۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: تهاجمات فرهنگی، گرفتاری ها و معظلاتی را در خانواده ها و اجتماع ایجاد کرده است

ژوئن 10, 2016 در 16:16 توسط

امام جمعه سامان گفت: مسائل ضد فرهنگی و ضد دینی با تلاشهای بیگانگان وارد زندگی و خانه های مردم شده است و می شود گفت خیلی از گرفتاری ها و معظلاتی که در خانواده و اجتماع مشاهده می کنیم اثرات این تهاجمات فرهنگی است.

Malekpour 5

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه سامان، حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک پور در نخستین خطبه از ماه مبارک رمضان در مصلای مسجد جامع سامان افزود: ماه رمضان ماهی است که از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است همانطوری که در دعای مخصوص آن می خوانیم « وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ» رمضان ماهی است او را عظمت و کرامت و شرافت و فضیلت داده ای نسبت به ماههای دیگر است.

وی اذعان داشت: رسول خدا (ص) می فرمایند: اگر کسی در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان یک بار قرآن را ختم کرده باشد؛ همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است که می فرمایند: «هرکس در ماه رمضان صدقه ای بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می کند».

امام جمعه سامان خاطر نشان کرد: ماه رمضان علاوه بر اینکه عبودیت و بندگی و غفران و رحمت الهی است از جهات دیگر هم حائز اهمیت است، ماه رمضان ماه نزول قرآن است نزول قرآن بر قلب نازنین پیامبر خدا (ص) می باشد.

وی شب قدر را شب تعیین سرنوشت در ماه رمضان دانست و افزود : خداوند متعال در آن شب حوادث یک سال تا شب قدر سال آینده را تقدیر می نماید زندگی و مرگ و رزق و سعادت و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر می سازد.

خطیب جمعه سامان در ادامه افزود: نزول قرآن ، وقوع شب قدر ، نزول ملائکه و روح ، تقدیر سرنوشت و دیگر مسائل هر کدام مائده های آسمانی و غذاهای معنوی است و سبب شده ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی و ماه میهمانی الهی نامگذاری شود، لذا پیامبر اکرم (ص) در آستانه ماه مبارک رمضان اینگونه می فرمایند: « ای مردم ماه با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده شده است، این ماه نزد خدا بهترین ماه هاست و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است و در این ماه به میمانی خدا دعوت شده اید و در زمره بهره مندان از کرامت خداوند قرار گرفته اید، در این ماه نفس های شما تسبیح خداست، خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می رسد».

حجت الاسلام ملک پور با توجه به بیانات رسول گرامی اسلام (ص) یادآور شد: ماه رمضان، ماه ضیافت و میهمانی است در این ضیافت پرشکوه و بی نظیر صاحب خانه و میزبان خداوند تبارک و تعالی پروردگار جهان است؛ میهمان بندگان فقیر و محتاج خدای سبحان و غذاهای لذت بخش این سفره رنگین منحصر به فرد مائده های آسمانی است؛ روزه داری و چشم پوشی از لذائذ دنیوی است ، تلاوت قرآن است ، احیا و شب زنده داری است ، دعا و نیایش است ، طلب غفران و رحمت الهی است و ثمره ای که انتظار می رود از این میهمانی پر شکوه و بی سابقه عاید حال میهمانان شود تقوای الهی است و چنانچه خداوند سبحان در سوره مبارکه بقره آیه 183 می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ».

امام جمعه سامان خاطر نشان کرد: در زندگی دنیا اگر روزی انسان به میهمانی دعوت شود اگر صاحب خانه و میزبان شخصیت مهمی باشد انسان سعی می کند آداب حضور در میهمانی را رعایت کند، حال که میهمان خدائیم و میزبان خدای متعال است شرایطی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم استفاده و لذت کافی و نتیجه مورد انتظار را هم به دست آوریم .

وی در این راستا افزود: باید تمام اعضا و جوارح را به کنترل خود در آوریم چشم را زبان را گوش را از لحظات این ماه غفلت نکنیم جزئی از شب را عبادت کنیم با خود خلوتی داشته باشیم با دعاهای ماه رمضان دعای ابوحمزه ثمالی دعای افتتاح و… انس داشته باشیم و از معاصی و گناه به طور جدّ دوری کنیم و جای تاسف دارد و چقدر زشت است که انسان در روزهای گرم و نسبتا بلند تابستان از خوردن و آشامیدن و اموری که روزه را باطل می کند دوری کند ولی با چشم چرانی ، نگاه کردن به مناظر شهوت انگیز ، رعایت نکردن پوشش و حجاب اسلامی، دروغ ، تهمت، غیبت، گوش دادن به موسیقی ، آزار و اذیت دیگران ، عدم صداقت در معاملات ، برخورد ناشایست با ارباب رجوع و … آثار ارزشمند عبادت و روزه داری در ماه رمضان را به کلی نابود سازد و یا به حداقل رساند و مشمول کلام پیامبر (ص) شود که می فرماید «بسا روزه داری که  بهره اش از روزه گرسنگی و تشنگی است است و بسا شب زنده داری که بهره او از عبادت شبانه ای فقط بی خوابی است».

حجت الاسلام ملک پور در بخش دیگری از خطبه های نماز عبادی سیاسی روز جمعه افزود: ماه رمضان فرصتی است برای جبران اشتباهات گوناگون در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است.

وی اظهار داشت: فقط در حیطه تقوی فردی نیست همانطوری که مقام معظم رهبری یکی از شاخصه های انقلابی بودن را تقوای دینی و سیاسی شمردند، ماهیت زندگی آدمی اجتماعی است و در این عرصه رعایت پاکی و عدالت و تقوای الهی خیلی مهم است، تقوا در همه عرصه ها چه تقوای دینی چه تقوای سیاسی یکی از پایه های اصلی اش طهارت نفس است آن تقوای فردی داشته باشد و هم اینکه این تقوا منجر به تقوای سیاسی و اجتماعی شود.

خطیب جمعه سامان به مناسبت های هفته جاری اشاره کرد و به 23 خرداد ماه سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1359 افــزود: اساس یک ملت فرهنگ آن است اگر این اصل و اساس را بی توجه شدیم بدانیم با موجودیت خود بازی کرده ایم؛ بیشترین تمرکز دشمن روی فرهنگ ماست یعنی ایمان و باور مردم بخش فرهنگ بخش مظلومی است آنچنانی که باید مسئولین دقت کنند به آن توجهی نمی شود.

وی در طرح سوالی از نمازگذاران میزان فعالیت را در این بخش خواست و اینکه چقدر دنبال مسائل فرهنگی بوده اید؟

امام جمعه سامان تصریح کرد: مسائل ضد فرهنگی و ضد دینی با تلاشهای بیگانگان وارد زندگی و خانه های مردم شده است و می شود گفت خیلی از گرفتاری ها و معظلاتی که در خانواده و اجتماع مشاهده می کنیم اثرات این تهاجمات فرهنگی است.

وی افزود: از جمله مسائلی که شایسته شهر ما نیست مساله کاروان های عروسی و مجالس عروسی هاست خیلی تعجب دارد که یک نفری که غیرت دارد مسلمان است عروس خانم خودش را آرایش کرده صورت و موها را باز گذاشته ذره ای حجاب ندارد بعد داماد و اقوام با بوق زدن می گویند ای مردم بیایید این خانم را ببینید یه بنده خدایی حرف معقولی می زد اگر به کسی بگویند خانمت را آرایش کن بیار بیرون من تماشا کنم چطور می شود؟ یا یک نفر از دیوار خانه بالا بیاید و به ناموسش نگاه کند چه اتفاقی می افتد؟

ملک پور در ادامه اذعان داشت: فرهنگمان و باورهایمان را طوری عوض کردند، خودمان ناموسمان را آرایش کرده می آوریم مقابل نامحرمان بعد مجالس عروسی هایمان پر از حرام است و این توطئه دشمن است و مثل این قضیه موارد دیگری هم هست که لازم است ما دقت کنیم تعقل کنیم بعد اگر یک نفری هم امر به معروف و نهی از منکر کند،  یک نفری هم اعتراض کند هزار جور وصله به او می زنیم.

حجت الاسلام ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها، به فرا رسیدن 27 خرداد ماه سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و روز جهاد کشاورزی اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به جهاد گران عرصه سازندگی افزود: جهاد سازندگی یک نهاد مردمی و با فرمان امام راحل (ره) تشکیل شد که عمده ترین هدف برطرف کردن فقر و محرومیت روستاها بود و حرکت به سوی استقلال و خودکفایی است که بعدها جهاد سازندگی به وزارتخانه ای در دولت تبدیل شد و بعد در وزارت کشاورزی ادغام شد و تبدیل به جهاد کشاورزی شد.

وی در ادامه اظهار داشت: اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی هر کشور چه ثروتمند چه فقیر این را نشان می دهد که کشاورزی به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی و از عوامل اساسی زندگی بشر است و در این چند سال که تحریم ها شدت گرفته است اقدامات خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته و می شود گفت بر مبنای اقتصاد مقاومتی است چرا که تعریف اقتصاد مقاومتی این است که در شرایط تحریم و فشار خارجی اقتصاد توانائی شکوفایی داشته باشد که در بخش کشاورزی تقریبا این گونه است و امید است مسئولان کشور به این امر مهم و حیاتی توجه ویژه ای داشته باشند .

خطیب جمعه سامان در بخش دیگری از خطبه ها به فرا رسیدن دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) اشاره کرد و ضمن تسلیت پیشاپیش این روز به نمازگذاران و محبین اهل بیت (ع)، به اوصاف و به ویژگی های بارز این بانوی بزرگ اسلام پرداخت.

وی در این راستا نصریح کرد: حضرت خدیجه (س) زن ثروتمندی بود که توانست با بذل مال خودش زمینه رشد و شکوفایی اسلام را فراهم کند و از نظر ایمان و عقیده به جایی رسید که خدا و پیامبر (ص) و ملائکه او را دوست داشتند و بر ایمان او مباهات می کردند و او را افضل زنان پیامبر و به عنوان یکی از بزرگ ترین زنان جهان معرفی نمودند.

حجت الاسلام ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها به فعالیت 26 مسجد و حسینه در سطح شهرستان سامان اشاره کرد و افزود: در ماه مبارک رمضان قرار داریم ماه عبادت و بندگی به حمدالله در شهرستان تعداد ۱۵ روحانی بزرگوار در طول سال دائم هستند و در ماه مبارک رمضان ۱۱ روحانی تا الان مستقر شده اند.

وی در این راستا از مومنان خدا جوی شهرستان سامان خواستار حضور چشمگیرشان در این مکان ها شد و در ماه مبارک رمضان خواستار توجه بیشتر به نیازمندان و ایتام شد و افزود: درحد توان خود قدمی نسبت به رفع احتیاجات نیازمندان برداریم.

امام جمعه سامان در این راستا به طرح «توشه برکت» که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بنا شده است اشاره کرد و اذعان داشت: هر خانواده که می تواند آنچه در توانش است از اقلام مواد غذایی به دست نیازمندان برسانند و در ثواب این امر خداپسدانه شریک باشند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *