۰

مذهبی

برگزاری نشست هیات های مذهبی ماه محرم در شهرستان سامان

اکتبر 21, 2014 در 00:46 توسط

نشست صمیمانه هیات های مذهبی ماه محرم در شهرستان سامان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سامان بــرتــر، در این نشست که دوشنبه شب در دفتر امام جمعه شهرستان سامان برگزار شده بود مسئولین شهرستانی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه سید احمد میردامادی امام جمعه شهرستان سامان ضمن خیر مقدم به مدعوین در این جلسه به تشریح برنامه های ماه محرم الحرام در شهرستان سامان پرداخت.

ایشان ضمن تسلیت به مناسبت فرار رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گفت: اصل عزاداری به جهت زنده نگه داشتن امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) بسیار عمل حسنه و نیکی ست. این امر در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آمده است که فرموده اند: افضل قربات تکریم شعایر امام حسین (ع) است و محافلی که در راستای عزاداری اهل بیت (ع) برگزار می شود خود باعث نزدیکی به خداوند متعال است.

میردامادی در ادامه با اشاره به نقش بی بدلیل امام حسین (ع) در اسلام، به عنوان مشعل فروزان چراغ هدایت تصریح کرد: مردم خدا جو و دلداده امام حسین (ع) نام حسین را شعار و مذهبشان تلقی می کنند و شیعیان در این زمینه باید رنگ و بوی حسینی را در خود پررنگ تر کنند و کاری کنند که نام اهل بیت (علیه السلام) در جهان با عظمت خوانده شود.

وی در رابطه با برگزاری دسته جات و عزاداری امام حسین (ع) در شهرستان سامان، از هیات ها خواست اطراف مناطق خود را با پرچم های مناسبتی از این ایام، جلوه ویژه تری را به مراسمات خود بدهند.

ایشان همچنین از مدیران هیات های عزاداری خواست زمان برگزاری مراسمات سینه زنی و دسته جات عزاداری را به صورت منسجم تر معین کنند تا برقراری نظم و امنیت با مشکل روبرو نشود.

امام جمعه شهرستان سامان در ادامه سخنان خود به برگزاری منبرها در حسینه های شهرستان سامان اشاره کرد و اذعان داشت: یک روحانی در مساجد و به خصوص در حسینه ها باید مطالب واقعه عاشورا را به عزاداران بیان کنند و بصیرت زایی و دقت در نوحه های ماه محرم در دستجات و عزاداری های این ماه را با دقت بررسی کنند.

میردامادی در پایان از تمامی هیات ها و دسته جات عزاداری خواست مساجد را از مردم خالی نکنند و در زمان برگزاری دسته جات عزاداری، به هیات های دیگر سرکشی کنند.

در ادامه این نشست، سعید صالحی اردلی فرماندار شهرستان سامان، در سخنان خود با بیان اینکه ما در طول سال و در طول تاریخ برنامه های زیادی در رابطه با برگزاری مراسمات و سوگواری ائمه اطهار (ع) داشته ایم تصریح کرد: عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم الحرام به دلیل خودجوش بودن مردم و حضور یکپارچه همه آحاد جامعه به صورت ناخواسته و بدون توجه به جلسات رسمی و دستوارت اداری شهر، با اخلاص بیشتر و با قرب الهی حرکت خود را برای عزاداری سرور و سالار شهیدان پیش می برند.

صالحی در رابطه با ساماندهی و برقراری نظم و امنیت در دهه ماه محرم گفت: ما باید به نحوی این ساماندهی را ایجاد کنیم که هر سالی که پشت سر گذاشته ایم برنامه های شاخص تری را نسبت به گذشته پیشتازانه اجرایی کنیم.

ایشان به نقش بی بدلیل نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت به خصوص در روز تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: حضور نیروی انتظامی بدین معنا نیست که خود را از مردم دور جلوه می کند، بلکه نقش آن بدلیل پررنگ بودن در جامعه از ضروریات است و همه ما باید در این راستا با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشیم و گروهی را به عنوان انتظامات در هیات های عزاداری مشخص کنیم تا خود عهده دار این نظم و امنیت باشیم.

فرماندار شهرستان سامان با ابراز اینکه ما در شهرستانی زندگی می کنیم که شاعران نامی همچون دهقان و عمان سامانی در آن زندگی می کردند و این شاعران مقدس بیش از دو هزار بیت در رابطه با امام حسین (ع) و کربلا را سروده اند، انتظار می رود با داشتن همچین شعرایی در شهرستان سامان و به دلیل سابقه درخشان این شهرستان در تمامی زمینه ها به خصوص به دلیل رسالت بالایی که در استان چهار محال و بختیاری مطرح است و نیز به دلیل داشتن مردم خدا جو، مومن و عاشق حسینی، عزاداری های خود را به صورت نمادین و منسجم تر همپای شهرستان های کشور که هر ساله در رسانه ملی انعکاس پیدا می کند اجرا کنیم.

وی در پایان سخنان خود از مردم خواست با تجمع عاشورایی و استکبار ستیز خود و با ایجاد وحدت رویه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی، اخلاص و تواضع انقلابی خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، شهیدان انقلاب و امام شهداء به نمایش بگذارند.

IMG_20141020_194444 (Copy)

در پایان این نشست مصوب شد تمامی دسته جات و هیات های عزاداری شهرستان سامان، راس ساعت 14:30 و با هماهنگی نیروی انتظامی و پلیس راهـور شهرستان سامان اجرا شود.

مراسم «چاق چاقو» که رسم دیرینه و ماندگار مردم شهرستان سامان است، بامداد روز عاشورا (13 آبان ماه 1393) ساعت 02:00 بامـداد با حضور هیات ها و دسته جات عزاداری همچون سال های گذشته اجرا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *