۰

کل اخبار / مذهبی

چاق چاقو؛ هم‌نوایی با خاک‌سپاران پیکرهای شهدای دشت کربلا/ آیینی به قدمت تاریخ

آگوست 27, 2020 در 09:33 توسط

چاق چاقو از آیین‌های عزاداری شهرستان سامان است که قدمت 250 ساله دارد و به‌عنوان میراثی ارزشمند برای مردم این شهرستان با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری سامانِ برتر و به نقل از جهانبین نیوز، محرم و صفر و مراسماتی که در این ایام برگزار می‌شود ریشه در تمدن مردم ایران دارد، هر شهر و روستا به سبک و شیوه خود در این ایام عزاداری می‌کند و آیین‌هایی که از سوی مردم هر منطقه برای عزاداری و بازسازی صحنه‌های جانسوز کربلا اجرا می‌شود تبدیل به فرهنگ مردم آن منطقه شده است.

برخی از این مراسمات مختص یک روز، خصوصا روز تاسوعا و عاشورا که عزاداری‌ها به اوج خود می‌رسد است، چاق چاقو یکی از این آیین‌ها است که در شهرستان سامان برگزار شده، قدمت 250 ساله دارد و به‌عنوان میراثی ارزشمند برای مردم این شهرستان با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

فرهنگ‌های عاشورایی خود نشان‌دهنده قدمت و تمدن مردم هر شهر و دیاری ست و لازم است در شناساندن و معرفی این آیین‌ها گام برداشت، چاق چاقو، فرهنگی 250 ساله است که سالیان سال در شهرستان سامان برگزار شده است و طرفداران بسیاری دارد.
 
“ای خدا گین چالمسن به گجه سحر اولماسن گین چالار طوفان اولار کرب و بلادا قان اولار/ ای خدا آفتاب نشه امشب سحر نشه آفتا بزنه آفتاب بشه در کربلا طوفات و غوغا میشه

گین چالار طوفان اولار اصغر بقاز قان اولار/ آفتاب میزنه طوفان میشه گلوی اصغر خون میشه

ای خدا گین چالمسن گهوارسه بوش قالمسن رباب پریشان اولماسن/ ای خدا آفتاب نشه گهواره علی اصغر خالی میشه رباب پریشان نشه

ای خدا گین چالمسن شام غریبان اولماسن ای خدا گین چالمسن زینب پریشان اولماسن/ ای خدا آفتاب نشه شام غریبان نشه ای خدا آفتاب نشه زینب پریشان نشه” نوحه ترکی مخصوص مراسم چاق چاقو است که توسط مداح این مراسم خوانده می‌شود.

انتهای پیام/80476/ سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *