۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: ملت ايران از هر نوع ذلت پذيری و کرنش در برابر آمريکا ابا دارد

آگوست 12, 2016 در 21:50 توسط

امام جمعه سامان گفت: ملت ایران از هر نوع ذلت پذیری و کرنش در برابر آمریکاابا دارد و از چنین سیاسیون و سیاستی نیز نفرت داشته و دارد.

IMG_4203 (Copy)

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، شرح خطبه ها بدین شرح است:

وظایفی که منتظران حضرت ولی عصر (ع) برعهده دارند به دو بخش تقسیم می شوند وظایف فردی و وظایف اجتماعی.

یکی از وظایف یک مومن رعایت ادب و احترام نسبت به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء است. یکی از مصادیق ادب و احترام به محضر حضرت ولی عصر (ع) این است که در محضر حضرت حرمت شکنی نکنیم گناه نکنیم بدانیم یا ندانیم امام زمان (عج) برما اشراف دارد اعمال ما را ببیند.

یکی دیگر از مصادیق ادب و احترام  به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (ع) احترام به اسماء و القاب آن حضرت است. انسان وقتی احترام شخص بزرگی را حفظ می کند هرچیزی که مربوط به اوست را نیز محترم می شمارد. وجود مقدس حضرت ولی عصر (ع) حدود ۲۰۰ اسم و لقب دارد برخی تا ۵۰۰ نام هم شمرده اند. اگر این القاب و اسامی را بر زبان می بریم با احترام و درود و سلام باشد بخصوص اگر لقب (معروف قائم) برده می شود مستحب است بلند شویم که این عمل جزء سیره عملی اهل بیت (ع) بوده است. لقب مبارک امام زمان (ع) در مجلس امام صادق (ع) گفته شد امام به منظور تعظیم و احترام به پا ایستادند. و آن چیزی که لازم است حتما رعایت کنیم وقتی نام  این بزرگواران را بر فرزندانمان گذاشتیم، نشکنیم ، به محمد نگوئیم ممد، به فاطمه نگوئیم فاطی این اسمها مقدس و محترم و از اسماء الهی گرفته شده اند یکی دیگر از مصادیق ادب و احترام نسبت به امام زمان احترام گذاشتن به منسوبین به آن حضرت است هم منسوبین جسمی مثل سادات و هم منسوبین معنوی مثل علمای صالح و مومنان. و این یک امر فطری و طبیعی است که هر کس شخصی را بزرگ بدارد و اورا احترام کند هر چه به او تعلق دارد را احترام می کند ما وقتی خدا را تعظیم و تکریم می کنیم خانه خدا و بیت الله الحرام و پرده کعبه را هم محترم می شماریم حتی شتری را که برای قربانی حج به سوی مکه میبرند را هم محترم می شماریم. خداوند سبحان در سوره شورا خطاب به پیامبر گرامی اسلام فرموده است «  قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربى‏» ای پیامبر به مردم بگو من برای رسالتم مزد و اجر نمی خواهم مگر اینکه ذوی القربی و نزدیکان من را دوست بدارید. ذوی القربی در مرحله اول اهل بیت معصوم پیامبر(ع) و در مرحله بعد همه فرزندان پیامبر تا قیامت را شامل می شود پیامبر اکرم (ص) فرمودند « من اکرم اولادی فقد اکرمنی» هرکه اولاد من را اکرام و احترام کند مرا احترام کرده است در روایت دیگر پیامبر اکر فرمودند « انّی شافعُ یومَ القیامهِ لِأَربعهِ اصنافٍ و لو جاءُوا بذنوب اهلِ الدنیا…» من ۴ گروه را شفاعت می کنم هرچند گناهان اهل دنیا را انجام داده باشند:

  1. کسی که فرزندان مرا یاری کرده باشد
  2. کسی که در هنگام فقر و نداری به آنها کمک مالی کرده باشد
  3. کسی که فرزندان مرا به زبان و دل دوست داشته باشد
  4. کسی که در انجام حاجات آنها هنگامی که گرفتار دشمنی شده و رانده شده اند سعی کرده باشد.

امام صادق (ع) فرمود روز قیامت ندا می رسد ساکت شوید پیامبر می خواهد با شما سخن بگوید همه ساکت می شوند پیامبر گرامی اسلام می ایستند و می فرمایند هرکس خدمتی به من کرده یا منتی بر من دارد یا خیری به من رسانده بلند شود تا آن را تلافی کنم مردم می گویند آقا کدام خدمت و کدام منت ما که منتی بر شما نداریم بلکه منت و خیر شما بر همه ماست. پیامبر می فرمایند: بله هر کسی که به یکی از ذریه و فرزندان من خیری رسانده یا آنها را پوشانده یا به آنها جا داده آنها گرسنه بوده اند اطعام کرده بلند شود تا تلافی کنم. جمعی که به سادات و ذراری پیامبر خدمت کرده اند بلند می شوند سپس ندا می رسد ای محمد ای حبیب من جزای این ها را برعهده تو گذاشتم در هر جایی از بهشت که میخواهی انها را جا بده . آنگاه پیامبر اکرم آنها را در همسایگی خود جای خواهد داد.البته از آن طرف وظیفه سنگینی بر عهده آنهایی که انتساب به پیامبر دارند است که ان شاءالله هفته آینده عرض می کنم.

خطبه دوم

یکشنبه هفته آینده یازدهم ذی القعده فرخنده میلاد با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) است تبریک عرض می کنم محضر همه شما برادران و خواهران.

با اینکه هزاران کتاب در باره زندگی اهل بیت (ع) نوشته شده اما باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (ع) به درستی شناخته نشده است. مثلا یکی از چیزهایی که در زندگی ائمه (ع)به طور شایسته مورد توجه قرارنگرفته مبارزات سیاسی ائمه (ع) است و این مبارزه سیاسی بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تاسیس حکومتی برپایه امامت بود. در تمام دوران ۱۴۰ ساله میان حادثه عاشورا و ولایت عهدی امام هشتم جریان وابسته به امامان (ع) یعنی شیعیان همیشه بزرگترین و خطرناک ترین دشمن دستگاه خلافت به حساب می آمد. در این مدت بارها زمینه هایی پیش آمد که شیعه به پیروزی های بزرگی دست پیدا کند. اما در هر بار مانعی بر سر راه پیروزی نهایی پدید آمد و غالبا منجر می شود دشمن حمله کند به محور اصلی این نهضت یعنی شخص امام در هر زمان به زندان افکندن  یا به شهادت رساندن آن حضرت و هنگامی که نوبت به امام بعد می رسد فشار و سخت گیری به حدی بود که برای آماده کردن زمینه به زمان طولانی دیگری نیاز بود.

تاریخ را ببینید هنگامی که موسی بن جعفر (ع) پس از سالها حبس در زندان هارونی مسموم و شهید شدنددر قلمرو وسیع سلطنت عباسی یک حکومت ترس و سکوت کامل حکم فرما بود. در آن فضای گرفته که به گفته یکی از یاران امام علی بن موسی(ع) از شمشیرها خون می چکید بزرگترین هنر امام معصوم و بزرگوار ما آن بود که توانست تشیع را از گزند دشمن حفظ بکند.

مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع مردم مشهد در ۳ آذر  سال ۶۳ فرمودند زندگی امام برای همه ما درس است.زندگی امام رضا(ع) برای ما یک پیامی دارد آن پیام چیست؟ آن پیام عبارت است از مبارزه دائمی خستگی ناپذیر. همین سیره و روش را خود مقام معظم رهبری به آن عمل می کنند در هفته گذشته دیداری داشتند با وزیر محترم و معاونان و مدیران وزارت اطلاعات.

وزارتخانه ای که متعلق به نظام اسلامی و در خدمت مردم است و به هیچ جناح و گروه سیاسی و یا غیر آن تعلق ندارد و اهداف نظام اسلامی را مد نظر دارد که در همکاری و همراهی با سایر نهادهای امنیتی و نظامی کشور توانسته به لطف خدای متعال در امنیت کنونی کشور سهم جدی و مهمی داشته باشد. دشمن خیلی سعی کرده به دستگاه اطلاعاتی کشور ضربه بزند و یا اینکه متهم کند که بحمدالله شکست خورده و به خواست خدای متعال سربازان گمنام امام زمان (عج) در میان مردم از محبت و احترام و در چشم دشمنان از صلابت و نفوذپاذیری برخورداند. خب در این دیدار توصیه هایی که حضرت آقا داشتند یک نکته مهم بروز جدی داشت و آن هم تاکید بر حفظ خط فاصل میان نظام اسلامی و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا. و سیره امام راحل و عظیم الشان انقلاب هم همین بود و این مبنای امام راحل چیزی نیست که با تساهل و مسامحه آن را زیر سوال برد. و این تذکر در اوضاع سیاسی کنونی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به فضای سیاسی کشور و رفتارهای برخی از سیاسیون به دقت توجه کنیم متوجه می شوی که برخی از جریانات سیاسی به واسطه اشتباهات محاسباتی تصور غلطی دارند و خیال می کنند که کلید حل مشکلات کشور به دست امریکا  و یا در مذاکره با آمریکاست. در حالی که آمریکا به عنوان یک دولت مستکبر نه تنها حاضر به همکاری و همراهی با ما نیست همیشه سردشمنی و ضربه زدن به انقلاب را دارد. در این رفتارهای سالهای اخیر خود را نشان داده و در  برجام  غیر برجام در پشت چهره خندان خود دشنه ای دارد که از پشت خنجر بزند. خب این سوء تحلیل و خطای محاسباتی این گروه سیاسی است به ظرفیت های داخلی توجهی ندارند بعد خودشان از ایستادگی و مقاومت خسته شده اند بعد این تصور غلط در آنها بوجود آمده که مردم خسته شده اند. در حالی که ملت ایران نه تنها خسته نشده اند بلکه از هر نوع ذلت پذیری و کرنش در برابر آمریکاابا دارد و از چنین سیاسیون و سیاستی نیز نفرت داشته و دارد.

وامیدواریم انقلابی و غیور کشور این تذکر صریح و روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی را به خوبی درک و به مقتضای آن عمل کنند. ان شاء الله.

به یکی دو مناسبت دیگر اشاره ای کوتاه داشته باشم:

شنبه ۲۳ مرداد ماه ، پیروزی قهرمانانه حزب الله لبنان بر ارتش سرتا پا مسلح و جنایتکار رژیم جعلی صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و روز مقاومت اسلامی است. در هفته اول جنگ که در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت مایل بود پایان جنگ را اعلام کند ولی آمریکایی ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند و به اصرار آمریکایی ها سه هفته دیگر جنگ ادامه پیدا کرد ولی در نهایت امریکا هم تسلیم شد که قطعنامه ای را تصویب کردند وقتی جنگ تمام شد دو طرف وضعیت کاملا متفاوتی داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اعتراف کردند حتی آمریکایی ها هم اعتراف کردند. حالا دیگر ارتش صهیونیستی آن اقتدار هول انگیز نیروی هوائی و آن اقتدار اطلاعاتی موساد را ندارد و ثباتی ندارند. از این طرف حزب الله لبنان مورد تحسین ملت ها قرار گرفت و اعتقاد کارشناسان اینکه پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه نقطه آغاز نفوذ و پیشروی های گفتمان انقلاب اسلامی و نقطه ای برای سرنگونی قدرت های پوشالی است.

و امروز ما می بینیم با پیوندی که میان حزب الله لبنان با ارتش سوریه در برابر تروریسم تکفیری در سوریه برقرار شده یا پیوند معنوی که میان حزب الله لبنان با انصارالله در یمن و دیگر گروههای مقاومت در عراق برقرار شده است تردیدی نمی ماند که حزب الله امروزه به یکی از بازیگران امنیت و ثبات ساز خاورمیانه تبدیل شده است.و به حول و قوه الهی این پیروزی ادامه خواهد داشت.

مناسبت دیگر ۲۶ مرداد ماه آغاز بازگشت افتخار آفرین اولین گروه آزادگان ۸ سال دفاع مقدس به میهن اسلامی است در سال ۱۳۶۹٫ قطعا همه خاطراتی از این روز های شیرین دارند که با شور و شعفی خاص مردم به استقبال این عزیزان رفتند . آزادگانی که سالها دوری را تحمل کردند شکنجه ها را تحمل کردند آن استقامتی که این عزیزان داشتند آن علاقه ای که نسبت به امام راحل داشتند آن تعهدی که نسبت به اسلام و ولایت فقیه داشتند همه ستودنی و مثال زدنی است. درباره علاقه شدید آزادگان به امام راحل و ولایت فقیه می شنویم که یک روز افسر عراقی از اسیر مجروح بسیجی ۱۵ ساله پرسید تو چه اندازه پدر و مادرت را دوست داری؟ گفت به اندازه چشمانم. گفت خوب تو که بسیجی هستی رهبرت را چقدر دوست داری؟ گفت امام خمینی قلب من است او را به اندازه قلبم دوست دارم. انسان بدون چشم می تواند زندگی کند اما زندگی بدون قلب ممکن نیست.این روحیه چقدر ارزش دارد؟ لذا قدر این گوهر ها را بدانیم اینها حاملان فرهنگ استقامت و پیروزی اند .

در پایان تشکر می کنم از حضور نماینده محترم مردم شهرستانهای شهرکرد و بن و سامان جناب آقای نوریان در جمع مردم شهرستان سامان و امیدواریم با آن دقت نظری که دارند مسائل و مشکلات مهم و حیاتی شهرستان را از جمله مسئله مهم و حیاتی آب شرب ، مسئله گردشگری ، مسئله بهداشت و درمان ، مسئله راه، مسئله آموزشی مدارس ما را و دیگر مشکلات را مورد پیگیری قرار دهند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *