۰

کشاورزی / کل اخبار

گرمای هوای بهمن‌ماه برخی از درختان بادام سامان را شکوفا کرد

فوریه 13, 2021 در 15:22 توسط

در حالی که چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن زمستان‌های سرد همیشه به عنوان منطقه‌ای سردسیری در کشور مطرح بوده است اما بهمن ماه ۹۹ به دلیل گرمای هوا برخی از باغات بادام شهرستان سامان به گلدهی در این روزها رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار سامانِ برتر، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: دمای استان در بهمن‌ماه جاری نسبت به میانگین بلندمدت ۳.۱ درجه سانتیگراد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

مهران چراغپور اظهار داشت: همچنین دمای هوای استان در زمستان امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۸ درجه سانتیگراد و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درجه سانتیگراد افزایش را نشان می‌دهد.
وی افزود: کاهش نفوذ امواج بارشی به چهارمحال و بختیاری و کاهش رطوبت باعث کمبود پوششی ابر در استان شده است، به ‌همین منظور و به ‌علت جذب بیشتر انرژی نور خورشید، دمای هوا در طول روز افزایش پیدا کرد.

چراغپور اظهار داشت: همراهی نکردن دورپیوندهای اقیانوس هند باعث شده چهارمحال و بختیاری در فاز خشک قرار گیرد که مجموعه این عوامل منجر به افزایش دما و گرمای هوا در استان شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون به علت گرمای هوا برخی از درختان بادام به‌ویژه در پایین‌دست و مجاور رودخانه زاینده‌رود شهرستان سامان در حال گلدهی و باز شدن است اما گل‌های باغ‌های بادام بالادست این شهرستان هنوز باز نشده است.

ابراهیم شیرانی افزود: باغات بادام شهرستان سامان و برخی نقاط دیگر استان ۲ سال پیش نیز به‌علت گرمای هوا و گلدهی زودهنگام درختان و پس از آن یک دوره سرما، دچار سرمازدگی و خسارت شد.

وی با اشاره به وجود ۱۷ هزار و ۲۵۰ هکتار باغ بادام در چهارمحال و بختیاری افزود: از این سطح حدود ۱۰ هزار هکتار در شهرستان سامان است و رقم‌های دیرگل بادام مانند رقم دیرگل شاهرود ۲۰ روز دیرتر نسبت به سایر ارقام گلدهی می‌کنند اما به‌علت اینکه محصول آن‌ها بازارپسند و دارای ارزش اقتصادی نیست، با استقبال باغداران مواجه نمی‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: استفاده از رقم‌های محلی به‌ویژه مامایی حتی در صورت سرمازدگی، بازهم با استقبال باغداران استان به‌خصوص در شهرستان سامان مواجه است.

شیرانی اظهار داشت: باغداران بادامستان‌ها در چهارمحال و بختیاری نسبت به روغن‌پاشی ولک قبل از باز شدن گل‌ها و انجام چال‌کود برای تغذیه درختان اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، گلدهی درختان بادام شهرستان سامان ۴۰ روز زودتر از بهار، خطر سرمازدگی و خسارت‌های اقتصادی تولیدات باغی در این شهرستان را افزایش داده است.

انتهای پیام/80476/ سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *