۰

کشاورزی / کل اخبار

۳ روش مقابله با سرمازدگی در باغات شهرستان سامان طراحی شد

آوریل 28, 2020 در 18:18 توسط

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار 3 روش مهار و جلوگیری از سرمازدگی باغات در شهرستان سامان طراحی و به صورت آزمایشی در برخی باغات اجرا شد.

به گزارش خبرنگار سامانِ برتر، مهراد قطره سامانی افزود: به تازگی برای مهار سرمازدگی باغات در شهرستان سامان از 3 روش متفاوت استفاده شده است که تاکنون در باغاتی که به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته، نتیجه‌بخش بوده و می‌توان با تولید انبوه این دستگاه‌ها، آن را در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی ادامه داد: چاهک معکوس یکی از این روش‌ها به شمار می‌رود که برای شب‌هایی که وارونگی دما وجود دارد در ارتفاع ۶ متری، هوای گرم را از سطوح بالاتر به پایین‌تر هدایت می‌کند.

قطره‌سامانی، هزینه ایجاد این چاهک معکوس برای هر هکتار از باغات را حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای هر هکتار یکی از این چاهک‌ها لازم است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، استفاده از پلار باغی که نوعی مشعل گازوئیلی است را از دیگر روش‌های جلوگیری از سرمازدگی باغات برشمرد و افزود: این مشعل گازوئیلی با تولید گرما و انتشار آن در چهار جهت باغ می‌تواند دمای هوا را تا چند درجه افزایش دهد.

قطره سامانی خاطرنشان کرد: برای هر هکتار باغ یک یا ۲ مشعل کافی است و در مواقعی که با سرمازدگی تششعی وجود داشته باشد، کارایی دارد.

وی، استفاده از المنت‌ها یا بخاری‌های کوچک را روش سوم مقابله با سرمازدگی در باغات عنوان کرد و گفت: این بخاری‌ها مختص هر درخت است و می‌تواند گرمای مورد نیاز را در ساعات سرد به ویژه بین ساعت ۵ تا ۷ صبح که هوا صاف و بدون وزش باد است، تامین کند.

قطره سامانی با بیان اینکه هر 3 نوع این روش‌ها قابل اجرا در بخش کشاورزی استان و کشور است، اظهار داشت: با توجه به توان مالی باغداران می‌توان از یکی از روش‌ها استفاده و از سرمازدگی باغات که امسال نیز به شدت باغات استان را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

به گزارش سامانِ برتر، در سرمازدگی تششعی، گرمای ناشی از تابش آفتاب در طول روز، در هنگام شب با طول موج‌های بلندتر به جو برگشته و باعث کاهش دمای هوای اطراف می‌شود، به طوری که پایداری چنین شرایطی منجر به وقوع یخبندان در سطح زمین شده و به عبارتی وارونگی حرارتی اتفاق می‌افتد.

شهرستان سامان ۱۸ هزار هکتار باغ دارد که در سرمازدگی‌های نوروز امسال حداقل به یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از این باغات خسارت وارد شد و در روزهای اخیر نیز با بارش تگرگ و کاهش شدید دما، بخش قابل توجهی از این باغات با سرمازدگی مواجه شد.

انتهای پیام/80476/ سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *