۰

نماز جمعه

تشریح سخنان خطیب جمعه شهرستان سامان

می 9, 2014 در 15:53 توسط

نماز عبادی سیاسی روز جمعه به امامت حجت الاسلام سید احمد میردامادی در مسجد جامع سامان برگزار شد.

نماز جمعه سامان 19 اردیبهشت

http://samanebartar.ir/wp-content/uploads/2014/05/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-19-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA1.bmp

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سامان بــرتـــر» ، حجت الاسلام سید میردامادی امام جمعه شهرستان سامان در خطبه های اول نماز جمعه،نمازگزاران را به تقوای الهی، ترک محرمات، انجام وظایف شرعی، اجتماعی و فردی سفارش کردند.

ایشان در ابتدای خطبه نماز جمعه، هفته بزرگداشت مقام معلم اشاره کردند و نقش معلم را در رشد و تعالی اسلام جلوه والا و نیز از بیانات قرآن کریم و سخنان اهل بیت (ع) مقام معلم را مقام شامخ در اسلام معرفی کردند.

امام جمعه شهرستان سامان با تبریک میلاد حضرت جواد الائمه (ع) و همچنین فرا سیدن میلاد با سعادت امیر المومنان علی (ع) روز بزرگداشت از مقام و منزلت پدر را گرامی داشتند و نقش پدر را به عنوان نقش والا در اسلام عنوان کردند و تصریح کردند: پدران شما 3 گروه اند که دارای برکات زیادی هستند باید حرمتشان را واجب و حفظ نمود. (1) : پدری که شما از او به وجود آمدید و باعث تولد شما گردید. (2) : پدری که به ما آموزش داده است و ما را تربیت کرده است و (3) : پدری که در تمام زمینه ها حرمتش بیش از اندازه است و آن پدریست که دخترش را را به انسان ترویج می کند.

خطیب جمعه سامان با اشاره به مراسم تقدیر از معلمان نمونه در مراسم نماز عبادی سیاسی جمعه، معلمین را دارای ویژگی هایی خاص برشمردند و تصریح کردند: در این باب حضرت علی (ع) می فرماید: به شاگردان خود احترام بگذارید تا آنها هم به شما احترام بگذارند. ایشان خطاب به معلمان فرمودند: شاگرد باید احساس کند که استاد نسبت به او احترام ویژه قائل است.

سید احمد میردامادی با اشاره به ویژگی های بعدی و بارز یک استاد و معلم فرمودند: اگر معلمی در عرصه تدریس تندخو و عصبانی باشد نمی تواند به شیوه درست تعلیم و آموزش لازمه را به شاگردان خود ارائه دهد ولی اگر عکس این مورد اتفاق افتد اثرات مثبتی بر روحیه و یادگیری دانش آموز می گذارد. ایشان در حدیثی از امام سجاد (ع) فرمودند: معلم باید با شاگردان خود، با لحن و گفتار خوش سخن بگوید. بنابراین معلمین بزرگوار نباید تبعیض بین دانش آوزان خود قائل شوند و همچنین نباید برخوردها به نحوی صورت گیرد که عده ای فکر کنند نسبت به برخی شاگردان بی تفاوتند.

خطیب جمعه سامان در ادامه سخنان خود، خطاب به معلمین با حدیثی گوهر بار از امام جعفر صادق (ع) فرمودند: آنهایی که پیش شما تعلیم و آموزش می بینند باید از رده مساوی برخوردار باشند زیرا اینگونه آموزش فراتر خواهد بود و معلم در این زمینه باید دائماً به شاگردان خود علم، آموزش، شاگرد نوازی و تفهیم به شاگردان خود تبیین کند. وی مجدداً در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) فرمودند: اگر معلمی می خواهد زکات خود را بپردازد باید به نشر علوم و تعلیم آن بپردازد و شاگردان خوبی را در جامعه تربیت کند، آن وقت توانسته زکات خود را بپرازد.

ایشان در پایان خطبه های اول نماز جمعه در تشریح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که با معلمین نمونه سراسر کشور دیدار داشتند فرمودند: پول خرج کردن در آموزش و پرورش سرمایه نیست بلکه آینده ساز جوانان ما هستند. اگر آموزش و پرورش اصلاح شود بقیه کارها نیز درست پیشروی خواهد کرد. حزب، گروه، بازهای سیاسی و… در آموزش و پرورش بسیار مخرب کننده است و اگر معلم یا مقامی دارای شایستگی بالایی است نباید دنبال حزب یا گروه برود.

ایشان با اشاره به نامگذاری سال 1393 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تصریح کرد: سرمایه گذاری ها در بخش آموزش و پرورش بیشتر شود؛ به خصوص شهرستان سامان که از کمبودهای زیادی در این عرصه برخوردار است.

خطبه دوم:

حجت الاسلام سید احمد میردامادی، خطیب جمعه سامان در آغاز خطبه دوم، یاد و خاطره شهداء، اموات، درگذشتگان و ذول الحقوق را گرامی داشتند.

خطیب جمعه سامان در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به ماه پر خیر و برکت رجب، ماه ریزش رحمت های الهی، از مردم درخواست کرد که از این ماه پر خیر و برکت استفاده لازم را ببرند. ایشان به زمان برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اشاره کردند و این ایام را بسیار پربرکت خواندند. وی با بیان اینکه اسلام دستور خودسازی بلند فرهنگیست و اثراتی اعم از فردی و اجتماعی بر انسان ها دارد تصریح کرد: در خلوت با خدا، عبادت و راز و نیاز، ذکر با خداوند متعال و همچنین اعمال معنوی اعتکاف باید در مساجد جامع صورت پذیرد.

امام جمعه شهرستان سامان با اشاره به نهم رجب، سالروز میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه (ع)، حدیثی از ایشان نقل کردند و فرمودند: از دوستان شرور و انسان هایی که قانون شکنی در جامعه می کنند و باعث ایجاد تفرقه می شوند دوری کنید. آدم های شرور تشبیه به شمشیر زیبا و برنده شده است که باعث ایجاد نابودی فرد می شود.

خطیب جمعه سامان در سخنان خود در خطبه دوم در مورد ورود حضرت امیر المومنین (ع) به کوفه و انتخاب وی به عنوان مقرر حکومت، اذعان داشت: علی (ع) 25 سال در مدینه سکنی گزید و در این حال برای عظمت و شکوه اسلام فداکاری کرد. علی (ع) در هر زمانی که مصلحت اقتضاء می نمود در امور دخالت می کرد و در مشورت ها به عنوان یک مشاور بارز عمل می کرد. در روایت است که ایشان 70 بار در جاهای حساس به عنوان مشاور، راهگشای خوبی برای اهل ایمان بود و اگر علی (ع) نبود عمر در این راستا هلاک می شد.

حجت الاسلام سید احمد میردامادی در ادامه سخنان خود به وضعیت بحرانی در کشورهای جنگ زده علی الخصوص به کشور «اوکراین» اشاره کرد و اذعان داشت: دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند و قدرت های داخلی و جهانی برپا کرده اند از جمله در کشورهای سوریه، عراق، فلسطین و… بعد با ایجاد این وضعیت نابسامان در کشورها اعاده صلح جهانی می کنند و هر روز یک کشور را ویران می کنند.

خطیب جمعه سامان در پایان خطبه های دوم، مسئله آب را در جامعه از ضروریات عنوان کردند و تصریح کردند اگر در سال های گذشته مسئولین مربوطه دقت و آینده نگری در این موضوع داشتند، این مشکلات در زمینه آب استان پیش نمی آمد. ایشان اصل کمبود آب را یک حقیقت عنوان کرد و سه روش مهم و کارساز را برای جلوگیری از کمبود آب بیان کرد که عبارتند از: «مصرف کمتر آب»، «مصرف مناسب آب» و «عدم اسراف و تبذیر». ایشان به برکت میلاد امامان معصوم علیهم السلام (حضرت جواد ائمه «ع» و امام علی «ع») از خداوند متعال آرزوی بارش باران رحمت الهی را خواستار شدند.

شایان ذکر است پیش از خطبه های اول نماز جمعه، جناب حجت الاسلام عباس خوشبخت امام جماعت مسجد جامع سامان به سوالاتی در زمینه برگزاری اعتکاف بین نمازگذاران پرداختند.

نماز عبادی سیاسی امروز (19 اردیبهشت ماه 1393) با امامت حجت الاسلام سید احمد میردامادی و با مجریگری آقای «محمد رضا بابادایی» و مکبری آقایان «سیاوش نوری» و «امیر رضا آزوغ» برپا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *