۰

کشاورزی / کل اخبار

گلایه‌ نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها از کاهش حقآبه این استان

آوریل 12, 2018 در 15:29 توسط

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود از کاهش حقآبه چهارمحال و بختیاری گلایه کرد.

به گزارش سامانِ‌بـرتـر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، لطف الله شیخ سامانی امروز در چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که پیش از ظهر امروز(پنج شنبه)در مجلس قدیم برگزار شد، با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از بارندگی از گذشته توانسته از این طریق معیشت مردم در حوزه کشاورزی و دامپروری را تأمین کند، اظهار کرد: در بخش های دیگر از جمله گردشگری سهم کمتری به خود گرفته و این استان در حالی با چنین وضعیتی روبرو است که سرچشمه 2 حوزه اصلی زاینده رود و کارون است، اما در سال‌های نه چندان دور و با کم شدن بارندگی و افزایش تقاضا در 2 حوزه، این استان دچار لطمات و فشار بیشتر قرار گرفته است، به طوری که به حق و حقوقات خود نرسیده است.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه حدود 10 هزار هکتار زمین که هدف از آن اشتغال حدود 5 هزار خانواده بوده بلا تکلیف مانده است، تصریح کرد: علاوه بر این با فشارهای مضاعف و کم کردن سهم آب برداشتی از زاینده رود برای باغات موجود روبرو هستیم.

شیخ سامانی در خصوص مشکلات موجود در زمینه آب این استان گفت: کاهش چشمگیر بارندگی در استان به گونه ای بود که سال زراعی جدید نزدیک 70 درصد کاهش اعلام شد و از میانگین 560 میلی متر، متوسط 250 میلی متر میانگین بارندگی است.

وی با اشاره به خشک شدن بیش از 2 هزار چشمه از 3 هزار و 850 چشمه و کاهش 30 تا 70 درصدی آب سایر چشمه ها گفت: خشک شدن نزدیک به 450 رشته قنات از 842 رشته و کاهش 30 تا 70 درصدی بقیه قنات ها از جمله مسائل موجود در حوزه آب استان است.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: نزدیک به 4 دشت تعطیل شده و درآمد بیش از 6 هزار خانوار استان کاهش یافته است، از رئیس جمهور می‌خواهم  پاسخ دهد که چرا حد برداشت آب کشاورزی و شرب استان در پایین ترین درجه بندی بوده است.

شیخ سامانی افزود: شما پاسخ دهید چرا باید یک استان حق آب بی قید و شرط و نامحدود از زاینده رود داشته باشد و آب برداشت شده را در توسعه فضای سبز استان همجوار مصرف کند.

وی با بیان اینکه سال‌ها پیش استان ما در گرو تصمیم گیری های غلط و بی حساب و کتاب مسئولان و دیکته لابی های قوی قطبی و کشوری به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری معرفی شد،تصریح کرد: در همهمه های این تصویر به ظاهر زیبا فریاد دوراندیشان به سخره گرفته شد و سئوال این است که با کدام چشم انداز و با عنایت به عدم مانایی و پایایی منابع آب این تصمیم گرفته شد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این تمامیت خواهان مدعی قطع آب شرب استان از زاینده رود هستند،تصریح کرد: آقای رئیس جمهور مردم چهارمحال و بختیاری با تمام قدرت از حق خدادادی خود در برداشت معقول آب دفاع می‌کنند.

شیخ سامانی افزود: زیرساخت های ایجاد شغل و یا تغییر کاربری زمین های کشاورزی که تعطیل شده متناسب با شرایط محلی و بومی با کارشناسی محلی مسلط به باغداری و بر اساس مابه ازای شغل مهیا و اجرا شده است.

انتهای پیام/80476/

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *