۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار / گفتگو

عدم مدیریت استرس، عامل اصلی تمایل جوانان به قلیان است

سپتامبر 13, 2017 در 16:14 توسط

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان گفت: یکی از عواملی که نوجوانان و جوانان را به سمت مصرف قلیان می‌کشاند، عدم مدیریت استرس می‌باشد که جامعه امروز ما سرشار از مسائل استرس آور است.

سیده زهره حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر با بیان اینکه دخانیات یکی از تهدید کننده‌های جدی سلامت است، افزود: دخانیات سالیانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند که متاسفانه در جامعه امروز گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف قلیان در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: گرایش به مصرف قلیان همچون مصرف سیگار به دلایل و عوامل مختلفی مربوط می‌شود که یکی از دلایل این گرایش قبح کمتر مصرف قلیان در جامعه است.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان با عنوان اینکه همه ما شاهد آن هستیم که قلیان در مهمانی‌ها، پارک‌ها و در مکان‌های تفریحی بدون هیچ توجهی استفاده می شود، تصریح کرد: مصرف قلیان، تمایل خانواده‌ها را در مورد مصرف قلیان به خصوص در زمان تفریح و خوش گذرانی در جامعه افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: باور غلط افراد جامعه و خانواده‌ها به قلیان این است که قلیان آسیب و ضرر کمتری دارد و از آنجایی که قلیان همچون سیگار دارای نیکوتین و اعتیاد آور است است و مصرف آن در هر دفعه می تواند منجر به اعتیاد و وابستگی فیزیکی به نیکوتین شود که در این راستا هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و قلیان می‌تواند در هر بار مصرف، دود بسیار زیادی را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد نماید.

حسینی افزود: برای استعمال قلیان از تنباکو و توتون استفاده می‌شود که معمولا شاهد آن هستیم که از توتون‌های میوه‌ای و شیمیایی استفاده بیشتری می‌شود، در حالی که توتون‌های میوه‌ای و شیمیایی به مراتب بدتر از توتون‌های معمولی می باشند.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت مصرف تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند بلکه سرطان‌هایی که خطر آن‌ها در پی استعمال دخانیات به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد، سبب خواهد شد سرطان‌های لب و زبان، حنجره، معده، لوزالمعده، کبد، مثانه، کلیه و خون ایجاد شود، به‌طوری که افراد مصرف کننده دخانیات 2 تا 6 برابر سایر افراد در معرض ابتلا به این گونه سرطان‌ها قرار دارند.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان اظهار داشت: با توجه به وجود هزاران نوع ماده سمی و انواع ترکیبات سرطان‌زا در دود سیگار و قلیان، این مواد می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی، ضایعات شنوایی و سرطان پوست و از بین رفتن قدرت جسمی و فعالیت بدنی افراد مصرف کننده باشند.

وی به دیگر آثار مصرف قلیان اشاره کرد و بیان داشت: مصرف قلیان سبب از بین رفتن پوست، خرابی دندان‌ها، ایجاد تیرگی زیر چشم‌ها و پیری زودرس شود که این مهم مساله نگران کننده‌ای در جامعه کنونی است که با رایج شدن قلیان‌های جیبی در طی سال‌های اخیر در بازار، به صورت قیمت‌های ارزان و در دسترس بودن آن، متاسفانه یکی از عوامل استقبال جوانان از این محصول شده است.

حسینی با عنوان اینکه مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان رو به افزایش است، تصریح کرد: متاسفانه مصرف قلیان به سن 13 تا 15 سالگی نزدیک شده است و در صورت توجه نکردن به این معقوله افزایش گرایش به سمت قلیان، عوارض جسمی و اجتماعی بیشتر و مرگ و میر ناشی از استعمال و مصرف دخانیات را منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: جهت کاهش گرایش به سمت مصرف قلیان، نیاز به سیاست‌های مدون اجتماعی، همکاری و هماهنگی سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها می باشد که در این راستا راهکارهایی را همچون درگیر کردن کودکان و نوجوانان در امر پیشگیری در محیط‌های اجتماعی، تحصیلی و… است.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان گفت: اجرای درست قوانین و تلاش در جهت اصلاح نگرش خانواده‌ها نسبت به مصرف قلیان از دیگر عوامل موثر در کاهش این پدیده می‌باشد و از طرفی مصرف قلیان و سیگار توسط والدین مجوزی برای فرزندان در استفاده از سیگار و قلیان می‌باشد که به همین دلیل والدین می‌بایست نگاه عمیق‌تری به این مسئله مهم داشته باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که نوجوانان و جوانان را به سمت مصرف قلیان می‌کشاند، عدم مدیریت استرس می‌باشد که جامعه امروز ما سرشار از مسائل استرس آور است و نیاز به یادگیری مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت مدیریت استرس و مدیریت هیجان‌های منفی از جمله خشم می‌باشد که نیاز به تلاش هر چه بیشتری به آموزش این مهارت‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *