۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار / گفتگو

موفق‌ترین ترک‌کنندگان سیگار را بشناسید

جولای 10, 2017 در 11:00 توسط

(اختصاصی سامانِ بـرتـر)

کارشناس بهداشت‌روان گفت: هر موفقیتی در این دنیا از یک ایده، یک تصمیم و یک اراده قوی آغاز می شود که ترک سیگار هم یک موفقیت محسوب می‌شود.

زهره سادات حسینی در حاشیه نمایشگاه هفته بدون دخانیات، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر، با بیان اینکه سیگار به چهار دلیل عمده در بین برخی افراد و جوانان شایع شده است، اظهار کرد: در برخی افراد شاید سیگار کشیدن به رفتاری عادی و خودکار تبدیل شده است که شخص بدون آگاهی انجام می‌دهد.

وی بیان داشت: شخصی که به کشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا می‌کند در واقع می‌خواهد بر حالت‌های هیجانی مثبت و یا منفی خود تسلط داشته باشد و در این راستا این فکر در ذهن او تداعی می‌شود که شاید سیگار کشیدن در او  ایجاد احساسی مثبت می‌کند و یا احساس منفی‌اش را کاهش می‌دهد.

کارشناس بهداشت روان با تاکید بر اینکه سیگار کشیدن در میان نوجوانان کم سن و سال به میزان استرس در زندگیشان مربوط است، تصریح کرد: در واقع هر اندازه استرس آن‌ها بیشتر باشد، آن‌ها بیشتر مستعد سیگار کشیدن خواهند شد.

حسینی با اشاره به نحوه ترک سیگار گفت: در این راستا باید تصمیم قطعی برای آن داشته باشیم و اجازه ندهیم هیچ عذر و بهانه‌ای ما را از تصمیم خود منصرف کند، چرا که هزاران نفر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اند و به دلیل انگیزه بالایی که در وجود آن‌ها بوده است همواره موفق شده‌اند.

وی ادامه داد: هر موفقیتی در این دنیا از یک ایده، یک تصمیم و یک اراده قوی آغاز می‌شود و  ترک سیگار هم یک موفقیت محسوب می‌شود.

این کارشناس بهداشت روان اولین معیار و قدم را انتخاب ترک سیگار دانست و افزود: تحقیقاتی که به عمل آمده است نشان می‌دهد موفق‌ترین ترک‌کنندگان سیگار کسانی هستند که پیش از کشیدن آخرین سیگار، به خوبی خود را آماده کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از هر کاری در مورد سیگار به خوبی فکر کنید و ببینید که از چه چیزهایی در مورد آن بدتان می‌آید و اینکه چرا می‌خواهید سیگار را ترک کنید، اظهار داشت: آیا در مورد سلامت خود نگرانید و از سرطان ریه یا سایر سرطان‌ها در هراسید؟ آیا از بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها نگران هستید؟ آیا همسر و فرزندان و اطرافیان شما در معرض عوارض سیگار کشیدن شما هستند؟ آیا فکر می‌کنید الگوی خوبی برای فرزندان خود نیستید؟ و از اینکه موها و لباس‌های شما همیشه بوی سیگار می‌دهند ناراحتید؟

حسینی خاطرنشان کرد: از مواردی که شما را نگران کرده است لیستی تهیه کنید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید و هر بار که خواستید سیگاری را بردارید، به لیستی که آن را تهیه کرده‌اید نگاهی بیندازید و به خاطر بیاورید که چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته بودید.

وی با بیان اینکه از کمک و حمایت دیگران در این زمینه می‌بایست استفاده کرد، افزود: به خانواده، دوستان و همکاران خود بگویید که قصد دارید سیگار را ترک کنید و این کار سبب افزایش اراده قوی شما خواهد شد و هر بار که میل به سیگار کشیدن را پیدا کردید به خاطر بیاورید که آن‌ها می‌دانند در حال ترک سیگار هستید و میزان اراده و خویشتن‌داری شما را تحت نظر قرار می‌دهند و شما نمی‌خواهید دیگران شما را فردی شکست‌خورده ببینند.

این کارشناس بهداشت‌روان بیان داشت: اگر سال‌هاست که سیگار می‌کشید و از این کار لذت می‌برید، پس لازم است برای زندگی بعد از سیگارتان هم همواره برنامه‌های جدیدی داشته باشید.

حسینی دوری از محرک‌ها و وسوسه‌کننده‌ها را مهمترین شرط لازم برای ترک سیگار دانست و ادامه داد: راجع به محل‌ها، موقعیت‌ها و افرادی که باعث می‌شوند به طرف سیگار بروید، فکر کنید و آن‌ها را شناسایی کنید و از آن‌ها اجتناب کنید و در عوض به مکان‌هایی که سیگار کشیدن در آن‌ها ممنوع است مانند موزه‌ها، تئاتر و سینما بروید و با افرادی که سیگاری نیستند معاشرت کنید.

این کارشناس بهداشت روان، تعذیه مناسب را بهترین روش برای ترک سیگار عنوان کرد و افزود: بهتر است از مصرف مواد غذایی که موجب اسیدی شدن معده‌شان می‌شود خودداری کنند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *