۰

کل اخبار

پیش‌بینی برداشت ۴۰ هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری

آگوست 12, 2021 در 09:52 توسط

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی برداشت هلو در سال جاری ۴۰ هزار تن بوده که سرمازدگی بهاره و خشک‌سالی در عمده محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش ۳۰ درصدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری سامانِ برتر و به نقل از خبرگزاری فارس، ابراهیم شیرانی گفت: سطح زیر کشت هلو در استان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۰۰ هکتار آن نهال و ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر مثمر می‌باشد همچنین بیشترین سطح زیر کشت هلو در شهرستان سامان به مساحت ۲ هزار و ۲۸۰ هکتار است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: پیش‌بینی برداشت هلو در سال جاری ۴۰ هزار تن است که سرمازدگی بهاره و خشک‌سالی در غالب محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش ۳۰ درصدی شده است.

وی با اشاره به اینکه رقم‌های هلو در سه دسته زودرس، میان‌رس و دیر‌رس تقسیم می‌شود، بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت در استان دیررس و کالی است که برداشت محصول زودرس از اواخر خرداد و دیررس از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و محصول میان‌رس اکنون در حال برداشت است.

شیرانی اظهار کرد: غالب محصولات استان به استان‌های اصفهان، فارس، تهران و خوزستان صادر و بیشتر به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شوند.

مدیر امور باغبانی استان ادامه داد: متأسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کم است و تنها در قالب کارگاه‌های کوچک طی بازه زمانی ۲ ماه فعالیت می‌کنند که مهمترین آسیب این بخش کشاورزی محسوب می‌شود و صنایع این محصول به صورت پوره و لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: آب‌بری این محصول زیاد است لذا در حاشیه زاینده‌رود درصدد تغییر الگوی کشت هستند و از کشت هلو به سمت کشت بادام تغییر رویه می‌دهند که اگر این روند ادامه داشته باشد در آیند با مشکل کمبود هلو روبرو خواهیم شد.

شیرانی در پایان گفت: مشکلات نگهداری، سردخانه‌ای و مراحل تولید و … در روند تغییر کشت اثر داشته و کشاورزان ترجیح می‌دهند به سمت کاشت محصولاتی نظیر بادام روند که ماندگاری بالایی داشته باشند و سود بیشتری از صادرات به دست بیاورند.

انتهای پیام/۸۰۴۷۶/

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *