۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار

رسانه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب و فرهنگ سازی آن اطلاع‌رسانی کنند

آوریل 27, 2018 در 15:05 توسط

امام جمعه شهرستان سامان گفت: رسانه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب و فرهنگ سازی برای سازگاری با کم‌آبی به همگان اطلاع رسانی کنند.

به گزارش سامانِ‌بـرتـر و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی‌اصغر عقیلی ششم اردیبهشت ماه در جمع برخی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: در زمینه اصلاح الگو مصرف آب و فرهنگ سازی به منظور سازگاری با کم‌آبی، رسانه‌ها نقش موثری دارند.
وی افزود: صدا و سیما استان برنامه‌هایی را با حضور کارشناسان متولی در حوزه آب تهیه کند و در این برناه‌ها به سوالات همگان به ویژه مردم پاسخ دهد.
مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌ منطقه‌ای استان گفت: آب‌های سطحی و زیرزمینی در بسیاری از استان‌های کشور دچار مشکل شده است و این نسبت در استان‌های مختلف، متفاوت است.
محمدعلی ناصری با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در زمینه خشکسالی رتبه هشتم کشور را دارد، افزود: در کار گروه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای کم‌آبی، می‌طلبد که فرهنگ‌سازی میان مسئولان اجرایی کشور و اقشار مردم مختلف صورت گیرد تا شناخت بیشتری از منابع آبی پیدا کنند.
وی با تاکید بر حفظ منابع آب زیر زمینی موجود، بیان کرد: برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی‌تر باید این مهم محقق شود.
ناصری با بیان اینکه میزان بارندگی در سال گذشته در استان با کاهش روبرو بوده است، گفت: نوع بارش نیز تغییر کرده و بیشتر به صورت باران است که از استان خارج می‌شود و همین امر سفره‌های آب زیر زمینی را با مشکل مواجه کرده است.
وی گفت: اکثر چشمه‌ها و قنات‌های استان خشک شدند و ذخیره پشت سد زاینده رود نیز بسیار کاهش یافته است.
ناصری تاکید کرد: در شهرستان شهرکرد میزان کسری مخزن طی 10 سال گذشته حدود 193 میلیون متر مکعب است و حدود 16.26 صدم متر سطح آب زیرزمینی در دشت شهرکرد افت کرده است که بیشترین میزان افت را در همین دشت در استان داشته‌ایم.
وی بیان کرد: در کم‌آبی امسال کشاورزان با مشکل مواجه خواهند شد که باید به باغات موجود رسیدگی شود تا خشک نشوند زیرا اگر یک‌سال به یک باغ آبرسانی نشود خشک خواهد شد اما زمین‌هایی زراعی را می‌توان یک‌سال نکاشت و سال پس از آن کاشت.
ناصری خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان به حجم آبی که برایشان در نظر گرفته می‌شود دقت کنند و به همان میزان برداشت داشته باشند.

انتهای پیام/80476/

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *