۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: تا زمانی که نام شهدا و احترام به مقام شامخ شهداست، این جامعه از مسیر خارج نخواهد شد

سپتامبر 2, 2016 در 15:28 توسط

امام جمعه شهرستان سامان در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی روز جمعه در سامان مورخ (12 شهریورماه 1395) گفت: در جامعه تا زمانی که نام شهدا و احترام شهداست، این جامعه از مسیر خارج نخواهد شد.
IMG_4203 (Copy)

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، متن کامل دو خطبه بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

امروز ۳۰ ذی القعده روز شهادت امام محمد تقی جواد الائمه (ع) است. تسلیت عرض می کنم محضر همه شما خواهران و برادران ، لذا در خطبه اول یکی دو روایت از امام جواد (ع) محضر عزیزان تقدیم می کنم.

حضرت جواد الائمه (ع) جوانترین امام است و به روایتی از ۷ سالگی به امامت رسید. حالا سوال این است آیا یک شخص ۷ -۸ ساله می تواند امام شود؟ پاسخ : بله میتواند حتی می تواند پیامبر هم شود اشکال ندارد. در قرآن کریم هم داریم: « وَآتَیناهُ الحُکمَ صَبِیّا» صبی یعنی بچه. آیات قرآن این را نشان می دهد که حضرت عیسی و حضرت یحیی (علیهماالسلام) دو تن از پیامبران الهی اند که در کودکی به پیامبری برگزیده شدند.

امامت یعنی اراده خدا ، کارخداست کاری هم نمی شود کردالبته خداوند الکی چیزی به کسی نمی دهد ممکن است کسی بگوید ما نمی توانیم امام جواد(ع) بشویم چی می شد ماهم یکی از ائمه می شدیم ؟ مسئله امامت یک مسائلی را پشت پرده دارد، پشت پرده خبرهائی است. پشت پرده چه خبر است؟ در اول دعای ندبه می خوانیم چه افرادی لا یقند؟ ( شَرَطتَ عَلَیهِمُ الزُّهد) یعنی خدایا تو شرط کردی بر ائمه که باید زاهد باشند یعنی دنیا طلب، دنیاپرست، دنیا گرا، بعد می فرماید: «فَشَرَطُوا لَکَ ذلِک وَ عَلِمتَ مِنهُم الوَفاء» تو هم علم داری که اینها وفا می کنند حالا « فَقَبِلتَهُم و قَربتهم و قَدَّمتَ لهم الذِّکرَ العَلِیَّ و الثَّناءَ الجَلیَّ» خدا هم آنان را پذیرفت و آنان را مقرب خود گردانید. و علو ذکر و ثنای آشکار به آنان عطا کرد.

و اما روایت اول از امام جواد (ع) که می فرمایند: « إیّاکَ وَ مُصاحَبَهُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ» حضرت می فرمایند از رفاقت با آدم بد پرهیز کن به درستی که او به شمشیر کشیده شده می ماند (شمشیر براق خوشکل ظاهر زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود)

انسان از اطرافیان اثر پذیر است لذا بزرگان به دقت در ارتباطات اجتماعی و فردی سفارش کرده اند خب این یک ویژگی به خصوص در جوانی است که دیگران، دوستان بر او اثر گذارند لذا در انتخاب دوست باید مواظب بود.

و در روایتی دیگر امام جواد (ع) به ما یک دید توحیدی می دهند که اگر این دید توحیدی آمد نگرانی های روانی و روحی ازبین می رود. در بسیاری از مواقع پیش می آید که انسان به دلیل سختی هائی که در زندگی تحمل کرده دچار مشکلات روانی گوناگونی می شود اما اگر زندگی توحیدی آمد اگر انسان خدامدار شد همه زندگی او چه زندگی مادی و چه زندگی معنوی  شکل عبادی پیدا می کنند دیگر کارهای او، زندگی او همه می شود عبادت بعد دیگر کم و کاست زندگی پستی و بلندی زندگی برای او اصلا دیده نمی شود .

امام جواد (ع) می فرمایند : « کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللَّهُ تعالی کَافِلُهُ وَ کَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللَّهُ طَالِبُهُ وَ مَنِ انْقَطَعَ إِلَى غَیْرِ اللَّهِ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ» چگونه ضایع و تلف می شود کسی که خداوند تعالی پذیرنده و قبول کننده تعهد اوست و چگونه نجات می یابد کسی که خود را از خدا برید و به دیگری چسباند خداوند او را به دیگری واگذار می کند.

این نگاه و روش زندگی توحیی به انسان یاد می دهد که در چرخه زندگی روز مره اش دست نیاز به انسانهای دیگر دراز نکند که ذلت آفرین است و بهترین راه این است که خداوند در طلب افراد جای بگیرد نه غیر خداوند که ضایع شدن را در پی خواهد داشت.

خطبه دوم

مناسبت هائی را پیش رو داریم

اول ) یکم ذی الحجه سالروز ازدواج فرخنده و مبارک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) است و روز ازدواج که این روز را تبریک عرض می کنم.

توحید ، خداپرستی و عبادت جزء نخستین ویژگی های حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) است. ارتباط آقا امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) با خدواند تبارک و تعالی یک ارتباط معمولی نبود چرا که وقتی به عبادت خدا مشغول می شدند کوچکترین توجهی به دنیا و اطراف خود نداشتند و زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) مورد رضایت پروردگار و پیامبر اکرم(ص) بود چرا که در جهت رضایت خداوند گام برمی داشتند. تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) الگوست برای تمام کسانی که می خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند. شما سبک مهریه و جهیزیه و جشن عروسی آنها نگاه کنید اسلام مهریه زیاد را نشانه ارزش و بزرگی زن نمی داند بلکه برعکس فراوانی و زیادی مهریه نشانه شومی یک زن است که امام صادق(ع) می فرمایند « شومی زن به فراوانی مهر و عقیم بودن اوست»

اسلام بر حداقل مادیات تاکید دارد نه حد اکثر . در دیدگاه اسلام کم توقعی باید سرلوحه زندگی خانواده ها باشد الان یکی از مشکلات مهریه های زیاد و یکی که خیلی آزار دهنده است فراهم کردن جهیزیه است و این جنبه مدگرایی و چشم و هم چشمی به خودش گرفته.( فلانی مهریه اینقدر من چیم از اون کمتره ؟! وای دیدی جهیزیه دختر فلانی را؟ من چمه؟) که خود این گاهی به درگیری و اختلاف و کشمکش های اقتصادی میان خانواده ها می انجامد. ( وقتی می گوئیم آقا مهریه کم بگیرید می گویند آقا کی داده کی گرفته) نه برو ببین توی محاکم قضائی چه می گذرد همه دارند می گیرند… خب آیا جهیزیه حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) این جور بود؟ جهیزیه ساده به اندازه نیاز.

جشن عروسی چطوری بود؟ یک نکته ای که ما دقت نداریم این است که محفل عقد و عروسی محفل نزول فرشتگان است. سوال آیا با این عروسی هائی که ما داریم محفل نزول فرشتگان است؟ ابداً . در شب عروسی و زفاف فاطمه (س) جبرئیل و میکائیل و اسرافیل به همراه ۷۰۰۰۰ فرشته نازل شدند . محفل هائی که مالامال از لهو و لعب و حرام است فرشتگان الهی که نمی آیند هیچ بلکه برپا کنندگان این جور عروسی ها به خشم الهی گرفتار می شوند. همین دیشب شب شهادت امام جواد(ع) عروسی بود هم در روستا هم در شهر. خودمان کارها را خراب می کنیم بعد می بینیم زندگی برکت ندارد زندگی خوشی نیست. از همین جا ها می خوریم . در مورد عروسی های کذایی هم که بارها صحبت شده نباید برای برگزاری یک عروسی آسایش را از همه بگیریم. زندگی های امروزه آسیب های زیادی دارد.سن ازدواج بالا رفته ، آنهائی هم که ازدواج می کنند پیمان شکن می شوند از زندگی زناشوئی نا راضی اند. طقی به طوقی یا الله طلاق به کوچکترین بهانه. چرا این جور شده چون ما خودمان ارزش ها را عوض کردیم . تجمل گرایی را یک ارزش قرار دادیم، تشریفات ازدواج را ارزش کردیم، بالا بودن مهریه را ارزش کردیم. اعتماد به خدا نداشتیم تا کسی خواستگاری می آید شغلت چیه؟ چی داری؟ نپرسیدیم آیا اخلاق داری؟ آیا نماز می خوانی؟ اهل احترام به پدر و مادر هستی؟ آداب و رسوم غلط و دست و پاگیر برای خودمان درست کردیم لذا از این بیشر جلو نرویم برگردیم. راه را اشتباه نرویم آمار طلاق در سه ساله اول زندگی نشان می دهد ملاک های انتخاب همسر درست نیست بیائید آنها را درست کنیم.

بیائیم برگردیم به ارزش ها . ایمان یک ارزش است تقوا یک ارزش است خداوند در سوره بقره شرط ازدواج با مشرکان را ایمان شمرده. یکی از شایع ترین واکنش ها در برابر حوادث ناگوار بی تابی کردن است طبع اولیه انسان این است در برابر مشکلات بی تابی می کند زندگی پستی و بلندی دارد. به قرآن که مراجعه می کنیم می بینیم ما را به صبر و مقاومت سفارش کرده صبر و بالا بودن تحمل یک ارزش است باید روحیه گذشت داشت یه نفر داشت طلاق می گرفت گفتم مگه همسرت را دوست نداری؟ گفت دارم اما می خوام پوزش رو به خاک بمالم…… داشتن روحیه گذشت خیلی از مسائل را حل می کند که ان شاءالله خداوند توفیق بدهد این ارزش ها را در زندگی زنده و احیا کنیم.

مسئله دیگر یادی از شهدای ۱۷ شهریور بکنیم در جمعه خونین سال ۱۳۵۷ مومنان از خانه هایشان خارج شدند و به میدان شهدا که آن زمان میدان ژاله می گفتند آمدند تظاهرات میکردند و الله اکبر می گفتند اما حکومت نظامی اعلام شده بود وقتی جماعت وارد میدان شدند رژیم شاه ملعون شروع کرد به گلوله بستن تظاهر کنندگان و هزاران نفر از مومنین و مسلمانان در راه خدا به شهادت رسیدند نام و یاد آنها را گرامی می داریم.

و این نکته را محضرتان عرض کنم که در جامعه تا زمانی که نام شهدا و احترام شهدا است این جامعه از مسیر خارج نخواهد شد مقام معظم رهبری در چند روز گذشته دیداری داشتند با خانواده جانباز شهید حاج رجب محمدزاده و این دیدار درسی برای همه است که بدانند باید از خانواده های شهدا تقدیر کنند آنها را تکریم کنند . تکریم شهیدان و احترام به جانبازان و تقدیر از خانواده های آنها نباید به یک امر ظاهری و صوری ظاهری محدود شود در حقیقت تکریم اینها تداوم راه و زنده نگاه داشتن هدف آنهاست و این خیلی مهم است اگر شهدا فراموش شدند به شهدا توهین شد به خانواده شهدا جسارت شد یا نه عکس شهدا به بهانه های مختلف جمع شد آنوقت است که از مسیر منحرف شده ایم . حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العلی) در این دیدار فرمودند شما خانواده های شهدا مظهر انقلاب اسلامی هستید و ما با دیدن شما عزیزان روحیه مضاعف می گیریم که ان شاء الله امیدواریم همه راه شهدا و هدف شهدا را ادامه بدهیم و آن هدف و آرمان را لحظه ای از یاد نبریم.

واما مطلب آخر اینکه یکی از چیزهائی که لازم است مسئولین شهرستان نسبت به آن دقت و اهتمام ویژه ای داشته باشند بحث ورزش جوانان است جوان شور دارد انرژی دارد این انرژی باید در مسیر صحیح قرار بگیرد و موجبات شادمانی آن جوان فراهم بشود یکی از ورزش هائی که تاکید شده به آن و روایت هم داریم ورزش شناست و در کنار آن مباحث بهداشتی هم باید رعایت شود. بحمدلله با همت مدیریت استخر شهید اکبری سامان و همکاری مسئولین محترم (که از آنها تشکر می کنم) اقدام به تخلیه آب قبلی شده ان شاءالله هفته دیگر آبگیری می شود و برای اینکه این کار صورت بگیرد و جوانان بتوانند از این ورزش به خوبی استفاده بکنند این چند روز را برای جوانان خودتان یک صرفه جوئی ویژه ای در مصرف آب داشته باشید.

انتهای پیام/

 

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *