انتخابات 1396 / کل اخبار / یادداشت
یادداشت/ شورای شهر چیست و دارای چه وظایفی است؟
آوریل 9, 2017 در 13:29 توسط علی آزوغ
شورای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب میشوند.
به گزارش خبرنگار سامان بـرتـر، شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستانهای تابعه هر استان تشکیل میشود که بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شدهاست، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول خاتمی به تعویق افتاد.
اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در 7 اسفند سال 1377 با استقبال زیاد مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود 200 هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.
شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام روحالله خمینی در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژهای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز گردید که این نهاد مردمی فعالیتهای گسترده و مؤثری در کل کشور دارد.
در حالی که انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به اندازه عمر انقلاب اسلامی سابقه دارند، انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال 1377 اولین دوره آن برگزار شد.
در سال 1381 دور دوم و در سال 1385 دور سوم. عمر هر دوره از شورای اسلامی شهر 4 سال است اما در دوره سوم به استثنا 7 سال طول کشید تا انتخابات دور چهارم آن در سال 92 مصادف با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود؛ انتخابات دوره پنجم شورا نیز همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1396 برگزار میشود.
شاید بتوان مهمترین وظیفه شوراهای اسلامی شهر را انتخاب شهردار دانست. در تبصره 1 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، آمده: “شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نمایند.” شهردار انتخابی نمیتواند عضو شورای شهر باشد. همچنین سوال و حتی استیضاح شهردار برعهده شوراهای شهر است که با امضای حداقل یک سوم اعضا، استیضاح از شهردار به جریان خواهد افتاد و حداکثر پس از 10 روز جلسهای با حضور شهردار برگزار میشود و چنانچه دو سوم کل اعضای شورا رای مخالف دهند، شهردار برکنار میشود.
در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر 34 ماده دارد که به شرح زیر میباشد:
1 – انتخاب شهردار برای مدت چهار سال.
تبصره 1 – شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره 2 – شهردار نمیتواند همزمان عضو هیچیک از شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور باشد
تبصره 3 – نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویستهزارنفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایرشهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت میگیرد.
شورای شهر براساس ضوابط و شرایط احراز صلاحیت شهرداران مندرج درآئیننامه مصوب این قانون، شهردار موردنظر خود را انتخاب میکند. وزیر کشور واستانداران موظفند حکم شهردار معرفیشده را ظرف مدت ده روز صادر نمایند.
در صورتی که وزیر کشور یا استاندار، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیینشده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس مینماید، در صورتاصرار شورای شهر بر نظر قبلی خود و عدم صدور حکم شهردار، موضوع توسط شورایشهر به هیأت حل اختلاف ذیربط ارجاع خواهد شد.
هیأت مذکور ظرف پانزده روز مکلف به تصمیمگیری بوده و تصمیم آن هیأت برایطرفین (وزارت کشور و شورای اسلامی شهر) لازمالاجراء میباشد. چنانچه در مدت مقرر،هیأت حل اختلاف نظر خود را اعلام ننماید، نظر شورای شهر متبع خواهد بود و شهردارمیتواند اختیارات قانونی خود را اعمال و اجراء نماید.
تبصره 4 – دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه میپذیرد:
الف – استعفای کتبی با تصویب شورا.
ب – برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی.
ج – تعلیق طبق مقررات قانونی.
د – فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.
2 – بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها وپیشنهادهای اصلاحی و راهحلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسؤول ذیربط.
3 – نظارت بر حسن اجراء مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخلجریان عادی این امور نگردد.
4 – همکاری با مسؤولین اجرائی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا بهدرخواست آنان.
5 – برنامهریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.
6 – تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
7 – اقدام در خصوص تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری،تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.
8 – نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت برحساب درآمد وهزینه آنها به گونهای که مخل جریان عادی امورشهرداری نباشد.
9 – تصویب آئیننامههای پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت کشور.
10 – تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه میشود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسالنسخهای از آن به وزارت کشور.
11 – همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تأیید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.
12 – تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آئیننامهمالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.
تبصره – کلیه درآمدهای شهرداری به حسابهایی که با تأیید شورای شهر در بانکها افتتاح میشود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.
13 – تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان کارمزد.
14 – تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که بهنام شهر و شهرداری صورت میپذیرد با در نظرگرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آئیننامه مالی و معاملات شهرداری.
تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا میتواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آئیننامه معاملاتشهرداری به شهردار واگذار نماید.
15 – تصویب اساسنامه مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تأیید و موافقت وزارت کشور.
16 – تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشوراعلام میشود.
17 – نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.
18 – نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
19 – نظارت بر امور تماشاخانهها، سینماها و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره میشود با وضع و تدوینمقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل مؤسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطرآتشسوزی و مانند آن.
20 – تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.
21 – نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
22 – وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شهری.
23 – نظارت بر اجراء طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تأسیسات عمومی شهر بر طبق مقرراتموضوعه.
24 – تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها با رعایت مقررات مربوط.
25 – تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر بارعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.
26 – تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آئیننامه مالی و معاملات شهرداریها با رعایت مقررات مربوط.
27 – تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه درون شهری.
28 – وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.
29 – وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانیو غیره با رعایت مقررات مربوط.
30 – نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها، مؤسسات،شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، داراییها، اموال عمومی و اختصاصیشهرداری، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی واعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیریهای لازم براساس مقررات قانونی.
تبصره 1 کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و بارعایت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل میآید که این اسناد باید به امضایشهردار و ذیحساب یا قائممقام آنان که مورد تأیید شورای شهر باشند برسد.
تبصره 2- شورای شهر موظف است یک نسخه از نتیجه گزارش حسابرس رسمی را جهت بررسی و هرگونه اقدام قانونی به وزارت کشور ارسال نماید.
31 – شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود راجهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخهای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان واستان ارسال کند.
32 – واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و مؤسسات دولتی و مؤسسات عمومیغیردولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند، موظفند برنامهسالانه خود درخصوص خدمات شهری را که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خودتنظیم شده به شورا ارائه نمایند.
33 – همکاری با شورای تأمین شهرستان درحدود قوانین و مقررات.
34 – بررسی و تأیید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم ومحدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونیجهت تصویب نهایی.
تبصره 1 – در کلیه قوانین و مقرراتی که انجمن شهر عهدهدار وظایفی بوده است، شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سالاز تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود.
تبصره 2 – وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفند در طولمدت یک سال مذکور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی را به آن محول نمودهاست جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
انتهای پیام/
منبع 1: دانشنامه ویکی پدیا
منبع: 2: پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
منبع 3: پایگاه علمی خبری مازندران