۰

طبیعت و گردشگری / کل اخبار

مستند تصویری – تشریحی از دالان های 600 ساله روستای سوادجان

جولای 20, 2016 در 20:30 توسط

دالانهای تاریخی روستای سوادجان از توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری با قدمت افزون بر 600 سال رو به تخریب رفته و به محل عبور فاضلاب تبدیل شده است.

IMG_20150504_102654 (Copy)

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، روستای سوادجان یکی از 11 روستای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل پتانسیل های تاریخی، سیاحتی و گردشگری در زمره این روستاها قرار گرفته است.

روستای سوادجان با باغ های سرسبز و درختهای سر به فلک کشیده در حاشیه روستا و در کنار رودخانه زاینده رود واقع شده که در زمینه اکوتوریسم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

از ویژگی منحصر به فرد این روستا می توان آثار تاریخی و مذهبی در کنار طبیعت بکر رودخانه زاینده رود اشاره کرد و همچنین امامزاده سید سلیمان از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، دالانهای تاریخی، باغ های بادام، چمن زار، درختان چنار سر به فلک کشیده، قایقرانی  بر روی آب های خروشان، نزدیک بودن به پل تاریخی هوره و… از دیگر امتیازات گردشگری و جذب توریسم در این روستاست.

روستای سوادجان دارای دالان های (ساباط) قدیمی بسیار با ارزشی به طول یک کیلومتر است که از معماری زیبایی برخوردار است.

قدمت این دالانها افزون بر 600 سال پیش به دوره صفویان بر می گردد و چهار ورودی در نقاط مختلف دالان ها وجود داشته که آنها را به هم متصل می کند.

چهار گوشه دالان ها چهار برج دیده بانی وجود داشته که در گذشته بسیار دور به دلیل عدم امنیت و وجود راهزن ها از روستا محافظت می شد.

یکی از گردشگران در روستای سوادجان به دلیل وجود برخی مشکلات اذعان داشت: عدم وجود روشنایی مناسب دالان ها باعث شده که گردشگران و مسافران و علاقه مندان به آثار تاریخی توقف کوتاهی در دالان ها داشته باشند و به صورت سطحی از آن گذر کنند در صورتی که این دالان ها نشان دهنده سبک معماری مربوط به بیش از 600 سال است.

663326_orig

یکی از اهالی روستای سودجان در این خصوص با بیان اینکه سیستم بهداشتی برای دفع فاضلاب در قسمت دالان ها وجود ندارد، بیان داشت: با وجود سکونت بعضی از اهالی روستا در این قسمت، فاضلاب ها محیط غیر بهداشتی در دالان ها را به وجود ایجاب کرده و دالان های تاریخی این روستا محل عبور فاضلاب خانگی شده است.

وی افزود: دالان ها در اثر بارش باران و عدم رسیدگی برای مرمت و بازسازی در حال تخریب هستند و تنها جایگاه برای تجمع نخاله های ساختمانی و زباله ها شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا به دفع غیر بهداشتی فاضلاب و ایجاد مشکل برای اهالی ساکن در قسمت دالان ا اشاره کرد و عنوان کرد: از سازمان مربوطه درخواست توجه به این آثار ارزشمند ملی را داریم و همچنین خواستار رسیدگی به بهداشت و سلامتی ساکنان این منطقه می باشیم.

IMG_20150504_102703 (Copy)

با توجه به این که دانشگاه شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان رشته معماری را برای بازدید از نوع سبک معماری و تاریخی دالان ها به این منطقه می آورند، متاسفانه آن گونه که باید به آثار تاریخی اهمیت داده نشده است.

به گزارش سامانِ بـرتـر، روستای سوادجان در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/

با سپاس از روح انگیز کریمی سوادجانی در تهیه و ارائه این گزارش.

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *