۰

اجتماعی و فرهنگی / کل اخبار

آشنایی دانشجویان رشته معماری با مرمت بافت‌های تاریخی در روستای یاسه چای سامان

می 23, 2017 در 22:31 توسط

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: دانشجویان رشته معماری با مرمت بافت‌های تاریخی آشنا شدند.

به گزارش سامانِ بـرتـر و به نقل از فارس، مصطفی هادی‌پور عصر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اندود، آژند و آمود اظهار کرد: دانشجویان رشته معماری با مرمت بافت‌های تاریخی در روستای یاسه‌چای از توابع شهرستان سامان آشنا شدند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی با نمونه موردی کاه‌گل عنوان کرد: هدف از اجرای این برنامه که دانشجویان مختلف، اساتید و برجستگان دانشگاه هنر اصفهان در آن حضور دارند، شناخت و مرمت اندودهای به‌کار رفته در مرمت معماری سنتی، آشنایی و معرفی بافت‌های تاریخی به‌عنوان هویت ملی به دانشجویان و نهادینه کردن آموزه‌های دانشگاهی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برون‌سیاری، بهره‌مندی از کمک دانشجویان و به‌کارگیری آن‌ها در مرمت بافت‌های تاریخی به‌عنوان میراث‌داران و میراث‌بانانی که در آینده بتوانند به میراث فرهنگی خدمت کنند را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

هادی‌پور با اشاره به اعطای گواهی‌نامه معتبر به شرکت‌کنندگان در این کارگاه تصریح کرد: برگزاری نشست هم‌اندیشی فرهنگی در بافت تاریخی روستای یاسه‌چای به منظور آشنایی، پاسداشت و نگهداشت میراث فرهنگی ناملموس از جمله پوشاک، خوراک و غیره به عنوان نمادهای هویت ملی که در این محل‌ها وجود دارد، از فعالیت‌های مهم صورت گرفته در این کارگاه بود.

وی افزود: برنامه مدون بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در راستای ادامه اینگونه کارگاه‌ها پیش‌بینی شده است و سال گذشته نیز کنگره معماری و شهرسازی در استان اجرا شد، همچنین پیگیر برگزاری پنجمین کنگره معماری و شهر سازی در آذرماه سال جاری هستیم تا یک رویداد فرهنگی بین دانشجویان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ایجاد شود که بتوانیم میراث را به کمک مردم و این دانشجویان بیش از پیش حفظ کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها و غیره در راستای بهسازی و زنده سازی بافت‌های تاریخی استان فعالیت دارند تا با نگهداری این بافت‌ها مهاجرت روستاییان به شهر را کاهش دهیم.

هادی‌پور به تشریح فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف پرداخت و گفت: بنیاد مسکن در راستای بهسازی بافت‌های تاریخی اقدامات مطلوبی انجام داده است و در همین راستا اعتباراتمان را با هم تجمیع کرده و پیگیر هستیم با این اقدام، انجام بهسازی، فرهنگ‌سازی و ایجاد نهضت‌های فرهنگی در بافت‌های روستایی زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کنیم تا چهره روستایی و ارزش‌های موجود در آن حفظ شود.

وی اضافه کرد: روستاگردی و مرمت بافت‌های تاریخی روستایی در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و در ماه‌های آینده برنامه‌های روستاگردی را در این بافت‌ها برگزار کنیم.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *