۰

کل اخبار / گفتگو / مذهبی

مداح شهر سامان: نوحه خوانی در آیین عاشورایی چاق چاقو حس خوبی دارد

سپتامبر 29, 2017 در 23:59 توسط

مداح شهر سامان با بیان اینکه نوحه خوانی در مراسم چاق چاقو حس خوبی را برای من به همراه دارد، ابراز کرد: علاقه زیادی به نوحه ترکی نیسان سامانی که زبان حال حضرت زینب(س) دارم.

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، همایون علیزاده یکی از مداحان شهرستان سامان با بیان اینکه متولد سال 1349 هستم و 20 سال است که حرفه مداحی را در پیش گرفتم، اظهار داشت: از همان کودکی علاقه زیادی به مداحی و قرائت قرآن و … داشتم و در دوران مدرسه همیشه حضور فعال در گروه های سرود و برنامه فرهنگی داشتم.

علیزاده با بیان اینکه پاتوق من برای برنامه های عزداری و جشن ها از همان کودکی حسینه آل محمد (ص) شهر سامان بوده است، خاطرنشان کرد: حسینه و هئیت آل محمد (ص) در شهر سامان، یک هیات ریشه ای و مادری است و تمامی هیات های فعال در شهر سامان از این هیات نشات گرفته اند.

وی با عنوان اینکه هئیت حسینه آل محمد (ص) اولین و بزرگترین هیات شهر سامان است، تصریح کرد: این هئیت توسط «حسین محمد ولی» و «حسین آزوغ» راه اندازی شد و استقبال مردم نیز این هیئت زیاده بوده است و من همواره از دوران کودکی در این هیئت حضور داشتم و در کنار آقای بعقوبی و دیگر مداحان سرشناس سامان شاگردی کرده ام.

این مداح سر شنای شهر سامان با بیان اینکه روزهای سال را لحظه شماری می کنم تا دهه محرم فرا برسد، بیان داشت: یکی از بهترین روزهای من در طول دوران زندگیم دهه محرم است و با توجه به اینکه شغل و در آمد زایی من از مداحی است، تصریح کرد: در این ایام هیچ گونه چشم داشت مالی ندارم و فی سبیل االله در این ایام نوحه خوانی و مداحی برای عاشقان اربابم ابا عبدالله حسین را خالصانه دارم.

وی با اشاره بر اینکه بهترین مداحی و نوحه ای که زیاد به آن علاقه دارم نوحه ترکی نیسان سامانی از زبان حال حضرت زینب (س) در مراسم چاق چاقو است، اظهار داشت: اجرای مراسم چاق‌چاقو و نوحه خوانی در این مراسم حس و حال خوبی را برای من به همراه دارد.

چند بیتی از نوحه نیسان سامانی که در مراسم چاق چاقو خوانده می شود

ای خدا گین چالمسن به گجه سحر اولماسن/ گین چالار طوفان اولار کرب و بلادا قان اولار

گین چالار طوفان اولار/ اصغر بقاز قان اولار

ای خدا گین چالمسن گهوارسه/ بوش قالمسن رباب پریشان اولماسن

چو زینب یوله دیشته قتلگاهه/ گز دیشده شهید نینوایه

ای خدا گین چالمسن شام غریبان اولماسن/ ای خدا گین چالمسن زینب پریشان اولماسن

علیزاده با بیان اینکه مراسم چاق چاقو سامان یکی از بهترین آیین های عاشورایی در سطح کشور است، افزود: دیگر استان ها و شهرهای کشور نیز این مراسم را دارند اما به خطر سوز گداز این آیین و سوز و سنگینی اشعار و نوحه های مداحان و اجرای عزاداران سامان در کشور، این مراسم رتبه نخست را به دست آورده است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه من به خواهران و برداران رهرو راه امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) باشند و الگوگیری از این عزیزان را داشته باشند، تصریح کرد: عمل و حرف ما باید یکی باشد رفتار اجتماعی، حجاب، کمک به نیازمندان و رفتار شان باید با عملشان یکی باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه تقارن قیام عاشورا، قیام امام خمینی (ره) و هفته دفاع مقدس که شاخه ای از قیام عاشورا است، در جهت گسترش عدل و عدالت در جامعه بوده است و امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه رواج پیدا کند چرا که امام حسین (ع) در راستای احیاء امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید.

وی در پایان یادآور شد: باید در عزاداری های امام حسین (ع) هیات ها از نفوذ نوحه های منحرف جلوگیری کنند و نوحه های اصیل و پر محتوا را داشته باشند و مواظب باشند که با اعتقادات مردم بازی نشود.

انتهای پیام/
گفتگو: زهــرا مرادی

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *