۰

کشاورزی / کل اخبار

جای خالی صنایع تبدیلی، در قطب بادام کشور

ژوئن 12, 2016 در 14:46 توسط

 وجود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری که قطب تولید بادام کشور است ضروری است چرا که این امر ضایعات میوه این منطقه را کاهش می‌دهد.

539884_xrLA1Nuo

به گزارش دریافتی سامانِ بـرتـر و به نقل از مهـر، استان چهارمحال و بختیاری استانی کوچک است که در جنوب غربی کشور واقع‌ شده است و شهرستان سامان مهم‌ترین شهرستان گردشگری و همچنین مهم‌ترین شهرستان تولیدات محصولات باغی این استان به شمار می‌رود.

شهرستان سامان به‌ عنوان نگین گردشگری استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های این استان به شمار می‌رود که به‌طور متوسط سالیانه بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر و مسافر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری آن بازدید می‌کنند.

این شهرستان دارای پل‌های تاریخی بسیاری از قبیل پل زمان خان، پل هوره، پل کاهکش، پل چوبی و … است. این پل‌های تاریخی و زیبا بر روی زاینده‌رود خروشان بنا گذاشته‌شده است و تاریخی بودن و معماری خاص آنها در کنار رودخانه خروشان زاینده‌رود جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندی را در منطقه فراهم کرده است.

شهرستان سامان جدا از اینکه شهرستان گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود قطب تولید میوه استان نیز به شمار می‌رود. این شهرستان به واسط داشتن منابع آب‌وخاک حاصل خیر و شرایط آب و هوایی مناسب به یکی از شهرستان‌های مهم تولید محصولات باغی کشور تبدیل‌شده است.

هم‌اکنون بسیاری از محصولات باغی کشور از جمله بادام، انگور، گردو، سیب، هلو و… در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که بیشترین تولید میوه این استان نیز اختصاص به شهرستان سامان این استان دارد.

به‌عنوان‌ مثال چهارمحال و بختیاری رتبه اول تولید بادام کشور را به خود اختصاص داده است که بیشترین میزان تولید این بادام (۱۴درصد بادام تولیدی کشور) در شهرستان سامان این استان تولید می‌شود.

یکی از مشکلات مهم شهرستان سامان نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی است که این امر موجب شده است ضایعات میوه در این منطقه افزایش پیدا کند.

شهرستان سامان 35 درصد باغات استان چهارمحال و بختیاری را به خود اختصاص داده است

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری مهم‌ترین شهرستان تولید محصولات باغی استان است.

سید طاهر نوربخش با اشاره به کیفیت بالایی محصولات تولیدی باغی این شهرستان، اظهار داشت: شهرستان سامان 35 درصد باغات استان چهارمحال و بختیاری را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینكه در شهرستان سامان قابلیت تولید ۶۰ هزار تن از انواع محصولات باغی وجود دارد، افزود: محصولات كشاورزی شهرستان سامان شامل بادام با مساحت ۹ هزار هكتار با تولید ۱۴ هزار تن، هلو با مساحت دو هزار و ۴۰۰ هكتار سطح زیر كشت و تولید ۳۰ هزار تن، گردو با مساحت یک هزار و ۱۰۰ هكتار و تولید یک هزار و ۷۰۰ تن و سایر محصولات با ۸۰۰ هكتار سطح زیر كشت و تولید پنج هزار تن در این شهرستان وجود دارد.

وی اظهار داشت: این شهرستان مهم‌ترین منطقه تولید بادام کشور به شمار می‌رود و همچنین مهم‌ترین منطقه تولید هلو استان است.

نوربخش با اشاره به اینکه این شهرستان نیازمند صنایع تبدیلی است، ادامه داد: قسمتی از میوه‌های تولیدی این شهرستان به‌واسطه نبود صنایع تبدیلی به ضایعات تبدیل می‌شود که ضرورت دارد احداث واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میوه هلو که بخش اعظمی از تولید این شهرستان را به خود اختصاص می‌دهد از حساسی بالایی برخوردار است و در صورت وجود یک خراش بر روی آن سریع خراب می‌شود که باید این میوه‌ها را سریعاً به واحدهای صنایع تبدیلی انتقال داد و به محصولات جانبی میوه‌ها مانند لواشک، کمپوت و … تبدیل شوند تا ماندگاری آن‌ها افزایش پیدا کند.

فرماندار شهرستان سامان نیز اظهار داشت: باوجود اینکه بسیاری از میوه‌های استان چهارمحال و بختیاری و کشور در منطقه سامان تولید می‌شود اما نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در این شهرستان یکی از مشکلات مهم به شمار می‌رود.

سعید صالحی گفت: استقرار صنایع تبدیلی و فراوری در شهرستان سامان از جمله اقدامات ضروری برای این شهرستان به شمار می‌رود که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی جدا از جلوگیری، از ایجاد ضایعات در بخش تولیدات باغی، اشتغال قابل‌ توجهی در سطح منطقه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: زمینه برای جذب سرمایه‌گذار در بخش احداث واحدهای صنایع تبدیلی و فراوری در این شهرستان باید فراهم شود و تلاش شود که سرمایه‌گذاران در این بخش جذب شوند.

 فرماندار شهرستان سامان یادآور شد: تولید محصولات متنوع از محصولات باغی این منطقه امکان‌پذیر است و شرایط برای فروش در سطح منطقه با توجه به ورود سالانه هزاران گردشگر وجود دارد.

یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در شهرستان سامان گفت: هم‌اکنون کیفیت بالای تولید محصولات باغی این منطقه زمینه را برای فروش بالای محصولات فراهم کرده است.

مرادی عنوان کرد: در هنگام چیدن محصولات باغی منطقه از جمله هلو، زردآلو، شلیل، سیب و… بسیاری از میوه‌ها آسیب می‌بینند که امکان فروش آن‌ها به فروشگاه‌های عرضه میوه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: این میوه‌ها اگرچه سالم هستند اما به‌واسطه آسیب دیدن جزئی، گذاشتن آن‌ها در کنار میوه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست چرا که در اثر آسیب‌دیدگی، میوه خراب می‌شود و دیگر میوه‌ها کنار خود را نیز خراب می‌کند.

این باغدار روستای سوادجوان شهرستان سامان عنوان کرد: نبود صنایع تبدیلی در این منطقه سبب ایجاد ضایعات میوه می‌شود که سرمایه‌گذاری برای راه اندازی واحد صنایع تبدیلی در این منطقه ضروری است و باغداران با این سرمایه‌گذاری که در این راه گام بر دارد همکاری خوبی خواهند داشت و محصولات خود را باقیمت بسیاری پایین در اختیار این واحد صنعتی می‌گذارند.

بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری‌ها جدید صنعت فراوری میوه مانند میوه خشک‌کن‌ها و تولید محصولات جانبی در این منطقه می‌تواند زمینه کاهش ضایعات میوه را در این منطقه کمتر کند.

معرفی ظرفیت‌های و فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی در گام اول نقش مهمی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار در احداث واحدهای صنعتی فرآوری و تبدیلی محصولات باغی در این منطقه ایفا کند.

معرفی منطقه و ظرفیت‌های آن و برگزاری همایش‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای تبدیلی در شهرستان سامان کمک کند که این مهم باید مورد توجه مسئولان منطقه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *