۰

کشاورزی / کل اخبار

طعم تلخ میوه‌های تابستانی برای باغداران/ هلوهایی که بر سر درختان ماندند!

سپتامبر 24, 2017 در 15:19 توسط

با شروع فصل تابستان و به ثمر نشستن باغات میوه چهارمحال و بختیاری و امید باغداران برای برداشت محصول، کار و تلاش در این استان آغاز می‌شود.

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از فارس، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن آب‌ و هوای مناسب برای رشد محصولاتی باغی چون سیب، زردآلو، هلو، بادام و گردو در صدر استان‌های تولیدکننده میوه‌های تابستانه است.

باغداران چهارمحالی نیز هرساله به امید فروش محصولات خود با قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی شروع به برداشت محصول می‌کنند، هر ساله مسؤولان وعده و وعیدهای زیادی برای سال آینده به باغداران می‌دهند اما دریغ از عملی شدن حتی یکی از این مصوبات.

 

نبود صنایع تبدیلی در کنار باغات استان، کم‌کاری اتحادیه‌های کشاورزی برای خرید تضمینی محصول باغات و وجود دلالان که تنها به فکر سود خود هستند از جمله مشکلاتی است که هرساله باغداران استان با آن درگیر هستند.

اما در این بین محدود شدن میوه‌های استان به بازارهای داخلی موجب شده است تا باغداران چهارمحالی با مشکل جدی رو‌به‌رو شوند، چالشی که به دلیل نبود متولی مشخص در امر صادرات، میزان زیادی از تولیدات باغداران را به ضایعات تبدیل می‌کند.

عدم تناسب قیمت تمام شده تولید و قیمت موجود در بازار سودی برای برداشت کشاورز ندارد و با توجه به هزینه‌های جاری باغدار ترجیح می‌دهد محصول خود را برداشت نکند.

در حال حاضر ده‌ها تن هلوی استان چهارمحال و بختیاری در بالای درختان از بین‌ می‌رود و باغدار هیچ رغبتی برای برداشت ندارد بازارهای داخلی اشباع شده‌اند و هیچ‌گونه امکانی برای ارسال به بازارهای بین‌المللی وجود ندارد.

نبود امکان صادرات و صنایع تبدیلی در استان برای فرآوری محصول هلو زحمات و آرزوهای چندین ماهه باغدار را تبدیل به خاکستر می‌کند و به دلیل عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب و اهمیت ندادن به تولید داخلی حجم بسیاری از این محصول بر سر درختان از بین می‌رود.

یکی از باغداران استان در این باره گفت: در سال‌‌‌های گذشته به استان‌های همجواری چون اصفهان، خوزستان و یزد محصول خود را ارسال می‌کردیم ولی امسال چون میوه هلو در استان‌های دیگر به وفور یافت می‌شود این بازارها نیز از دست باغداران چهارمحالی خارج شده است.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم محصول درجه یک که در میدان میوه و تره بار چهارمحال و بختیاری به هلو سوپر مشهور است دو تا 2 هزار و 500 تومان از باغدار خریداری می‌شود و مابقی محصول به نسبت سایز میوه 200 تا 700 تومان قیمت می‌خورد و 10 درصد از فروش نصیب  بنگاه‌دار می‌شود.

تولیدات کشاورزی در استان به نام کشاورز و به کام دلال

یکی دیگر از باغداران هلو شهرستان سامان که سالانه محصول زیادی از باغات خود برداشت می‌کند با بیان اینکه هر سبد پلاستکی که کشاورز برای چیدن میوه تهیه می‌کند 500 تا 700 تومان قیمت دارد و هیچ سودی برای کشاورزی باقی نمی‌ماند عنوان کرد: در این بین  قیمت هلو در چهارمحال و بختیاری نسبت به استان‌های دیگر بسیار کم است.

وی اضافه کرد: برای ارسال محصول به استان‌های دیگر باید مبلغ هنگفتی را بابت کرایه پرداخت کنیم و این هم برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و سود آن تنها به جیب دلال می‌رود بدون اینکه لحظه‌ای زحمات و شب‌بیداری‌های کشاورز را تجربه کرده باشد.

ایزدی، یکی دیگر از باغداران استان است که در این باره به خبرنگار ما گفت: هم اکنون بسیاری از کشاورزان ایرانی محصول خود را زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند و در بسیاری موارد حتی توان این را ندارند که هزینه‌های خود را برگردانند، زیرا اشباع بازار از محصول و نبود برنامه برای صادرات، صرفه اقتصادی آنان را از بین برده است.

 

34 هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

مدیرباغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان با داشتن 3 هزار هکتار باغ پرورش هلو رتبه برتر کشور در تولید این محصول باغی را داراست و سالانه بیش از 33 هزار تن هلو زعفرانی، انجیری، بلخی و کاردی برداشت می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۴ هزار تن هلو از باغات استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: درحال حاضر برای فروش هلو استان چندین غرفه توسط سازمان تعاون روستایی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران و سطح استان پیش‌بینی شده است که به طور مستقیم محصول را به فروش می‌رسانند.

حمیدرضا دانش با بیان اینکه امسال به دلیل حجم انبوه هلو در باغات چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار و اشباع بازار سازمان تعاون روستایی انبارهای سرد را برای نگه‌داری طولانی مدت این محصول پیش‌بینی کرده است افزود: باغداران با انبارکردن هلو می‌توانند 20 تا 30 روز دیرتر محصول را به بازار عرضه کرده و با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری هلو

وی اضافه کرد: نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری هلو در استان بسیار مشهود است زیرا بسیاری از این محصول که مناسب آب‌میوه، برگ هلو و لواشک است به راحتی در باغات از بین می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارها درخواست ایجاد صنایع تبدیلی هلو از سوی جهادکشاورزی ارائه شده است خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ سرمایه‌گذار در این حوزه اعلام آمادگی نکرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این اداره‌کل تنها به‌عنوان یک تسهیل‌گر و پرداخت‌کننده مشوق‌های صادراتی وارد عرصه می‌شود گفت: بازاریابی برای بازارهای خارجی به عهده تاجر است و زمانی که از بانک توسعه صادرات تقاضای تسهیلات می‌کند حدود 8 درصد از نرخ بهره بانکی به عنوان مشوق برگشت داده می‌شود.

سیاوش نظری با اشاره به اینکه باغدار برای ارسال محصول خود را به خارج از کشور باید به 2 طریق اقدام کند ادامه داد: راه نخست این است که با یک خریدار خارجی ارتباط بگیرد و یا اینکه محصول خود را به تاجر ایرانی بفروشد.

پاسخ مسؤولان: نداریم، نمی‌شود!

وی گفت: متأسفانه محصولات باغی استان به دلیل نداشتن بسته‌بندی مناسب و شیک و فاصله تا مرزهای خارجی و نیاز به کامیون‌های یخچال‌دار و نبود این کامیون‌ها به اندازه کافی قابلیت صدور به خارج از کشور را ندارد.

به گزارش این رسانه، در پایان باید گفت اگر وزارت کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان صادرات این محصول را فراهم می‌کرد نه تنها نتیجه زحمات چندین ساله کشاورزان به هدر نمی‌رفت، بلکه با صادرات این محصولات میلیون‌ها دلار ارز وارد کشور می‌شد.

ایجاد صنایع تبدیلی متناسب با محصولات باغی هر استان علاوه بر اینکه می‌تواند سبب ایجاد اشتغال شود دست دلالان میوه را نیز از بازار کوتاه می‌کند و امیدی می‌شود برای دل باغدار که همیشه برای محصول خود بازار مناسب وجود دارد.

حال اینکه چه چیزی باعث می‌شود برنامه‌ای برای ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات محصولات باغی استان وجود نداشته باشد چیزی جز نبود مدیریت جهادی و اعتماد به تولید داخلی نیست.

پیشنهاد می‌شود که مسؤولان ما بهتر است به جای تصمیم‌گیری برای تنظیم بازار با میوه‌های وارداتی به فکر بسترسازی برای مصرف محصول باغات ایرانی در کشور باشند و ترتیبی فراهم کنند تا میوه‌های باغداران به جای تبدیل شدن به کود، روانه‌ سفره‌ها و خانه‌های مردم شود.

انتهای پیام/

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *