۰

سیاسی / کل اخبار

زیاده خواهی برخی مسئولان اصفهان سبب کمبود آب در چهارمحال و بختیاری

جولای 2, 2018 در 01:59 توسط

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از زیاده خواهی برخی مسئولان استان اصفهان گفت: این مهم سبب شده است مشکلات آبی و زیست محیطی فراوانی در استان چهارمحال و بختیاری به وجود آید.

به گزارش خبرنگار سامانِ‌بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، لطف الله شیخ سامانی با بیان اینکه برخلاف تصور همه که استان چهارمحال و بختیاری را استانی پر آب می دانند باید گفت این استان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

شیخ سامانی ادامه داد: متاسفانه همین نگاه غلط که می گفتند سرچشمه 10 درصد آب شیرین کشور در استان چهار محال و بختیاری است باعث شد در دوران دولت آقای خاتمی لوله گذاری هایی برای انتقال آب سرچشمه های زاینده رود برای استان ها یزد و کرمان و صنایع ذوب آهن اصفهان انجام شد در حالی که صنایع آب‌بر مانند ذوب آهن و کاشی و … در کنار دریا مستقر شود.

وی با بیان اینکه بیشینه آب موجود در اصفهان از دامنه های زرد کوه تامین می شود، گفت: بارش های موجود در زردکوه به دو صورت تقسیم می شود؛ بارش هایی که مربوط به جنوب زرد کوه به سمت رودخانه کارون حرکت کرده و به آن می پیوندد درحالی که بارش شمال کوه در پشت سد زاینده رود که برای تولید برق و کنترل آب های سطحی برای تامین آب شرب و مصرفی اصفهان ساخته شده است، جمع می شود.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها افزود: در سال های گذشته طرحی اجرا شد که آب جبهه جنوبی زردکوه که به سمت کارون حرکت می کرد را از طریق تونل به سد زاینده رود منتقل کنند که در قالب تونل های نصیر آباد 1 و 2 و 3 صورت پذیرفت؛ همین تونل ها که برای انتقال آب بود مشکل زا شد و سبب خشک شدن چشمه های باستانی منطقه مانند چشمه مروارید شد و دشت هایی که از این چشمه ها تغذیه می شد نیز به تبع آن خشک شد.

وی اضافه کرد: تونل مذکور به حالت زه کشی و در عمق 500 تا 700 متر ساخته شده است و همین موضوع سبب می شود تمام منابع آب زیرزمینی که منبع تغذیه چشمه ها بوده را به خود جذب کند و سبب نابودی آنها شود.

شیخ سامانی با بیان اینکه بارش نیز در استان ما کاهش یافته است تشریح کرد: برخلاف آنچه که دیگران فکر می کنند بارش نیز در استان چهار محال و بختیاری کاهش یافته است و زمستان سال گذشته برف چندانی در کوهرنگ نبارید. بنابراین کاهش بارش سب کاهش آب ورودی به سمت زاینده رود می شود و در ادامه خروجی آب به سمت اصفهان نیز کاهش می یابد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها با تاکید بر آسیب های اجتماعی و زیست محیطی تونل انتقال آب به سد زاینده رود، بیان کرد: از سوی دیگر نیز تونلی که قبلا به آن اشاره شد تکمیل نشده است و قرار بود این تونل از کف رودخانه احداث شود در حالی که اکنون صد متر بالاتر از کف رودخانه است و بنابراین باید سدی در آن سو احداث شود تا آب پشت آن به ارتباع 100 متر جمع شود و بعد از آن وارد تونل شود.

وی ادامه داد: با این وضعیت آب انتقالی به استان اصفهان کاهش یافته است و برخی مسئولین استانی اصفهان نیز برای وارونه جلوه دادن حقیقت بحث برداشت غیرمجاز آب در بالادست رودخانه یعنی در چهار محال و بختیاری و شهرستان سامان را مطرح کرده اند و مشکل آب شرب اصفهان و خشکیدن زاینده رود را به گردن استان چهارمحال و بختیاری می اندازند.

شیخ سامانی با بیان اینکه آب تحویلی به سد زاینده رود با آب خروجی از سد مساوی است تصریح کرد: کوه زردکوه بختیاری به عنوان سرچشمه منابع آبی زاینده رود در استان ما است و سد زاینده رود دقیقا در شمال استان چهارمحال و بختیاری و جنوب استان اصفهان است بعد از سد زاینده رود به طول 59 کیلومتر مسیر رودخانه زاینده رود به استان چهارمحال و بختیاری باز می گردد و از داخل شهرستان سامان می گذرد.

بنابراین آب خروجی از سد زاینده رود بعد از طی مسیر 59 کیلومتر به همان اندازه خروجی از سد در آخرین نقطه استان چهارمحال و بختیاری در روستایی به نام “چم نار” تحویل استان اصفهان می شود در این بین با وجود برداشت آب از سوی اهالی شهرستان سامان، اما به دلیل زاینده بودن این رود چشمه های آب سطحی به این رودخانه می پیوندند و چیزی از حجم آب کاسته نمی شود.

وی افزود: بعد از طی 59 کیلومتر رودخانه وارد سدی به نام سد “چم آسمان” می شود و این سد توسط استان اصفهان برای پوشش دادن آب مورد نیاز صنایع ذوب آهن و آب شرب اصفهان و یزد ساخته شده است. با این وجود مسئولان استان اصفهان برداشت بی رویه در بالادست رودخانه است در حالی که ذخیره سد زاینده رود نزدیک به 380 میلیون متر مکعب است که از این حجم 44 میلیون متر مکعب در طول یک سال سهم استان چهارمحال و بختیاری است اما مشکلی که وجود دارد مسئولان استان اصفهان ادعا می کنند که چهارمحال و بختیاری 24 میلیون متر مکعب را در زمستان 96 برداشت کرده است بنابراین تنها 20 میلیون متر مکعب در سال 97 حق برداشت دارد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه آب سرمایه ملی است گفت: آب تنها متعلق به یک شهر یا شهرستان نیست و باید به صورت منطقه ای استفاده شود و وزیر نیرو نیز به این حقیقت پی برده است که مسئولان استان اصفهان برداشت آب در بالادرست رودخانه را برای محدود و باطل کردن مجوز های برداشت بزرگ نمایی کرده اند.

شیخ سامانی با ابراز نگرانی از خطرات زیست محیطی دستکاری منابع آبی در منطقه گفت: جدیداً طرحی برای انتقال آب از دهانه سد تا استان اصفهان و برای دور زدن مسیر 59 کیلومتری که از شهرستان سامان می گذرد به صورت انتقال از طریق لوله و تونل مطرح شده است که می تواند محیط زیست پایین دست رودخانه را نابود کند و شهرستان سامان را در یک بحران آبی قرار دهد که تقریبا هر ماه تجمعات مردمی برای جلوگیری از اجرای این طرح انجام می شود.

وی راه حل این مشکل را مطالعه کارشناسی و علمی این پدیده عنوان کرد و توضیح داد: وزارت نیرو باید کارشناسانی را برای مطالعه علمی و کارشناسی منابع آبی منطقه و نحوه توزیع آن مامور کند تا زیاده خواهی برخی از مسئولان سبب ایجاد معضل نشود.

انتهای پیام/80476/

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *