالعه می کرد و بعد جلد بعدی را از دیگران می گرفت و مطالعه می کرد یعنی امام جوهر مطالعه را داشت اگر کسی جوهر مطالعه نداشته باشد اگر تمام محله را کتابخانه کنیم کتابخوان نخواهد شدلذا ترویج روحیه کتابخوانی مهم است از آن طرف هم وظیفه دولت آماده کردن این زمینه ها.

در شهر سامان خصوصا جلسات متعددی گرفته شد برای همین بحث کتابخانه من خلاصه عرض کنم همه کار را دولت نمی تواند انجام دهد باید همه مشارکت کنند من خواهشم از خیرین این است که از این خیر و بهره مهم غافل نشوند تا یک کتابخانه در شان این شهر داشته باشیم. حالا اگر کسی اطلاعات دقیق تری خواست بنده در خدمت ایشان هستم و همینجا این روز را تبریک عرض می کنم و تشکر می کنم از زحمات کتابداران.

اما در مطلب دیگر این چند روزی که بحث انتخابات رئیس جمهور آمریکا مطرح بود بحث خود وضعیت آمریکا لذا چندا جمله ای هم در این مورد عرض کنم:

و دراین شرائط خوب می شود بعضی مسائل را گفت. بعضی ها باور غلط و ذهنیت غلطی دارند که باید با این نظام پوسیده و روبه سرازیری ارتباط گرفت و این چند روز خیلی چیز ها از این نظام رو به اضمحلال رو شد خوب شما دیدید مذاکرات هسته ای یا همان برجام بر اثر بدعهدی های آمریکا و فریب کاری آنها بی نتیجه ماند و معلوم بود از همان ابتدا مذاکرات هدف اصلی آنها تغییر در رفتار و ذائقه مردم ایران و سپس تغییر مواضع و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی بود نه یک معامله پایاپای و به گمان برخی مسئولان بازی برد برد. که همه این خسارت ها را با توجه به تذکرات و خط قرمز های مقام معظم رهبری که رعایت نشد را مسئولان وزارت خارجه و مروجان دیپلماسی خنده به افکار عمومی داخل باید بدهند و مسئله دیگر واقعیت دولت و کشور آمریکاست که در جریان تبلیغات انتخابات به ویژه در مناظره های دو نامزد آمریکا تا سر حد خود زنی پته همدیگر را روی آب ریختند و این بار نه از زبان شخصیت های مخالف آمریکا بلکه از زبان دو  نامزد ریاست جمهوری آمریکا که مورد حمایت دو جریان پر مدعای آمریکاست پرده ها کنار می رود و چهره واقعی آمریکا رو می شود واقعیت هایی که متاسفانه در برخی رسانه های داخلی کشور انگیزه ای برای نشر آن نمی بینیم ! و علت چیست خدا می داند ولی در هر حال این شرایط بهترین شرایط برای روشنگری است شما اعترافات نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را ببینید خودشان می گویند جرایم خشونت بار در کشور آمریکا بیداد می کند آمار قتل در شهرها فاجعه است بدهی ها فاجعه بار است می گویند کشور آمریکا در حال مردن است میگویند پول تعیین کننده نتیجه انتخابات است و 1000 حرف دیگر که خود این نامزدها زدند . هرچند فاجعه فراتر از این هاست که یکی از صاحبنظران دارای نفوذ در آمریکا می گوید درخت دموکراسی در آمریکا 200 ساله شده است و نیاز به اصلاح دارد و اصلاح نیز به خون . در هر حال این است واقعیت آمریکا که از آن در رسانه ها یک غول ساختند حالا چگونه می توان به نظامی امید بست که خودش در درونش با چالش ها جدی و بعضا غیر قابل حل مواجه است و البته باید باور داشت که آمریکا ابر قدرتی خیالی بیشتر نیست پس عزیزان حل مشکلات فعلی کشور در بازوان باتوان و استعدادهای جوانان با ایمان این کشور است.

اما مطلب آخر سه شنبه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور محترم به استان سفر کردند ما امیدواریم این سفر به جز آن افتتاح هایی که شده که جای تشکر از دولت محترم را دارد در بحث مهم استان یعنی آب هم نتیجه داشته باشد نکند حق و حقوق مردم استان در مسئله آب فدای لابی گری ها و بازی های سیاسی شود نکند الان که نزدیک انتخابات هستیم به جای حل این مسئله از آن استفاده سیاسی بکنند و دوباره حق مردم استان ضایع شود بنده تشکر می کنم از نماینده محترم ولی فقیه در استان که به جد دارند این مسئله را پیگیری می کنند تشکر می کنم از روحانیون محترم که این بحث را مطرح کردند مخصوصاً حضرت آیت الله اسلامیان که چندین جلسه برای این بحث گذاشتند و آن روزی هم که بنده این انتقال آب را در خطبه ها مطرح کردم بعضی ها گفتند اختلاف افکنی می کنی کدام اختلاف افکنی؟؟؟ ولی خب دیدید دارد نتیجه می دهد بله هرگونه اختلاف بین مسئولین به ضرر مردم است ولی باید پیگیری شود  و همینجا تشکر می کنم از مواضع صریح و شفاف جناب آقای نوریان نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و انشاءالله همه ما منتظر حل سریع و شفاف مسئله آب هستیم.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *