۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: در تفکر انقلابی عاشورایی انفعال و عقب نشینی از آرمانها معنایی ندارد

اکتبر 7, 2016 در 18:12 توسط

امام جمعه شهرستان سامان در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه در سامان مورخ (16 مهرماه 1395) گفت: در تفکر انقلابی عاشورائی انفعال و عقب نشینی از آرمانها معنایی ندارد.

Malekpour 5

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، مشروح خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه مورخ (16 مهـرماه 1395) بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

السلام علیک یا ابا عبدالله (علیه السلام)

در ماه محرم ماه عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام) قرار دادیم . ودر هفته امر به معروف ونهی از منکر هفته گذشته مطالبی را در مورد امر به معروف و نهی از منکر عرض کردم در این خطبه ادامه همان بحث را تقدیم میکنم عرض شد یکی از مواقف قیامت و ایستگاههای قیامت ایستگاه سوال ار امر به معروف ونهی از منکر است خداوند متعال در مورد این واجب از ما سوال می کند روایات بر اهمیت این واجب زیاد است همه خوبی ها حتی جهاد در راه خدا در پیش امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره اندک در مقابل دریا

با امر به معروف ونهی از منکر است اسلام حفظ می شود جامعه سالم می ماند در رابطه با این فریضه بزرگ که قطعا روز قیامت از ما درباره ان می پرسند چند نکته عرض کنم

اول اینکه باید معروف را بشناسیم منکر را بشناسیم وناشناخته و ندانسته کاری انجام ندهیم چه بسا کاری که کسی انجام می دهد اصلا منکر نیست ما خیال میکنیم این منکر و گناه است

نکته دوم : اینکه باید مراحل و شیوه های امر به معروف و نهی از منکر را هم بدانیم – تا انجا که ممکن است از مرحله نرم تر و ارام تر جلوی منکر را گرفت یا ار به معروف کرده که در این صورت نوبت به مرحله سخت تر و تند تر نمی رسد گاهی آدم با یک تذکر ساده و مهربانه می تواند کار را تمام کند امیر المومنین  (علیه السلام ) می فرماید : اصلاح برخی از طریق احترام به ان هاست و اصلاح برخی با تادیب است مهم در امر به معروف و نهی از منکر جلو گیری انجام منکر و جلوگیری از ترک معروف است اما شیوه و مرحله اش به عقل ما واگذار شده است باید خودمان عاقلانه بر حسب شرایط و موافقت افراد ببینیم از کدام شیوه استفاده کنیم تا موثر باشد گاه با حرف زدن گاهی با سکوت گاهی با مهربانی و گاه اَخم و قاطعیت اگر کسی گاهی نماز نمی خواند چه بسا زیاد گفتن بدتر او را روی لج بازی بیندازد شاید یک مدت موقت و کوتاه با او قهر کردن موثر است در روایت هم امده است که در برخی مواق برای تربیت فرزند « وَاهجُرهُ و لاتُطِل » با او قهر کن البته نه طولانی مدت .

خلاصه مهم در این فریضه انجام معروف وترک منکر است اما شیوه و راه و مراحله اش بر عهده خود ماست

نکته سوم که در رساله ها هم امده است که شرایط امر به معروف ونهی از منکر احتمال تاثیر است یعنی بر من امر و نهی واجب است که احتمال بدهم اثر دارد وگرنه درجای که یقین داریم امر و نهی من اثر ندارد از گردن من ساقط است این را دقت کنیم خیلی اوقات برای اینکه از زیر این تکلیف شانه خالی کنیم زود پیش خدمان میگویم بابا گفتن من چه فایده ای دارد و رد میشویم و می رویم در حالی که گاهی ممکن است یکی گفتنش اثر نداشته باشد اما همین یکی یکی ها کنار هم اثر دارد و بعد بدانیم گاهی اثر همان لحظه نیست یا حتی اثرش باری شخص خلاف کار نیست برای دیگران است مثلا در یک خانه وقتی به یکی از بچه ها که نماز نمی خواند یا کاهل نماز است – پدر و مادر امر و نهی می کنند – ممکن است او اثر نپذیرد ولی بقیه بچه ها می بینند پدر و مادرشان چقدر به نماز حساس اند لذا در ان ها موثر واقع می شود و دیگه انکه گاهی ما هر چند گناه را ریشه کن نمی کند ولی از حجم کناه کم می کند یعنی اثر لازم نیست صد در صد باشد حتی پنج درصد هم که باشد باز واجب است گذشته از همه این حرف ها چنین فریضه مهمی را نباید یا صر یک بهانه کنار گذاشت بلکه ما باید بگردیم شرایط و موقعیت اثر گذاری را خود فراهم کنیم باید شرایط عاطفی را فرافم کرد تا تذکر دوستانه و دلسوزانه موثر باشد

در ایام محرم قرار داریم یک ذکر توسلی هم داشته باشیم بگذاریم سلام یه سید الشهداء را با سلامی که امام زمان ( علیه السلام ) داده عرض کنم.

السلام علی شیب الخضیب : سلام برآن محاسن به خون خضاب شده ، السلام علی خدّ التریب : سلام بر آن گونه ها و صورتی که برروی خاک افتاد و خاکی شد ، السلام علی من دفنه  اهل القری: سلام برآن آقایی که روستایی ها دفنش کردند، ای کاش ما جای بنی اسد بودیم.

بنی اسد بیایید       کفن با خود بیارید

مگر خبر ندارید      حسین کفن ندارد

مگر خبر ندارید       حسین مادر ندارد

بنی اسد متحیرند که چطور بدنها را دفن کنند آخر بدن را یا از روی سر می شناسند یا از روی لباس مولای ما نه سری در تن و نه پیراهنی در بدن یک وقت دیدند یک آقایی صدا می زند بنی اسد بیایید من این بدن ها را خوب می شناسم .این بدن بُریر، این بدن برادرم علی اکبر این بدن زهیر این بدن قاسم بن عون این جعفر این بدن عموم عباسه ، یک یک امام سجاد (ع) بدنها را معرفی کرد. اما یک وقت صدا زد بنی اسد بروید یک قطعه بوریا بیاورید حسین حسین.

بدن را دفن کرد با سر انگشتانش روی قبر نوشت هذا قبر حسین ابن علی ابن ابی طالب الذی قتلوه عطشانا غریبا

این قبر حسین ابن علی ابن ابیطالب است او را با لب تشنه و غریب کشتند.

علی لعنه الله علی القوم الظالمین.

هرساله

 

خطبه دوم

تاسوعا و عاشورای حسینی (علیه السلام ) را در پیش داریم از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم همه این عزاداری ها این اظهار محبت ها را قبول بفرماید.

هرچه می گذرد با این که فتنه ها و دشمنی ها زیادتر می شود ما می بینیم نام سید الشهدا بیشتر بر سر زبان ها می آید در سراسر دنیا و این یکی از معما ها و حیرت های جاودانگی نهضت عاشورای حسینی است.در باب پاسخ به این معما مطالبو جواب های زیادی داده شده اما آنچه که به ذهن می آید آن چیزی که باعث جاودانگی و فراگیری نهضت حسینی شده است نوع تفکر عاشورائیان به تبع سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) داشتند آن تفکر انقلابی که حداقل دارای سه مشخصه ممتاز است. اول آن ایمان راسخ ، آخر پشتوانه این مکتب انبیای الهی اند این مکتب توحیدی است لذا جاودانه و ماندگار است

شاخصه ممتاز دوم احسن الجهاد است تفکر انقلابی عاشورائی بدون مجاهدت خالصانه و بی وقفه در راه خدا معنی و مفهومی ندارد هر تفکر انقلابی با حرکت و اقدام و عمل انقلابی موضوعیت پیدا می کند انقلاب اصلا از سنخ اقدام و عمل است صرف حرف و قیل و قال….

اصحاب امام حسین (ع) در روز عاشور و در عرصه خون بار کربلا آنگونه عاشقانه تا مرز شهادت جنگیدند که هیچ کدام تن سالمی نداشتند تا جایی که طبق نقل مقاتل بعضی از آنها از بس تیر خورده بودند که از دور مثل یک خارپشت می ماندند این یعنی چه؟ یعنی با کوچکترین زخمی که در بدن آنها ایجاد می شد صحنه را خالی نمی کردند و تا آخرین قدرت و توان بر سر عقیده ها و آرمانها مجاهدت می کردند

سومین شاخص که آن تفکر انقلابی داشته و باعث جاونگی ان شد ایستادگی و مقاومت و صبر است . تفکر انقلابی همراه با صبر و مقوامت است در زندگی عاشورایی انفعال و ارتجاع پس زدن و عقب نشینی از اهداف و آرمانها جایی ندارد البته ممکن است به قصد عبرت و درس گیری از پیشینیان توجهی به گذشته بشود یا به قصد رصد یا آسیب شناسی و تحلیل حوادث به عقب نگاه کرد اما در تفکر انقلابی عاشورائی مماشات و ملاحظه کاری و معماله بر سر اهداف و ارزشها و اصول محال است و این همان حقیقتی است که در مکتب امام حسین مورد توجه قرار گرفته است قرآن هم در آیه ۱۴۴ آل عمران عقب گرد و دست کشیدن از آرمان ها را مذموم می داند.البته این ها را که عرض می کنم غیر عقب نشینی تاکتیکی در میدان است که در واقع برای به دست آورد ن فرصت برای حمله دیگر است.

تفکر انقلابی عاشورائی با گفتگوی به اصطلاح تمدن ها و یا مذاکره بر سر اصول و آرمانها هرگز سازگار نبود و نیست لذا آنهایی را که به بهانه تحریم و تهدید دشمن آنها را ترس فرا گرفته مورد خطاب قرار می دهد که راه حل معضلات و مشکلات کشور نگاه به دست بیگانه نیست بلکه در سایه ایستادگی و مقاومت پیشرفت و امنیت و عزت به دست می آید.

آیا فرش سرخ انداختن در مقابل دشمنان که هنوز به ایران نیامده اند اما و اگر ها و بهانه و شروطی را مطرح می کنند و یا مثل وزیر گستاخ آلمان شاخ و شانه می کشند با تفکر انقلابی سازگار است؟آیا زیر بار قرارداد های مبهم و بعضا ذلت بار در حوزه های مختلف رفتن و به بهانه جذب سرمایه های خارجی باروحیه انقلابی سازگاری دارد؟

عزیزان راز مانداگاری  و سربلندی ملت انقلابی ایران اسلامی و همه ملت های بیدار، ایمان و جهاد و مقاومت است . همانی که امام حسین صبحدم عاشورا در ضمن خطبه ای فرمودند: « علیکم بالصبر و الجهاد» و چه زیبا عاشورائیان حق این راهبرد حسینی را ادا کردند. و حالا این ما هستیم که باید در جبهه مقاومت وبیداری اسلامی برای زمینه سازی نهضت مهدوی و نجات بشر از هرگونه ظلم و ستم تباهی به این پیام و راهبرد عزت آفرین حسینی جامه عمل بپوشانیم.

مطلب بعد بحمدالله یادواره شهدای شهرستان سامان با عظمت و حضور پر شور شما عزیزان برگزار شد و یکی دو برنامه دیگر آن ادامه دارد و نمایشگاهی در جوار آن هست ان شاءالله تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت که جا دارد تشکرکرد از همه عزیزان و مسئولین که همکاری در برگزاری این برنامه. هرساله یادواره ها و بزرگداشت شهدا در استانهای مختلف برگزار می شود.

دیداری داشتند اعضای ستاد کنگره شهدای استان کهگلویه و بویر احمد با مقام معظم رهبری که حضرت آقا توصیه های مهم و لازم الجرا داشتند . حضرت آقا فرمودند هدف دشمن در این جنگ نرم دور کردن مردم از آرمانهای شهدا و جدا کردن مردم از مقاومت است که اگر ما می خواهیم یاد و نام شهدا حقیقتا زنده بماند لازم است که با این جنگ نرم دشمن که هدف آن زدودن آرمانهای شهدا است مقابله کنیم و زنده نگه داشتن آرمانها ی شهدا یک وظیفه عمومی و یک وظیفه ای خاص و بخصوص برای نیروهای مومن و دلسوزان راه انقلاب و امام است حالا این وظیفه را چگ.نه باید انجام داد؟  مقام معظم رهبری پیشنهاد ها و راهکار هایی را مطرح کردند اول اینکه زندگی و سبک زندگی و مشی شهدا را تبیین کنیم

دوم ابعاد مهم جنگ را برای مخاطبین تشریح کنیم آرمانهای شهدا که آرمانشان اسلام آرمانشان خدا و حکومت دینی و اسلام بود زنده شود و نکته دیگر اینکه خاطرات پدر و مادر شهدا ثبت شود و جنبه های محتوایی تربیتی و هدایتی و یادوراه ها تقویت شود.که ان شاء الله به این راهکار ها و سرفصل ها همه دقت کنیم و مسئولین مربوطه هم این موارد را در صدر کارهای خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *