۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی، تهدیدات دشمنان علیه ملت ایران را بازداشته است

سپتامبر 23, 2016 در 20:57 توسط

امام جمعه سامان گفت: دلیل اصلی عملی نشدن تهدیدات دشمنان علیه ملت ایران اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی است.

Malekpour 5

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، مشروح خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه مورخ (2 مهـرماه 1395) بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

۲۴ و ۲۵ ماه ذی الحجه یادآور سه مطلب بسیار مهم است. مطلب اول مباهله ای که بین رسول گرامی اسلام (ص) ونصارای نجران صورت گرفت.

مطلب دوم خاتم بخشی وجود نازنین امیرالمومنین(ع) و مطلب سوم روز ۲۵ ذی الحجه نزول آیه هل اتی در سوره انسان است در شان پیامبر اکرم(ص).

وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) در برخورد با کفار از راههای مختلف استفاده می کرد. یکی از روش های پاسخگویی به شبهات و آوردن استدلال بود. پیامبر اکرم(ص) مسیحیان نجران را دعوت به آئین توحید و پرستش خدا یگانه کرد. مسیحیان نجران عده ای را فرستادند تا با پیامبر اکرم(ص) صحبت کنند( که مقداری از این صحبت ها را عرض می کنم)

گفتند اگر منظور از اسلام  ایمان آوردن به خدا جهان است ما قبلا ایمان آورده ایم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند اسلام نشانه هایی دارد و برخی از اعمال شما حاگی از آن است که اسلام نیاورده اید چگونه می گوئید خدای یکتا را پرستش می کنید در صورتیکه شما صلیب را می پرستید و از خوردن گوشت خوک پرهیز نمی کنید و برای خدا فرزند قائلید؟؟؟

مسیحیان نجران گفتند ما حضرت عیسی (ع) را خدا می دانیم چون او مردگان را زنده می کرد و بیماران را شفا می داد. و از گل پرنده ای ساخت و به پرواز درآمد وتمام این اعمال حاکی از آن است که او خدای ماست.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نه او بنده خدا و مخلوق خدا که او را در رحم حضرت مریم (س) قرار داد و این قدرت و توانایی را خدا به او داده بود در هر صورت مسیحیان نمی توانستند حرف پیامبر اکرم(ص) را باور کنند و به دنبال هم بهانه می آوردند که در این هنگام پیامبر اکرم(ص) کلماتی را گفت که همان موقع فرشته وحی برایش آورده بود: « إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ » ﴿آل عمران آیه ۵۹﴾

حضرت فرمود : وضع حضرت عیسی از این نظر مانند حضرت آدم (ع) است که او را با قدرت بی پایان خود بدون اینکه دارای پدر و مادر باشد از خاک آفرید. پس اگر نداشتن پدر گواه بر این باشد که او فرزند خداست پس حضرت آدم (ع) برای این منصب شاسته تر است چرا که نه پدری دارد و نه مادری.

که در این لحظه مسیحیان مات و مبهوت مانده بودند که چه پاسخ بدهند و به هم نگاه می کردند تا ساید کسی بتواند پاسخی یا بهانه ای بیاورد تا اینکه یکی از آنها گفت: گفت و گوهای شما مارا قانع نمی کند.

با اینکه استدلالی که پیامبر اکرم (ص) آورده بود کاملا ساده و قابل فهم برای همه بود ولی مسیحیان همچنان لجاجت و سرسختی می کردند و حاضر به قبول حقیقت نشدند که در این لحظه پیامبر اکرم (ص) اقدام دیگری را پیش گرفت که آیه ۶۱سوره مبارکه آل عمران نازل شد:

« فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»

اگر حاضر نشدند زیر بار حق بروند مباهله کنید.مباهله به معنی ــــــــــــــــــــــــ مباهله یعنی تمایلات شخصی رها شود حق و حقیقت مد نظر باشد و به درگاه خدا تضرع کردن و تقاضای لعنت و هلاکت برای اهل باطل که خدا کسانی را که باطل می گویند به هلاکت برساند. وقتی پیامبر اکرم(ص)فرمودند مباهله کنیم مسیحیان گفتند بید ما با هم مشورت کنیم بعدا جواب می دهیم بعد مشورت قرار شد مباهله کنند. بزرگ نصارا و مسیحیان گفت اگر دیدید فردا پیغمبر (ص) با جمعیتی از اصحاب و سربازانش امد مباهله کنید چون معلوم است حق با او نیست و با جار و جنجال می خواهد ما را مغلوب کند اما اگر دیدید با نفرات کم آن هم با عزیزانش آمد بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپپرهیزید که خطرناک است.

فردا دیدند پیامبر اکرم(ص) می آیند با جوانی پشت سر حضرت دو طفل و کودک کنار پیامبر و هم یک زن همین تعداد شخص نازنین پیامبر اکرم(ص) «انفسنا» که در آیه آمده آن جوان یعنی علی ابن ابیطالب (ع) که این آیه می رساند که علی جان پیغمبر است. «نساءنا» آن زن یعنی وجود نازنین حضرت زهرا (س) و «ابنائنا» یعنی امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع).

وقتی این صحنه را دیدند پیامبر اکرم(ص) با این افراد آمده است اُسقُف نجران گفت من چهره هایی را می بینم که که اگر دست به دعا بردارند و از خدا بخواهند کوهها را جا بجا می کند. اگر این ها دست به دعا بردانرد یک مسیحی بر روی زمین باقی نمی ماند برگردید مباهله نکنید که اینها برگشتند و مباهله نکردندو حاضر شدند تن به قرارداد دهند و حاضر شدند جزیه بدهند خب نکاتی از این آیه نورانی استفاده می شود که فهرست وار عرض می کنم:

نکته اول اینکه اگر انسان در باورها و اعتقاداتش در مقابل دشمن و خصم محکم بایستد باطل عقب نشینی می کند. دشمن منتظر یک عقب نشینی و یک تنزل است تا حمله بکند. در مقابل باطل و دشمن باید اقتدار نشان داد.

نکته دوم کسی که منطق و استدلال او را قانع نمی کند بعهدی می کند بدقولی می کند دشمنی که دبه در می آورد و نمیخواهد منطق و حق را قبول کند او را باید تهدید کرد نه این که کم آورد و در مقابل همه این بد عهدی ها خندید و عملکرد دشمن را توجیه کرد. ان شاء الله آنهائی که باید این مسائل را بفهمند، بفهمند و عمل کنند.

خطبه دوم

در هفته دفاع مقدس قرار داریم این هفته را محضر همه شما بزرگواران به عزیزانمان در نیروهای نظامی و انتظامی تبریک عرض می کنم. و خیر مقدم عرض می کنم محضر امیر سرتیپ دوم ستاد علی سامانی معاونت محترم عملیات و بازرسی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که بحمدالله هم افتخار شهرستان و هم افتخار استان هستند.

بیاناتی را رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه پاسداران داشتند که نکاتی مهم بود و نیازمند دقت نظر وبررسی جدی است.

ببینید عزیزان تبیین راهبرد های دفاعی و نظامی کشور از جمله مسئولیت هایی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا بر عهده دارند و در روزهای اخیر شاهد بودیم که ایشان با هوشمندی و درایت هرچه تمام مطالبی را فرمودند و افزایش قدرت تهاجمی در کنار قدرت دفاعی را تبیین فرمودند و به صراحت فرمودند: « لازمه رفع تهدید های نظامی اقتدار روزافزون نیروهای مسلح است» و جواب بعضی از مسئولان را دادند که می گفتند رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام ما بوده.  فرمایش قاطع فرمانده کل قوا این بود که عدم تجاوز نظامی دشمن به ایران فقط به دلیل اقتدار نظامی ایران است و به عامل دیگری ربط ندارد.

ما می بینیم و می شنویم که تا امروز مکرراً بعضی ها عدم حمله به ایران را به تلاش های سیاسی و مذاکرات ربط می دهند حداقل آن یکی در خرداد ۷۶ و یکی هم در برجام ادعا شده این اقدامات جلوی حمله را گرفته که برای همه روشن است این طور نیست اگر آمریکایی ها از بابت قدرت پاسخگویی ایران نگران نبودند و جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از خود ناتوان ارزیابی می کردند به جای بحران آفرینی در افغانستان ، عراق، سوریه و یمن و دیگر جاهای جهان ایران را مورد تهاجم قرار می دادند. دلیل اصلی عملی نشدن تهدیدات دشمنان علیه ملت ایران اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی است که برای همه عزیزان در نیروهای مسلح آرزوی موفقیت و پیروزی را داریم.

مطلب دیگر در چند روز گذشته متاسفانه شاهد بودیم که برخی از مسئولان دولتی موضعی ناصحیح نسبت به خطبه های نماز جمعه و خطیبان محترم جمعه کشور گرفتند (در مسائل مختلف) دوستان همه می دانیم یک اختلاف نظر های جدی در مباحث فرهنگی در استان وجود دارد و اخیرا علنی شده و نماینده ومحترم ولی فقیه در استان جلسه شورای فرهنگ عمومی را به دلیل اعتراض لغو کرده سوال چرا علنی کردند؟ چون گوش شنوایی برای تذکرهای متعدد معظم له نبود، مثلا این مسئله کنسرت ها خودش داستانی شده سوال اینکه شما مسئولین کدام مشکل را حل کردید که الان فقط دنبال کنسرت ها هستید مشکل بیکاری جوانان را مشکل ازدواج جوانان را مشکل مسکن جوانان را کدام را؟ آیا فقط کنسرت مانده که حل کنید ؟ نماینده محترم ولی فقیه در استان حرفشان این است که حدود شرعی اسلام  و حلال و حرام ها رعایت شود.این ها بدون کسب موافقت مسئولین کنسرت را اجرا کرده اند و مصادیق متعدد گناه صورت گرفته و هنجار های اخلاقی نادیده گرفته شده و این در حالی است که اولا این کنسرت مجوز نداشته ثانیا برگزار کنندگان موظف به رعایت حدود شرعی بوده اند ومسئولین نسبت به این هشدار ها بی تفاوت نباشند. در مسئله دیگری هم و مدعی شدند توقع دارند مباحث دیگری در خطبه های نماز جمعه مطرح شود و مباحثی مثل fatf  ونباید در نماز جمعه مطرح شود که یک مقداری اهانت آمیز این مطرح شد. ببینید موضع گیری ائمه جمعه براساس سیاست های کلان رهبری نظام و در جهت تقویت دولت و دیگر قوای کشور است و نصایح آنان مشفقانه و دلسوزانه استبه همین جهت فقط به یک توصیه به مسئولان بسنده می کنم. توصیه می کنیم که مسئولان دولتی نقد پذیری را ملاک عمل خویش قرار دهند کاری که به خودشان ربط دارد را انجام دهند در برابر نقدهای مشفقانه موضع نا صحیح نگیرند و بدانند که شنیدن نصایح خیر خواهانه روحانیت انقلابی به نفع دولت است.و این را بدانند امام جمعه موضع جناحی و کینه توزانه علیه دولت یا مسئولان خاص دیگری ندارد چرا که جایگاه امام جمعه جایگاه عدالت و تقوا و دعوت به عدالت و تقوا است و از چنین رفتارهای خلاف تقوایی خودداری می شود .

نماز جمعه نماز عبادی سیاسی است مگر می شودنماز جمعه برگزار شود و مقدرات مملکت و مسائل و احتیاجات کشور گفته نشود؟؟ باید به مردم بصیرت داده شود ، مردم از کاهایی که می شود مطلع شوند و مصالح مسلمین به آنها گفته شود.

مطلب آخر؛

ان شاءالله چهارشنبه پیش روی ، هفتم مهرماه اجلاس نماز شهرستان را خواهیم داشت همه باید دقت کنیم نسبت به بحث نماز اجلاس نماز باید با عظمت و شور برگزار شود لذا کمک همه عزیزان در برگزاری هرچه بهتر این اجلاس را می طلبد.

در دعای روز اول ماه مبارک رمضان داریم« خدایا نماز و روز مرا نماز و روزه واقعی قرار بده» ببینید نکند نماز ما تنها خم و راست شدن باشد نکند نماز ما فقط گفتن چند تا ذکر و خواندن ورد باشد و تازه آن هم از روی عادت. نماز باید احساس حضور در پیشگاه خدا باشد راز و نیاز با مبدا هستی و مناجات با خالق باشد اگر احساس حضور شد آنوقت نمازسکوی پرواز میشود و نردبان عروج می شود به سوی خداو تقرب به خدا.

نماز وسیله دوری از فساد و فحشاست خدواند تبارک و تعالی می فرمایند: « إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» نماز است که انسان را از فساد و تباهی باز می دارد. این همه مشکلات در خانواده ها و جامعه همه مربوط به اهمیت ندادن به نماز است. نماز وسیله یاد خداست « أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی» کشور اسلامی کشوری است که مردم آن با اذان از خواب بیدار شوند ، بازار اسلامی بازاری است که وقت نماز بازار را ببندند یا لااقل یک پرده ای بکشند همان جا در مغازه نماز بخوانند.

« اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ » هر وقت گیر کردید عقلت به جای نرسید وضر بگیر نماز بخوان وصل به خدا شو شخص پیامبر اکرم (ص) و شخص امیرالمومنین (ع) هر وقت خسته می شدند به اینها فشار می آمد رو به نماز می آوردند. نماز یک اهرم است ، بار نیست اهرم یعنی کمک می کند کاری را راحت انجام بدهی.قرآن می فرماید فشار که روی شما می آید از نماز کمک بگیرید. ان شاء الله یک اجلاس خوب در شهرستان برگزار شود مقداری از اهمیت نماز صحبت شود که انتظار داریم همه شما عزیزان برادران و خواهران جوانان دانش آموزان همه و همه در این اجلاس شرکت کنید زمان هم صبح روز چهارشنبه آینده است در دبیرستان دخترانه نجمه و همه ارگانها نهادها و ادرات خود را در آن دخیل بدانند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *