۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار

سرهنگ عسگری: هشدارهای پلیس آگاه سازی و ارتقاء سواد استفاده از تکنولوژی های نوین است

فوریه 24, 2017 در 10:45 توسط

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری گفت: هشدارهایی که پلیس می دهد صرفا در جهت آگاه سازی و ارتقاء سواد استفاده از تکنولوژی های نوین است.

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، سرهنگ مرتضی عسگری در نشست پدافند غیر عامل ویژه فرهنگیان شهرستان سامان با بیان اینکه امروزه فاصله بین دنیای مجازی و واقعی هر روز درحال کم شدن است افزود: بسیاری از اموری که در دنیای واقعی درحال انجام شدن است در دنیای مجازی یک معادل پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: یکی از این امور که در دنیای حقیقی انجام می شود تبادلات مالی بین انسانها است که در طول روز انجام می شود و در این چند سال اخیر جای زیادی را در دنیای مجازی باز کرده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از جرائمی که امروزه در فضای مجازی باب شده و مبالغ بسیاری از هموطنانمان کلاهبرداری شده، از طریق ارسال پیامک صورت گرفته، پیامک هایی که جعلی بوده و با متنی بسیار جذاب و اغوا کننده طراحی می شوند و در قالب طرح های مختلف که همگی با استفاده از شیوه های مختلف مهندسی اجتماعی و در ایام و مناسبت های خاص به صورت انبوه برای هموطنان ارسال می شود.

سرهنگ عسگری با بیان مطلب گفت: برخی از افراد سودجو و فرصت طلب در موقعیت، شرایط و مناسبت هایی که بتوانند عواطف و احساسات مردم را تحت تأثیر قرار دهند و از طریق سامانه های مختلف اقدام به ارسال پیامک هایی با عناوین مرتبط به مشترکان تلفن همراه کرده و آنها را به قید قرعه در جشنواره های مختلف به عنوان برنده اعلام می کنند و از آنها درخواست ارسال اطلاعات شخصی بانکی دارند که متأسفانه برخی از افراد به علت حسن اعتماد بیش از حد در دام این کلاهبرداران گرفتار شده و مبالغی را از دست می دهند.

وی با اشاره به اینکه کلاهبردار با ارسال یک پیامک، که نوید بخش باز شدن دروازه های خوشبختی برای فرد است، کاربران تلفن همراه را وسوسه می کند، تا اطلاعات بانکی خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد، افزود: در برخی از شگردهای مجرمانه، کلاهبرداران، صاحبان حساب را مقابل دستگاه‌های خود پرداز کشانده و از وی می خواهند پس از وارد كردن كارت خود در عابر بانک، با انتخاب زبان فارسی و یا انگلیسی كدهایی را در سیستم مربوطه وارد نماید.

این مقام مسوول ادامه داد: كلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی نمایند بلكه با فریب اشخاص، رمز های عبور قربانی را تغییر داده و یا از حساب آنها وجهی مشخص را به حسابی دیگر که غالباً جعلی است منتقل می کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری به شهروندان هشدار داد: به هیچ عنوان، به این گونه پیامک ها اعتنایی نکرده و توجه داشته باشند برای واریز وجه به حساب بانکی شما، نیازی به دادن اطلاعات مهم بانکی و یا حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که «در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ داده»، صرفاً شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابر بانک و به دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می‌کنند.

سرهنگ عسگری در خصوص خرید از طریق کارتهای عابر بانک تصریح کرد: در این میان روش های زیادی برای خرید از اینترنت وجود دارد که یکی از این روش ها خرید از طریق کارت های عابربانک است که خرید از طریق عابربانک مزایای زیادی دارد ولی در کنار این مزایا خطراتی را نیز برای کاربرانی که آگاهی کافی از موارد امنیتی در رابطه با این موضوع ندارند ایجاد می کند.

وی در رابطه با ضرورت استفاده از کارت های بانکی اظهار داشت: آنچه که این روزها خیلی با آن سرکار داریم استفاده از کارت های بانکی است و کارت های بانکی که در حال حاضر در مبادلات روزانه لاجرم به استفاده از آنها هستیم؛ وقتی داریم آسیب ها را می گوییم هدف مان این نیست که «بد» است و باید این ابزار را کنار گذاشت، به هیچ عنوان امکان کنار گذاشتن آن دیگر نیست.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری با عنوان اینکه هشدارهایی که پلیس می دهد صرفا در جهت آگاه سازی و ارتقاء سواد استفاده از تکنولوژی های نوین است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارهای بانکی ما با کارت بانکی است و این بدان معناست که تمام خانواده ها از کارت های بانکی استفاده می کنند و حتی برخی، کارت بانکی همسران خود را در اختیار دارند و اقدام به خرید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در جهت استفاده از کارت های بانکی در درجه نخست پول پس انداز با پول جاری جدا شود تصریح کرد: به طور معمول ما پولی داریم که به صورت ماهیانه هزینه می کنیم و مبلغی پول داریم که پس انداز می کنیم. حساب پس انداز حتما باید از حساب جاری که روزانه با آن خرید می کنیم جدا شود که این موضوع در دنیا جا افتاده است که پول های جاری در حساب های متصل به کارت است و پول پس انداز در حسابی قرار می گیرد که متصل به کارت نیست.

سرهنگ عسگری در توصیه پلیس به مشتریان بانک گفت: در حفظ و نگهداری کارت های اعتباری دقت لازم را داشته باشیم، از گذاشتن رمز عبور در کنار کارت خودداری کنیم، کارت و رمز عبور خود را برای دریافت پول در اختیار افراد ناشناس قرار ندهیم، در هنگام برداشت وجه مواظب باشیم کسی رمزمان را نبیند، برگ رسیدی که از دستگاه خود پرداز دریافت می کنیم در محل رها نکنیم و در صورت نیاز نداشتن آن را از بین ببریم، موجودی حساب های بانکی به خصوص حساب های عابر بانک را در فاصله های زمانی مناسب چک کنیم، از ارایه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت های اعتباری و… به سایت های متفرقه و مشکوک خودداری کنیم، هر چند وقت یک بار، برای تغییر کلمه عبور کارت های عابر بانک اقدام کنیم، اگر کارت های بانکی خود را لازم نداریم حتما با اطلاع بانک آن را باطل کنیم و آن را رها نکنیم، در صورتی که کارت عابر بانک خود را رها کردیم، رمز آن را فاش نکنیم، زیرا مسئولیت هر نوع استفاده خلاف از کارت بانکی به عهده کسی است که کارت به نامش صادر شده است، در فروشگاه هایی که امکان خرید با استفاده از کارت بانکی وجود دارد، از دادن رمز کارت به فروشنده خودداری کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن سال جدید، از شهروندان خواست تا مراقب خریدهای شب عید و آخر سال خود در فضای مجازی و فروشگاه های اینترنتی باشند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری همچنین از هموطنان خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir در قسمت بخش تماس با ما گزارش نموده و هشدار های پلیس را در این راستا جدی بگیرند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *