۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: شهیدان رجائی و باهنر نمادی از خدمت بی منت و مدیریتی پاک و متعهد بودند

آگوست 26, 2016 در 16:10 توسط

امام جمعه سامان در خطبه های این هفته نماز جمعه (پنجم شهریور ماه 1395) با اشاره به گرامیداشت هفته دولت افزود: شهیدان رجائی و باهنر نمادی از خدمت بی منت و مدیریتی پاک و متعهد بودند.

Malekpour 5

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پپایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، متن خطبه ها این هفته بدین شرح می باشد:

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز جمعه ۲۳ ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) است از دور و نزدیک لذا در این خطبه قدری در مورد زیارت صحبت می کنم.

زیارت یعنی حضور زائر نزد کسی که زیارت می شود یعنی شما در زیارت باید حضور کسی که به دیدنش رفتی را احساسا کنی و خود را در برابر او حاضر ببینی. امروز هم که روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) است. یعنی با زیارت انسان یک حضوری پیدا می کند نزد امام رضا (ع) اگر اینطور شد می شود زیارت به معنای واقعی. بعضی از ماها می رویم مشهد که فقط رفته باشیم یعنی چون که عرف شده که سالی یک بار یا چند سالی یکبار برویم مشهد می رویم که گفته باشیم رفتیم ، می رویم که از قافله جا نمانیم.

خوب ممکن است زائری در کنار امام رضا (ع) باشد خودش را هم به ضریح مطهر رسانده باشد ولی حضور حضرت را احساس نکند. ممکن هم هست یک زائری از ۱۰۰ ها هزار کیلومتر دورتر حضور امام رضا (ع) را احساس کند ولی به هر حال ما عوام زیارت را در این می بینیم که برویم مشهد و هرچه می توانیم به ضریح نزدیک شویم. خب این خیلی خوب استزیارت رفتن و نزدیک ضریح مطهر شدن ولی درجه عالی ترش اینکه انسان سیمش وصل بشه به خود امام رضا (ع). از اون طرف هم نگیم خوب از راه دور زیارت می کنیم و زیارت رفتن را کنسل کنیم نه هر دو باهم هم نزدیک حرم شویم هم ارتباط بگیریم و حضور امام را احساس کنیم .

زائر مقام بالایی دارد. روایت بسیار گرانقدر از امام رضا (ع) است که می فرمایند « مَن زارَنا کَمَن زار الله» کسی که ما را زیارت کند انگار خدارا زیارت کرده . خیلی مفهوم گسترده ای دارد. از مصادیق خیلی پایین از حد اقل زائر داریم تا کسانی که در درجه بسیار بسیار بالای زیارت قرار دارند وقتی امام رضا (ع) می فرمایند کسی که ما را زیارت کند انگار خدارا زیارت کرده و مسلما منظور امام رضا (ع) از بیان این عبارت زیارت فیزیکی نبوده بلکه مراد  زیارت از روی شناخت ، آگاهی و ارادت بوده و مسلماً کسی که این خصائل را داشته باشد خدا را نیز با آگاهی و معرفت در می یابد.

خوب پس اولین کار برای اینگونه زیارت کردن چیست؟ انسان در وهله اول باید از گناهان خود توبه کند. مراد از توبه هم توبه لفظی نیست توبه واقعی و حقیقی است. بعد از توبه قلب آمادگی دریافت حقایق را کسب می کند و این آمادگی تنهادر صورت طهارت قلبی ایجاد می شود . برای طهارت قلب هم بهتر است از خود ائمه کمک بگیرد که اگر حق الناسی گردنش است حق الله گردنش است بتواند پرداخت کند.چرا که اگر حق الناسی برگردن انسان باشد توفیق درک زیارت واقعی نصیبش نمی شود .و اقل زیارت این است که با آن مقام هم رنگ شوی یعنی بو و رنگ او را بگیری و مثل او عمل کنی.

زیارت اهل بیت (ع) بخصوص زیارت امام رضا (ع) آثار و برکات بسیاری در زندگی دنیوی و اخروی دارد. از جمله آنها:

  1. افزایش روزی و طول عمر زائر

ائمه (ع) کلُّهم نورٌ واحد  همه یک نورند (زیارت هر امام معصوم این خاصیت را دارد) که روایات در  مورد زیارت اهل بیت این را می رساند که روزی انسان زیاد می شود عمر او طولانی می شود.

  1. یکی دیگر از آثار و برکات زیارت بخشیده شدن گناهان است

پیامبر اکرم در فضیلت زیارت امام رضا (ع) فرمودند: پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد …. هیچ گناهکاری وی را زیارت نکند مگر اینکه خدا گناهانش را بیامرزد.

  1. یکی دیگر از برکات زیارت رفع غم و اندوه و گرفتن حاجات مادی است.

و آثار بسیار زیاد دیگر که مجال نیست . ان شاء الله خداوند همه ما را جزء زائرین واقعی اهل بیت قرار دهد.

خطبه دوم

در هفته ای که گذشت به مناسبت روز جهانی مسجد مقام معظم رهبری دیداری با امامان جماعت مساجد تهران داشتند که خب بیانات و توصیه های مهمی در این دیدار داشتند. که فرمودند مسجد پایگاه اجتماع، مشورت ، مقاومت و برنامه ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی اند. و یک کار ضروری تقویت ایمان دینی مردم است چرا که مردم تکیه گاه اصلی انقلاب و نظام اند و همین مطلب اهمیت مسجد اهمیت اداره مسجد و مدیریت مسجد را می رساند که بنده در این مورد صحبت هایی را دارم گلایه هایی را دارم از عملکرد بعضی مساجد و مدیریت آنها که به وقت خود خواهم گفت.ببینید وقتی گفته می شود مسجد یعنی فعالیت در همه جوانب. جدا کردن دین از سیاست و مشغول کردن مردم به عبادت و اینکه کاری با سیاست نداشته باشند این خواسته رسول مکرم (س) نیست. و یک نکنه اساسی حضرت آقا فرمودند باید به دور از فرد زدگی و جناح محوری بود و مساجد و نیروهای مومن کشور باید اهل فعالیت سیاسی و فهم صحیح سیاسی باشند . متدینان و اهل مسجد باید سیاست را بفهمند و توان درک حرکت کلی کشور را داشته باشند که بعد ایشان یک گریزی به مسائل مهم نظام اسلامی در سالهای اخیر زدند یعنی مسئله فتنه ۸۸ که سران فتنه دست بعه کاری زدند که تحلیل خوشبینانه آن این است که نفهمیدند کارشان به نفع دشمن است نفهمیدند کار به دست دشمن می افتدکه مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: «در ایام فتنه در سال ۸۸ در اول کار بنده یکی از سران فتنه را خواستم و به او گفتم که آقایان این کاری که شما شروع کرده اید و دارید می کنید دست بیگانه ها خواهد افتاد و دشمن از این استفاده خواهد کرد شما حالا به ظاهر درون نظام هستید با نظام هستید و به قول خودتان دارید یک اعتراض مدنی – من باب مثال اعتراض به انتخابات –می کنید اما این کاری که می کنید مورد استفاده دشمنان اصل نظام قرار خواهند گرفت. گوش نکرد یعنی نفهمی که چه داریم می گوئیم …» خب این بیان رهبر معظم انقلاب این را نشان می دهد که فهم و تحلیل سیاسی قوی و به جا تا چه حد برای کشور لازم است و نبود درک سیاسی صحیح تا چه حد برای کشور خطرناک است. یعنی مقام معظم رهبری هم روشنگری کردندنسبت به یکی از مسائل فتنه ۸۸ که سران فتنه به تذکرات ایشان توجه نکردند و وارد شدند بعد دیدیم که گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است و سران فتنه هم با این شعار مخالفت نکردند . و هم راه را نشان می دهند که سیاست و تحلیل سیاسی به معنای تبعیت از یک فرد و یا وابستگی به یک جناح نیست و اینکه مساجد و اهل مسجد باید در تحلیل سیاسی و فعالیت سیاسی حضور داشته باشند به معنای جانب داری کورکورانه از یک جناح و فرد نیست. بلکه منظور آن است که جهت کلی حرکت جامعه و عوامل آن به خوبی شناخته شود و بصیرت لازم برای شناخت دوست و دشمن واهداف هر یک به دست آید ان شاء الله.(کاربه این صورت پیش برود)

اما به یک مناسبت هم اشاره کنم دوشنبه هشتم شهریور ماه شهادت مظلومانه شهید رجائی و شهید باهنر است و روز مبارزه با تروریسم. روز ۸ شهریور که روز مبارزه با تروریسم نام دارد یک عملیات کم سابقه تروریستی نسبت به مقامات ارشد کشورمان در سال ۱۳۶۰ صورت گرفت که این اقدام تروریستی به دست عومال ضد انقلاب وابسته به غرب با هدف مقابله با اراده انقلابی ملت ایران و فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران انجام شد. و دوچهره نام آشنا که نمادی از خدمت بی منت و مدیریتی پاک و متعهد بودند یکی رئیس جمهور مکتبی شهید رجائی و دیگری نخست وزیر متعهد شهید باهنر به شهادت رسیدند. در عظمت و تجلیل از این دو چهره جاودانه وماندگار همین بس که ایام شهادتشان به عنوان هفته دولت مشخص شده.

اما به لحاظ اینکه این روز روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده ترورهای امروز چطور و به دست چه کسانی است؟ به طور کلی تروریسم چه در قدیم و چه در حال حاضر به صورت شبکه ای مرموز امنیت و آرامش بشریت را مورد هدف قرار داده و قطعا با پشتوانه قدرت های بزرگ استکباری و صهیونیستی است که توان مانور و عرض اندام را دارند والا اگر وابسته به قدرت های اقتصادی و سیاسی نباشند کجا می توانند حتی یک روز درمقابل اراده های محکم ملت هایی که درگیر مستقیم با تروریست هستند دوام بیاورند؟ همین گروهک منافقین خلق که با اغفال برخی جوانان سطحی نگر و به بهانه خدمت به خلق ترور کردند مردم را به گلوله بستند و بعد هم صدها جنایت کردند و به استکبار خوش خدمتی کردند. چطوری تا حالا مانده اند الان مورد حمایت کدام دولتند؟ کدام قدرت ها به آنها جا داده اند ؟ آیا کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند آیا ماهیت تروریستی گروهک نفاق و جنایات فراوان آنها را علیه ملت ایران که منجر به شهادت بسیاری از مردم عادی و شخصیت های خدوم و مخلصی چون شهدای ۸ شهریور و هفتم تیر و شهدای محراب شدند را ندیدند؟ یا اخبارش را نشنیدند؟ که متاسفانه به طور آشکار این یاغیان بی سرو پا را در آغوش خودشان جای داده اند و به جای اینکه آنها را تحویل محاکم قضائی ایران دهند آنها را حمایت و پشتیبانی کردند. آیا ادعای حقوق بشر از طرف این ها خنده دار نیست؟ وامروز هم ادامه همان اهداف شوم را دارند و جریان های نفاق را حمایت می کنند. همه می دانند پشت صحنه فتنه ۸۸ پشت صحنه داعش و جبهه النصره و گروههای ضد انقلاب سرویس های اطلاعاتی و امنیتی و کمک های همه جانبه غرب و آمریکا و دولت های وابسته به آنهاست.

فتنه تکفیر و داعش آن روی سکه شوم تروریسم است و در شرایطی که الان قرار داریم باید با هوشمندی تمام جبهه خودی را تقویت کنیم اتحاد و انسجام با تبعیت از مقام عظمای ولایت تقویت بشود و همچنان دشمنان اسلام و انقلاب به ویژه عوامل داخلی و منطقه ای آنان را مایوس و ناکام بگذاریم.

دشمن فکر کرده با ترور و حمایت از گروههای تروریستی مثل داعش و منافقین کوردل می تواند مانعی برسر پیشرفت ایران اسلامی ایجاد کند و می تواند مانع تحقق آرمانها بشود که این اقدامات ضد بشری و ضد انسانی نه تنها مانعی بر سر این پیشرفت ها ایجاد نکرده و نمی کند و نخواهد کرد بلکه عزیم و انگیزه ملت ایران در ادامه این مسیر به فضل الهی بیشتر خواهد شد. ان شاء الله

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *