۲

طبیعت و گردشگری

وقتی چرخ گردشگری سامان نمی‌چرخد

اکتبر 22, 2014 در 15:34 توسط

تکیه بر منابع گردشگری شهرستان سامان چرخ گردشگری این شهرستان را نمی‌چرخاند و رونق آن تنها با تقویت و تجهیز زیرساخت‌هایی مانند راه مناسب، محل اقامت و تأمین آب شرب بهداشتی برای مسافران و گردشگران میسر می‌شود.

ترافیک سنگین در عید سعید فطر - سامان 1393 (19)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سامان بـرتـر و به نقل از تسنیم، حاشیه زاینده‌ رود و پل ‌زمانخان در شهرستان سامان همواره نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری که آرام در دل کوه‌ها و جنگل‌های زاگرس خفته‌اند، بیشتر مورد توجه طبیعت‌گردان و گردشگران قرار گرفته است.

ضعف کانون‌های گردشگری و یا شاید بی‌توجهی به این امتیاز ویژه، سبب شده تا همان تعداد مسافر و گردشگری که به این خطه سفر می‌کنند احساس نارضایتی از زیرساخت‌های گردشگری داشته باشند.

تنها وجود منابع گردشگری برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری کافی نبوده و باید با تقویت و تجهیز این منابع، آنها را به جاذبه گردشگری مبدل ساخت، وجود طبیعت زیبای حاشیه زاینده رود شاید بهترین امتیاز برای رونق گردشگری شهرستان سامان باشد. چه بسا ساحل زیبای زاینده رود در چهارمحال و بختیاری، از بسیاری از رودها و دریاچه‌های کشور نیز بیشتر باشد.

نبود امکانات مناسب مانند راه، محل اقامت و آب شرب در هر منطقه گردشگری، آن منطقه را تحت الشعاع قرار داده و چرخ گردشگری را  نمی‌چرخاند.

سعید صالحی در این گفتگو، با اشاره به اینکه در طول سال گردشگران زیادی حتی 2 تا 3 برابر جمعیت سامان از جاذبه‌های این شهرستان بازدید می‌کنند، اظهار کرد: تناسبی میان تعداد مسافران و گردشگران ورودی به این شهرستان وجود ندارد و زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیاز گردشگران نیست.

Salehi 1

وی افزود: درحال حاضر تنها دو مجتمع تفریحی گردشگری و خانه‌های استیجاری در روستاهای این شهرستان برای اقامت مسافران سرویس‌دهی می‌کنند و دو هتل در روستاهای صادق آباد و ایلبگی در حال احداث است.

فرماندار شهرستان سامان گفت: سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند ولی به دلیل نبود طرح جامع گردشگری تاکنون اقداماتی انجام نشده است.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به استان تدوین طرح جامع گردشگری استان و به تبع آن شهرستان سامان بوده است که تا پایان امسال این طرح تدوین می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل نبود هتل، تنها مجتمع‌های گردشگری و خانه‌های استیجاری برای اقامت مسافران وجود دارد که تعدادی از این خانه‌ها تاکنون سازمان‌دهی شده‌ و زیر نظر دفتر مرکزی که در نزدیکی پل زمانخان واقع شده فعالیت می‌کند.

فرماندار شهرستان سامان گفت: در تلاش هستیم تا خانه‌های استیجاری دیگر نیز با مجوز قانونی فعالیت خود را ادامه دهند و تعیین نرخ اقامتی این خانه‌ها از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعیین شود.

صالحی ادامه داد: توسعه گردشگری در حاشیه زاینده رود به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی مانند وجود باغات و ممنوعیت ساخت و ساز در حریم زاینده رود از سوی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای چندان مقدور نیست.

وی افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در حاشیه رودخانه، سبب ورود مسافران به باغات و عرصه‌های منابع طبیعی و ایجاد خسارت شده است که برای جلوگیری از این مشکل 14 نقطه برای ایجاد نشیمنگاه‌های مناسب به کارگروه گردشگری پیشنهاد شده است.

صالحی اردلی با اشاره به برخی مشکلات کانون‌های گردشگری مانند فقدان آب لوله‌کشی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی نارضایتی برخی از مسافران و گردشگران از وضعیت اماکن گردشگری قیمت قبض‌های ورودی هر یک از این اماکن بوده است و مشکل دیگر ترافیک بالای مسیر پل زمانخان است.

وی گفت: ‌پروژه‌هایی برای کاهش بار ترافیکی این منطقه از سوی شهرداری به اداره کل میراث فرهنگی استان پیشنهاد شده است که در صورت تأیید اجرا می‌شود و با احداث جاده جایگزین شوراب صغیر به سمت ایلبگی بار ترافیکی کاهش می‌یابد.

علی‌ضامن محمدی رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان در این گفتگو با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان سامان جوابگوی گردشگران و در شأن شهرستان نیست، اظهار کرد: این موضوع نیازمند بازنگری است.

وی افزود: مسیر پل زمانخان تا روستای قراقوش که پرترافیک‌ترین مسیر در نزدیکی زاینده رود است، نیازمند بازسازی است و خوشبختانه بازسازی این مسیر با همکاری معاونت عمرانی استاندار انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان با بیان مشکلات کانون‌های گردشگری سامان خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز اول تصفیه خانه آب سامان، فقط مشکل کمبود آب شرب شهرستان سامان برطرف شده که انشاالله با افتتاح فازهای بعدی این تصفیه خانه، بتوانیم مشکل کمبود آب شرب کانون‌های گردشگری را نیز برطرف کنیم.

محمدی افزود: پیگیری جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد و راه‌اندازی هتل چندستاره، راه‌اندازی کارخانه آسفالت و مجتمع‌های تفریحی در حاشیه پل زمانخان در دستور کار شواری اسلامی شهرستان سامان قرار دارد.

انتهای پیام/

+

۲ دیدگاه

  1. nazi

    on اکتبر 22, 2014 - پاسخ

    وقتی چرخ گردشگری از سامونی ها پول بلیط ورودی پل زمانخان می گرد. اه افسوس . وقتی یک سامونی با همسرش با زبان ترکی التماس میکند که بابا من سامانله ام که نیم ساعت برود کنار پل چای بنوشد ولی اجازه نمی دهند . …

    • nazi

      on اکتبر 22, 2014 - پاسخ

      خواهشا اطلاع رسانی کنید لااقل مردم خود سامان با کارتی .مدرکی چیزی بتونن بدون دغدغه برن تفریح کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *