۰

کل اخبار / نماز جمعه

خطیب جمعه سامان: در آزادسازی خرمشهر، رویای خود فروختگان و دشمنان اسلام نقش بر آب شد

می 20, 2016 در 15:25 توسط

امام جمعه شهرستان سامان گفت: در روز سوم خرداد ماه فقط خرمشهر آزاد نشد بلکه رویای خود فروختگان و دشمنان اسلام نقش بر آب شد و فکر تسلط بر ایران به زباله دان تاریخ پیوست.

mp2 (Copy)

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر و به نقل از دفتر امام جمعه شهرستان سامان، حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک پور امام جمعه شهرستان سامان در خطبه های این هفته نماز جمعه (31 اردیبهشت ماه 1395) ضمن سفارش نمازگذاران به رعایت تقوای الهی پیشاپیش میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) را تبریک و تهنیت گفت.

وی در مباحث هفته ی گذشته در رابطه با وظایف مسلمانان در قبال غیبت امام عصر (عج) اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف رعایت ادب و احترام نسبت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (ع) است، احترام به اسماء الهی، احترام به کلام الهی ، احترام به احکام و قوانین دین خدا ، احترام به مکانهای مقدس الهی مثل بیت الله الحرام ، مساجد، احترام به ایام الله و زمان هایی که رحمت و عنایت خدا در آن جلوه خاص دارد مثل ماه مبارک رمضان ، احترام و رعایت ادب به همه این ها امری لازم و ضروری و از لوازم مسلمانی است.

وی در ادامه افزود: رعایت ادب و احترام نسبت به اولیای خدا که از طرف خداوند منصوب شده اند از وظایف اصلی یک انسان مسلمان مومن است به ویژه رعایت ادب و احترام نسبت به 14 معصوم که رعایت آنها ادب با خداوند متعال است.

امام جمعه شهرستان سامان به ویژگی های بارز امامان 14 معصوم (ع) اشاره کرد و اذعان داشت: در صدر اسلام وقتی با پیامبر خدا (ص) صحبت می کردند حضرت را با اسم کوچک صدا می زدند یا در حضور پیامبر با هم قیل و قال و بحث و جدل و سرو صدا می کردند و گاهی پایشان را در محضر رسول خدا دراز می کردند و گاهی لباس حضرت را می کشیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: قرآن کریم در آیاتی ادب نسبت به رسول خدا را به مسلمانان یاد می دهد که از جمله در آیه 2 سوره مبارکه حجرات که سوره اخلاق و ادب است می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید همانگونه که بعضی از شما با بعضی دیگر بلند سخن می گویند با او به صدای بلند سخن نگوئید.

در آیه 63 سوره مبارکه ی نور هم فرمود: خطاب کردن پیامبر را در میان خود همانند خطاب کردن بعضی از خودتان به بعضی دیگر قرار ندهید.

وی در تفسیر این آیه با بیان آنکه پیامبر را مثل خودتان با اسم صدا نزنید خاطر نشان کرد: مفسران هم این آیات را به سایر ائمه معصومین توسعه داده اند و گفته اند در محضر آنان هم ادب باید رعایت شود و حرمت آن بزرگواران نیز باید حفظ شود، لذا رعایت ادب نسبت به اولیای الهی نسبت به 14 معصوم که سرآمد آیات الهی هستند و هر چه منسوب و متعلق به آنهاست لازم است و از این رو از وظایف مهم منتظران رعایت ادب نسبت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (ع) می باشد.

خطیب جمعه سامان مصادیق بارز رعایت ادب نسبت به ساحت مقدس امام عصر (عج) را یادآور شـد و افزود: رعایت ادب نسبت به امام زمان (عج) مصادیقی دارد که مهمترین مصداق ادب، رعایت احترام به محضر ولی الله الاعظم و دوری از گناه در محضر امام زمان (عج) است چرا که در محضر حضرت بودن و گناه کردن نوعی توهین است؛ چرا که امام عین الله و اُذُن الله است امام چشم و گوش خداست ، امام بر همه عالم وجود اشراف دارد همانگونه که روح بر بدن اشراف دارد هرحرکتی هر نگاهی و هر حرفی را می داند و می بیند و می شنود.

وی در ادامه اظهار داشت: هیچ جای عالم نیست که از دید و اشراف امام زمان (عج) پنهان باشد چرا که امام خلیفه خداست ، واسطه فیض خداست و باید  مظهر اسم علیم و شاهد خداوند باشد و بر همه چیز علم و شهود داشته باشد.

حجت الاسلام ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها تقوا را یک ملکه راسخه درونی دانست و اظهار کرد: به تعبیر امروزی یک مهارت است که باعث می شود انسان نزدیک گناه نشود و اگر نزدیک شد خود را از منطقه گناه بیرون ببرد.

وی به راه با تقوا شدن در بین نماز گذاران اشاره کرد و ابراز داشت: حلال و حرام الهی را بشناسیم؛ اگر می خواهیم تقوا را رعایت کنیم که یک امر لازم و ضروری است باید با احکام  اخلاقی و عملی دین و نیز باید با رساله آشنا باشیم؛ باید و نباید ها را بدانیم گناه را بشناسیم آثار مخرب گناه را بشناسیم  که این مطلب نقش بسیار مهمی در بدست آوردن تقوا در انسان دارد.

امام جمعه شهرستان سامان به برگزاری جشن ها و اعیاد شعبانیه در این شهرستان اشاره کرد و ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسمات افزود:در جشن نیمه شعبان به اهداف و مقاصد اهل بیت (ع) توجه داشته باشیم که برگزاری این جشن ها در شان اهل بیت (ع) باشند.

وی روز نیمه شعبان را روز سربازان گمنام امام عصـر (عج) دانست و ضمن تبریک این روز به محضر همه سربازان گمنام امام زمان (عج) خاطر نشان کرد: این سربازان کسانی هستند که بی نام و نشان در صدد حفظ نظام اسلامی هستند و از مملکت حفاظت و حراست می کنند و بی آنکه شناخته شوند و بی آنکه مدالی از کسی بگیرند.

خطیب جمعه سامان در ادامه تصریح کرد: این سربازان گمنام از یک جهت باید شاکر باشند که خداوند تبارک و تعالی زمینه اخلاص بیشتر را در این بزرگواران فراهم کرده است بدون اینکه دیگران بدانند به دین خدمت می کنند و در راه دین زحمت می کشند و امنیت را برای ما می آورند و چون کار، کار اطلاعاتی است پنهان است و خیلی به چشم نمی آید که امیدواریم خداوند متعال برای همه آنان این اعیاد را مبارک گرداند و به تمامی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همچنین تمام نیروهای نظامی و انتظامی توفیق عنایت فرماید.

حجت الاسلام ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها، به سوم خـرداد ماه سالروز آزاد سازی فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سال 1361 اشاره کرد و این روز را روز مقاومت، ایثار و پیروزی دانست.

وی در این راستا به فرمایشات معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش های اسلامی است.

امام جمعه سامان در ادامه یادآور شد: در روز سوم خرداد ماه فقط خرمشهر آزاد نشد بلکه رویای خود فروختگان و دشمنان اسلام نقش بر آب شد و فکر تسلط بر ایران به زباله دان تاریخ پیوست و روز بعد یعنی 4 خرداد روز دزفول و روز مقاومت و پایداری است؛ هم روز سوم خرداد روز مقاومت نامگذاری شده و هم چهارم خرداد روز مقاومت نامگذاری شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دشمن از هر نقطه ای که از عراق وارد خاک جمهوری اسلامی شد به نقطه ای رسید که مردم مقاومت کردند و ایستادند اما دزفول به لحاظ موقعیت جغرافیایی، منحصر به فرد بود چرا که گلوگاه جداسازی این استان زرخیز از کشور ایران بود یعنی همان هدف شیطانی که دشمن در صدد رسیدن به آن بود تا خوزستان را جزء قلمرو خودش کند که ناکام ماند؛ در هر کجا و هر ملتی اهل استقامت بود این ملت دیگر ذلت پذیر نیست و این ارزشمند است حالا اگر این مبتنی بر عقیده ای درست و الهی باشد این مهم ارزشمند تر و قیمتی تر است.

خطیب جمعه سامان خاطر نشان کرد: ملتی که به دنبال عزت، اقتدار و سربلندی است چاره ای ندارد جز اینکه استقامت کند و استقامت یک ارزش والایی است که در تمامی صحنه های زندگی فردی ، خانوادگی، اجتماعی، باید جلوی چشم خودمان قرار دهیم تا به آن هدف والا برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها به فرا رسیدن اول خرداد ماه سالروز آغاز محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا در سال 1359 اشاره کرد و افزود: تا الان با اینکه مذاکره شد برجام امضا شد اما آن تحریم ها جای خودش است پس ما باید چه کار کنیم راه مقابله با تحریم ها چیست؟؟ راه همان راهی است که مقام معظم رهبری چندین سال است آن را با صدای بند فرموده اند؛ دشمن یک دو راهی دارد به ما نشان می دهد که یا بیایید تسلیم آمریکا شوید یا فشار و تحریم ادامه دارد که حضرت آقا فرمودند: این دروغ و غلط است که فقط همین دو راه باشد راه مهم دیگر که هست و باید به آن ورود پیدا کرد آن راه ایستادگی و مقاومت است.

وی در ادامه افزود: سوم خرداد با مقاومت با ایثار پیروز شدیم چهارم خرداد ماه هم مردم با مقاومت و ایستادگی پیروز شدند، امروز هم رمز پیروزی همان است با پیروی از شعار سال که مقام معظم رهبری سال 1395 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام نهادند.

امام جمعه سامان تصریح کرد: تا وقتی ما چشممان به دست دیگران باشد دنبال این باشیم که چه زمانی تحریم ها را بر می دارند کی یه چیزی به ما می دهند بعد بدتر از آن بخواهیم مردم را فریب بدهیم و به آنها وعده های دروغین بدهیم امروز و فردا کنیم وقت کشی کنیم، به جایی نخواهیم رسید.

وی به ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمن اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که مقاومت می کنند باید از خطرات مقاومت نترسند اگر اینطور شد این سنت الهی است که پیروزی قطعی است؛ اگر در بین راه ترسیدند اگر در مقاومت اختلالی شد پیروزی هم محقق نخواهد شد و لذا آن چیزی که الان احتیاج است همان روحیه دوران دفاع مقدس است آن روحیه انقلابی و جهادی که امید است با ایمان و استقامت در این مرحله به پیروزی قطعی برسیم.

خطیب جمعه سامان در بخش دیگی از خطبه ها، به اجرای مراسم حج در سالجاری اشاره کرد و افزود: احتمال دارد این مراسم در سالجاری برگزار نشود.

وی گفت: وزارت حج عربستان موذیانه به دنبال سرپوش گذاشتن بر کار شکنی های خودش است و می گوید چون ایرانی ها دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین را دارند این نقطه اختلاف بین ما و ایران است.

امام جمعه سامان به ضمانت های کافی در رابطه با حفظ امنیت زائران ایرانی از سوی کشور عربستان اشاره کرد و افزود: مراجع عظام تقلید هم تاکید بر حفظ امنیت و عزت زائران دارند و تمامی مسئولیت های مربوط به فراهم نشدن شرایط برگزاری حج متوجه دولت خائن سعودی است و این محکوم است.

وی با اشاره بر اینکه دولت سعودی رویکرد و نگاه صد در صد سیاسی به مساله حج دارد و از کفار برای اداره حج کمک و خط و نشان می گیرد خاطر نشان کرد: 7000 نفر زائر از کشور های مختلف جهان در فاجعه مرگ بار منا کشته شدند و آن وقت دولت سعودی بی خیال است و پاسخگو نیست.

حجت الاسلام ملک پور اذعان داشت: این اقدام عربستان «صد عن سبیل الله» است که امری خلاف شرع و فقه اسلامی شیعه و سنی است که ضرورت دارد وزارت خارجه هم اعتراض کند و هم با صراحت و قاطعیت مسئولیت مسدود نمودن مسیر برگزاری حج برای زائران ایرانی را گوشزد کند و فعالانه پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته در موضوع شهدای فاجعه منا را اطلاع رسانی کند و از صدا وسیما و روزنامه ها و اهالی رسانه انتظار داریم گزارش های خبری و تحلیلی مستند در مورد فاجعه منا و در مورد پیگیری ها نشان دهند که چگونه سعودی ها کار شکنی می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *