۰

طبیعت و گردشگری / کل اخبار

روستاهای سامان همچنان با مشکل فاضلاب کشی دست به گريبان هستند

اکتبر 16, 2016 در 21:52 توسط

استان چهارمحال و بختياري استاني روستانشین است و با وسعت کم خود روستاهاي بسياري را در خود گنجانده، اين استان داراي بيش از ۸۵۰ روستاي کوچک و بزرگ است که هر کدام از اين روستاها داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است که اگر به صورت شايسته مورد توجه قرار گيرد باعث رشد و توسعه روستا مي شود.

5_cahmz5ws-yji
به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، شهرستان سامان داراي ۲۳ روستا، دو بخش زاينده رود و مرکزي و يک شهر است، بيشترين جمعيت شهرستان سامان در روستاها ساکن هستند و شهرستان سامان بيشتر در حوزه روستاگردي، گردشگري است و پتانسيل های خوبي در اين زمينه وجود دارد اما متاسفانه امکانات مناسبي در اين شهرستان برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد.

شهرستان ساماني يکي از شهرستان هاي جديد و مهم استان چهارمحال و بختياري به شمار مي رود و به علت قرار گرفتن در کنار رودخانه زاينده رود و داشتن شرايط خاص آب و هوايي به مرکز توليدات باغي استان تبديل شده است.

همچنين در اين شهرستان روستاهاي کوچک و بزرگي وجود دارد که هر کدام به علت داشتن ويژگي هاي تاريخي و طبيعي به عنوان روستاهاي گردشگري مطرح هستند.

در شهرستان سامان روستاها در همه زمينه ها مشکلات فرواني دارند با توجه به اينکه اين شهرستان به عنوان يک شهرستان گردشگري در سطح استان و کشور شناخته شده، باید امکانات لازم را نیز داشته باشد.

از عمده مشکلات روستاها مباحث مربوط به جمع آوري زباله هاي خارج از محدوده روستا ها، نبود زمين هاي مسکوني در بخش زاينده رود، نبود جاده هاي بين روستايي و فاضلاب روستاها و… است.

باید زیرساخت ها برای حضور گردشگران در سامان فراهم شود

دبير دهياران بخش مرکزي با بيان اينکه عمده مشکل روستاهاي بخش مرکزي و شهرستان پراکندگي زباله خارج از محدوده است، اظهار داشت: حضور گردشگر براي شهرستان خوب است درحالي که زيرساخت ها براي گردشگران مهيا و فرهنگ سازي در اين زمينه وجود داشته باشد.

نبود امکانات جوانان را از روستاها فراری می دهد

رحيمي با بيان اينکه در بخش مرکزي زباله هايی که خارج از محدوده رها شده اند يکي از عمده ترين مشکلات بخش و شهرستان سامان است چراکه جمع اوري زباله ها بسيار سخت است، بيان داشت: از ديگر مشکلات شهرستان سامان نبود زمين مسکوني براي ساخت و ساز در روستاها است که اين امر موجب شده است که اکثر جوان ها از روستاها مهاجرت کرده و جمعيت روستاها رو به کاهش باشد.

وي بيان داشت: حل اين مشکل نيز با واگذاري زمين هاي ملي بر طرف خواهد شد.

رحيمي با اشاره به اينکه در روستاهاي شوراب کبير و صغير مشکل کمبود آب يک مشکل بحراني است، بيان داشت: باتوجه به اينکه پيک مصرف کاهش يافته اما باید به این نکته هم توجه داشت که جمعيت بخش و رو ستاها با مشکل آب مواجعه هستند.

دبير دهياران بخش مرکزي با بيان اينکه از ديگر مشکلات بخش مرکزي مسير جاده مواصلاتي چم نار است، عنوان کرد: مشکلات ديگر بخش مرکزي مشکلات کشاورزان است که بايد در اين منطقه يک کارگاه يا کارخانه کمپوت و راني وجود داشته باشد چراکه محصولاتي از قبيل هلو و گيلاس در اين شهرستان به ارزاني فروخته مي شود و نقش واسطه ها در اين شهرستان زياد است.

دبير دهياران بخش زاينده رود با بيان اينکه عمده مشکل روستاها در بخش زاينده رود کمبود زمين هاي مسکوني در روستاها بخش زاينده رود است، بيان داشت: اجراي شبکه فاضلاب به دليل کمبود اعتبار از سال ۸۶ در بخش زاينده رود اجرايي نشده است.

کريمي با اشاره به اينکه از ديگر مشکلات در بخش زاينده رود بيکاري جوانان، اعتياد، کمبود زمين هاي مسکوني و شيب دار بودن زمين ها براي ساخت و ساز است، عنوان داشت: از ديگر مشکلات اصلاح پيچ هاي خطرناک جاده و… است .

کريمي بيان داشت: از عمده مشکلات پرداخت کم غرامت به محصولات کشاورزي شهرستان سامان و کمبود آب کشاورزي براي کشاورزان است که موجب شده است کشاورزان در اين زمينه خسارت زيادي داشته و محصولات کشاورزان دچار آسيب و آفات شود.

فاضلاب عمده مشکل مارکده است

دهيار مارکده با بيان اينکه از عمده مشکلات روستاي مارکده فاضلاب روستا است که از سال ۸۲ تاکنون اين موضوع به تعويق افتاده است، اذعان داشت: براي طرح فاضلاب روستا مارکده 2 هزار متر زمين در اختيار شرکت آب و فاضلاب قرار داده شده است در راستاي اجراي اين طرح زمين در استعلام آب منطقه اي است و هنوز هم مشکل استعلام وجود مقداري از زمين در حريم رودخانه حل نشده است.

شاهسوند با بيان اينکه مشکل فاضلاب روستا در مارکده يکي از مهم ترين معضلات اين روستاها فاضلاب روستا است که چندين سال بلاتکليف استعلام است و اگر استعلام صورت گيرد روند اجرايي سريع انجام مي شود، بيان داشت: از ديگر مشکلات روستاي مارکده بافت فشرده روستايي مارکده است که از شمال به کوه و از جنوب به رودخانه زاينده رود و اراضي کشاورزي است، تراکم روستا بالا است و همين امر موجب شده که املاک و منازل در روستاي مارکده در متراژ کم باشد با توجه بر اينکه اغلب روستاييان کشاورزان و نياز به اين دارند که داراي منازل بزرگ براي نگهداري وسايل کشاورزي داشته باشند.

«گزارش از زهـرا مرادی – پایگاه خبری تحلیلی سامانِ مـا»

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *