۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: نیروی انتظامی یکی از پایه های امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران است

سپتامبر 30, 2016 در 15:00 توسط

امام جمعه شهرستان سامان در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه در سامان مورخ (9 مهرماه 1395) همزمان با ا؛از هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی یکی از پایه های امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران است.

Malekpoor Shahraki

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، متن کامل دو خطبه بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

از دوشنبه هفته آینده ماه محرم شروع می شود و آغاز هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر است لذا در این خطبه مطالبی را در مورد امر به معروف و نهی از منکر محضر شما برادران و خواهران تقدیم می کنم.

این را بدانیم یکی از ایستگاههایی که ما را در عالم دیگر گه می دارد و در مورد آن سوال می کنند امر به معروف و نهی از منکر است . خداوند متعال از این فریضه می پرسد که یکی از مهم ترین فروع دین است ولی متاسفانه باید گفت فریضه خاموش نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند: «ما اعمالُ البرِّ کُلُّها و الجهادُ فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر کَنَفَثَةٍ فی بحرٍ لجِّیٍ» تمام کارهای خوب حتی جهاد در راه خدا پیش امر به معروف و نهی از منکر مثل رطوبت دهان است نسبت به دریای عمیق، مثل قطره است نسبت به دریا، چون همه ارزش ها و معروف ها با این زنده می شود و در جامعه جاری می شود منتهی چون فرق این فریضه با بقیه واجبات این است که زحمت و دردسر دارد برخلاف نماز و روزه از این جهت خیلی اوقات به آن بی اعتنایی می شود بخصوص در آخرالزمان خیلی کم رنگ می شود.

روایت در این مورد بسیار زیاد است خلاصه اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکراست که اسلام را حفظ می کند و جامعه را سالم نگه می دارد و حق را به حق دار می رساند ظلم را سر جای خود می نشاند و باعث ثبات می گردد این تکلیف ممکن است تا حدی با منافع افراد برخورد داشته باشد به هر حال یک مقداری درد سر دارد شاید اهانت و اخم و مسخره کردن و حتی گاه خطرهایی هم در پی داشته باشد ولی شما ببینید کدام یک از پیامبران و ائمه (ع) مورد تمسخر و اهانت و خطر و ضرر قرار نگرفتند؟ کدام یک از آنها فقط گوشه ای عبا به سر کشیده  دنبال کار خودشان بودند ؟ بنابراین نباید به صرف اینکه شاید اخم و تخم و تمسخر و اهانتی به ما برسد این کار را ترک کرد بخصوص درجایی که داد منکر بزرگی به وجود می آید آنجا دیگر حتی امام حسین(ع) جان خود و فرزندانش را می دهد و خاندانش هم به اسارت می روند چون در مقابل منکری که دارد اسلام را از بین می برد نباید ترس از ضررو خطرش داشت.

امر به معروف یعنی خوبی ها را بگوئیم انجام بده و نهی از منکر یعنی بگوئیم بدی ها را انجام نده. حالا این امر به معروف نشانه چیست؟ نشانه چند چیز است:

اول اینکه علاقه به دین دارد، کسی که علاقه به دین دارد عکس العمل نشان می دهد.

دوم علاقه به مردم دارد نمی گوید به من چه هر کار می خواهند بکنند این شخص علاقه به مردم دارد و احساس مسئولیت می کند بی تفاوت نیست خیرخواه مردم است.

سوم نشانه دید وسیع است. افرادی هستند که دیدشان تنگ است می گویند من که وضعم خوب است مردم به من چه ؟ شخصی که دیدش وسیع است میگوید مردم همه باید خوب باشند همه در مسیر صحیح قرار بگیرند.

امر به معروف و نهی از منکر مخصوص اسلام هم نیست اصلا در فطرت انسان هاست، در هر خانه ای هست، همه پدر و مادر ها به بچه شان می گویند نه نه نه یعنی انجام نده ، بارک الله یعنی انجام بده . یعنی انجام نده نکن انجام بده در هر خانه ای هست کار با اسلام ندارد یعنی هر کس در هر دین و مرامی هست نسبت به خلاف ها به بچه اش می گوید نکن ، نسبت به کارهایی که می پسندد می گوید انجام بده پس امر به معروف و نهی از منکر مخصوص اسلام نیست و در وجود هر انسانی هست.اول کسی هم که حق دارد امر به معروف و نهی از منکر کند پدر و مادر است. لقمان در سوره لقمان که جزء 21 قرآن است می فرمایند: « و إذ قالَ لُقمانُ لِإبنِهِ» لقمان به بچه اش گفت « وَ هوَ یَعِظُهُ » در حالی که موعظه می کرد « یَعِظُه» فعل مضارع است فعل مضارع برای استمرار است یعنی دائما می گفت. پدر امر به معروف و نهی از منکر کند پیگیر باشد که آن کار را انجام بدهد یا آن را ترک کند. مثلا اگر بچه کسی مریض شد رفت دکتر و با نسخه خوب نشد پی بگذارد بمیرد آنقدر دکتر می برد تا خوب شود.یعنی اگر امر به معروف و نهی از منکر را تکرار کردیم و همه به آن پایبند بودیم ان شاء الله جواب خواهد داد.

خطبه دوم

چند مناسبت داریم :

اول ماه محرم) در مورد ایام محرم و عزاداری چند نکته عرض کنم:

امام رضا (ع) فرمودند که اگر مردم زیبایی های کلام ما اهل بیت را بفهمند از ما اطاعت خواهند کرد. یکی از دلایل  متابعت نکردن برخی افراد از مکتب اهل بیت (ع) به دلیل نرسیدن تعالیم این مکتب الهی است. شما دیدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک شخص به نام شیخ ابراهیم زکزاکی برای مدتی از نیجریه برای آموختن معارف اهل بیت (ع) به قم آمد و پس از بازگشت به نیجریه این معارف را منتقل کرداین شیخ آفریقایی در مدت کوتاهی توانست میلیونها نفر را شیعه کند. حالا همه هیئت ها باید دقت کنند که یک فرصت بسیار مهمی در قالب دهه محرم در اختیار آنهاست تمام تلاش خود را باید برای نشر معارف اهل بیت (ع) قرار دهند، خرافات و بدعت ها را بشناسند و باید بدانند دشمن دنبال توطئه و مکر است و سعی دشمن در اختلاف انداختن بین هیئات و دسته جات عزاداری است و بعضی ها دانسته یا ندانسته دارند به دشمن کمک می کنند و آتش اختلاف بین دسته جات را باد می زنند. خب یک مسئول آگاه و با بصیرت هیئت می تواند جلوی این کارها را بگیرد.ظرفو ظرفیت هیئت های مذهبی باید مخل بیان معارف اهل بیت(ع) باشد آن هم با اولویت مباحث اعتقادی و باور های دینی و ویژگی مهم هیئات مذهبی این است که در هر زمانی باید در خدمت ولی آن زمان باشند ان شاء الله این طور خواهند بود و من تشکر می کنم از هیئت های عزاداری که سال گذشته به این نکات توجه کرد و ان شاء الله امسال هم یک عزاداری با معرفتی در شهرستان خواهیم داشت. از شورای هیئت های مذهبی و کانون مداحان هم تشکر می کنم. چند شب گذشته با این عزیزان جلسه ای داشتیم نتایج خوبی هم جلسه داشت. ان شاء الله خداوند به همه این عزیزان توفیق عنایت بفرماید.

مناسبت دیگر روز 13 مهرماه روز نیروی انتظامی و آغاز هفته ناجا؛ این روز را محضر همه شما برادران وخواهران به ویژه عزیزانمان در نیروی انتظامی تبریک عرض می کنم یکی از پایه های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت است که برعهده نیروی انتظامی است. ایران کشوری در حال توسعه است و احتمال آسیب پذیری امنیت ملی آن از طرف مسائل داخلی وجود دارد.برای همین یکی از نهاد هایی که می تواند نظم ببخشد و نقش مهمی دارد نیروی انتظامی است. ارزش امنیت برای همه روشن است ، امنیت یک نعمت الهی است، و اصلا امنیت از آرمانهای دیرین بشر است. اگر امنیت نباشد می توان گفت یک جامعه بشری هیچ چیزی ندارد نه توسعه دارد نه علم دارد نه آرامش دارد نه انسان می تواند به دینداری و عبادتش بپردازد. امنیت کامل مثل اکسیژن است برای انسان باید به طور مستمر باشد. و در اینجا از همه زحمات و خدمات نیروی انتظامی شهرستان تقدیر و تشکر می کنم خصوصا در ایجاد امنیت در سطح شهرستان و بحث نماز جمعه. چندتا توصیه هم دارم :

یک اینکه برای اینکه نیروی انتظامی بتواند نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا کند باید همه نهادها و مردم با نیروی انتظامی همکاری کنند.

دوم اینکه نیروی انتظامی تلاش کند رابطه خود را با مردم تقویت کند یعنی محبت و احترام و اعتماد همانطور که تا امروز بوده.

سوم اینکه  نیروی انتظامی در زمینه عفاف و حجاب در سطح شهرستان تلاش بیشتری بکند ان شاء الله.

مطلب بعد همانطور که شاهد هستید چند وقتی است که آسفالت بسیاری از کوچه های شهر سامان بعد از انتظار طولانی مردم و بعد سالها دارد انجام می شود. خب تعدادی از این کوچه ها را به همراه شهردار محترم دیدم ، کار قابل تقدیری دارد صورت می گیرد شهردار محترم قول داده اند کوچه ای بدون آسفالت نماند. سعی اکثر کارکنان شهرداری برای این است که شهر زیبا باشد و در شأن مردم هم باشد.

کارهای بسیار زیادی صورت گرفته بنده عرضم این است فقط مشکلات را نبینیم هرچقدر کار بشود باز هم مشکلاتی خواهد بودکارهایی که صورت گرفته پروژه هایی که انجام شده ماشین آلاتی که خریداری شده خدماتی را که صورت گرفته را هم درکنار مشکلات ببینیم. بله حق مردم سامان بیش از این هاست و باید برای رسیدن به جایگاه واقعی تلاش کرد و این هم منوط بر مشارکت مردمی است نسبت به پرداخت عوارض که شهردار محترم چندبار صحبت کردند که مردم نسبت به پرداخت عوارض اگر همت داشته باشند ان شاء الله شهری زیباتر خواهیم داشت که همین جا بنده از خدمات و زحمات کارکنان شهرداری و شهردار محترم تقدیر و تشکر می کنم.

مسئله دیگر

وظیفه خودم می دانم از همه مردم خوب و ولایتمدار و انقلابی و مومن شهرستان سامان تقدیر و تشکر کنم یه خاطر حضور خوب شما در اجلاس نماز شهرستان سامان. صمیمانه از حضور همه عزیزان تشکر می کنم و همچنین از مسئولین محترم شهرستان که بالاتفاق همه کمک کردند در برگزاری این اجلاس.

مطلب آخر

لازم است یادآوری کنم یادواره شهدای شهرستان هفته آینده 14 و15 و 16 مهرماه در روستای شوراب برگزار می شود برنامه ریزی بسیار خوبی شده. برگزاری یادواره شهدا یعنی بازخواهنی فرهنگ شهید و شهادت ( شهادت معامله ای عزتمندانه و سودمند است که انسانهای وارسته با خدای خود به عمل می آورند)

همه برنامه ها به خاطر این است که ما راه شهدا را گم نکنیم وقتی وصیت شهدای عزیز را می خوانیم جمله ای مشترک در این وصیت نامه ها است یک توصیه مشترک و آن جمله این است( پشتیبانی از نظام اسلامی و ولایت فقیه ) که ما وظیفه داریم با فهم معارف دینی به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم ان شاء الله.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *