۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار

آداب و رسوم ماندگار مردم سامان در ماه مبارک رمضان

ژوئن 7, 2016 در 21:00 توسط

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف ‌ترین ماه‌های سال است، دراین ماه درهای بهشت گشوده می‌شود و عبادت در این ماه  فضایل زیادی دارد.

میدان انقلاب سامان

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، این ماه با خود برکات بسیاری به همراه دارد و از قدیم الاایام به واسطه ارزش این ماه آداب و رسوم مختلفی در شهرها و روستاهای مختلف کشور برای این ماه مبارک وجود دارد.

رمضان، از سال‌های دور تاكنون، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره آیین‌های ویژه ای در ارتباط با این ماه، در میان مردم كشورهای اسلامی‌ از جمله شهرهای مختلف ایران به اجرا درآمده است.

آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگ مردم است كه متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده اند و بسیاری دیگر نیز كم رنگ تر شده اند ولی از آنجا كه این رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه اسلامی است، اهمیت فراوانی نیز دارد.

هرساله با آغاز ماه رمضان یک روح معنوی درشهرستان سامان حاکم می شود.، ایجاد این روح معنوی به این علت است که مردم شهرستان سامان احترام خاصی برای این ماه مبارک قائل هستند. در ماه رمضان در شهرستان سامان همانند سایراستان ها آداب و رسوم های ویژه ای وجود دارد.

مردم  در شهرستان سامان و به خصوص در روستاهای توابع  سامان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و زمانی که می خواهند به استقبال این ماه بزرگ و با عظمت بروند، به پخت نذری به نام “یوخا” می پردازند.

نان یوخا توسط زنان روستایی سامان در منازل تهیه می شود که شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی و … تهیه می شود و در اصل این نان از محصولات زراعت شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود.

کاکولی پزون یکی از آداب قدیمی است که نه تنها در روستاها و شهرستان سامان پخت می شود بلکه در شهرها و روستاهای استان چهار محال و بختایری نیز این کار انجام می گیرد.

 

در شب 27 ماه رمضان اکثر مردمان شهرستان سامان و روستاهای توابع آن کاکولی پزون را دارند و در این شب هر خانواده با توجه به بضاعت مالی و برآورده شدن حاجت و استجابت دعا به پخت کاکولی پرداخته و در بین مردم توزیع می کنند.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشکش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و … زده می شود و در تنور پخت می شود.

همچنین مردم شهرستان سامان  و روستاهای تابع سامان، به پخت انواع آش و شله زرد نیز می پردازند.

شهرستان سامان آش های مختلفی دارد که تنها فقط دستور پخت آن را زنان این منطقه می دانند و این در حالی است که پختن آش ها در ماه مبارک رمضان و نذر و توزیع آن در بین مردم از توجه خاصی برخوردار است.

پختن شله زرد، پختن آش های محلی مانند آش دوغ، آش رشته، آش کشک، پختن انواع حلواها، پختن نان جو نیز از دیگر غذاهایی است که مردمان شهرستان سامان نسبت به پختن آنها و توزیع آن در بین همسایگان و مردم توجه زیادی  قائل هستند.

مردم شهرستان سامان بعد از اقامه نماز با شکوه عيد سعيد فطر برای زيارت و اداي احترام به شهدا و اهل قبور، بر سر مزار آنها حاضر مي شوند و با غبار روبي مزار آنان و آب پاشي و بردن خيرات مانند شيريني ،خرما و ميوه هاي ديگر، از فاتحه دهندگان پذيرايي مي کنند و لحظه اي از عيد را دركنار شهدا و اموات خود مي گذرانند.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *