۰

خبر سراسری

واکنش‌ها به حذف یارانه کارمزد استفاده از کارتخوان‌ها

سپتامبر 23, 2014 در 01:07 توسط

از هفته گذشته که مدیر عامل شاپرک از حذف یارانه کارمزد کارتخوان‌ها خبر داد و اعلام کرد که از آبان باید صاحبان کارتخوان‌ها این کارمزد را بپردازند، مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

IMG15222559

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سامان بـرتـر و به نقل از ایسنــا، به اعتقاد بسیاری در این صورت فروشندگان و صاحبان دستگاه‌های کارتخوان، مبلغ کارمزد را نمی‌پردازند و به عنوان هزینه‌های سربار به مصرف‌کنندگان نهایی تحمیل می‌کنند یا اگر اینگونه نباشد تعدادی از کارتخوان‌ها تعطیل خواهد شد که به نوعی برگشت به عقب است و مشکل نقل و انتقال پول را خواهیم داشت.

البته اصناف هم اقبال خوبی نسبت به این موضوع ندارند؛ تا جایی که به گفته رئیس اتاق اصناف دریافت هر گونه وجه از واحدهای صنفی برای استفاده از کارت‌خوان خلاف است و اصناف با اصل این موضوع مخالف هستند.

اما طبق گفته مدیر عامل شاپرک باید برای ارائه هر خدمتی، هزینه‌ای پرداخت شود و نمی‌توان آن را رایگان به دست آورد و با توجه به این که تاکنون هزینه کارمزد مربوط به کارت‌خوان فروشگاه‌ها از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شد، با هدفمند کردن این کارمزدها، یارانه آن را حذف می‌کنیم و بر عهده پذیرنده (صاحب) دستگاه قرار می‌دهیم.

رقم کارمزد استفاده از کارتخوان‌ها هنوز مشخص نیست و منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار است. البته به گفته مدیرعامل شاپرک ساز و کارهایی در نظر گرفته شده که در فضای رقابتی، هر دستگاه و سازمانی که بهتر خدمات ارائه کند از استقبال بیشتری از سوی مردم نیز برخوردار شود.

نکته قابل توجه این است که مصرف‌کنندگان و فروشندگان نظرات قابل تاملی در خصوص اعلام این خبر در سایت خبرگزاری ایسنا عنوان کردندکه نشان‌دهنده گلایه و نارضایتی‌شان است و معتقدند دوباره با مشکل پول خرد و صف‌های بانک مواجه خواهند شد.

به گفته یکی از مخاطبان که خود را متخصص در امور بانکی معرفی کرده است،”شاپرک شرکت سربار بانکداری و وابسته به بانک مرکزی اکنون دارد ماهیت ضد مردمی خود را آشکار می‌سازد. وجود شرکت شاپرک در این صنعت کاملا اضافی و باعث تاخیرات متعدد و یک رانت بحساب می‌آید. این شرکت به بهانه قراردادن مشکل شرکت‌های PSP در امر امنیت متولد شد و از اول راه رانت خواری را پیش گرفت و عاملی در کند شدن شبکه شد. در حالیکه به راحتی شبکه شتاب کار این شرکت را انجام می‌داد. بانک مرکزی باید متوجه باشد که عدم کارایی خود را با تشکیل شرکت‌های سربار نظیر شاپرک جبران نکند”.

برخی دیگر از مخاطبان که در بین آن‌ها فروشندگان نیز حضور دارند، تاکید دارند ” این اقدام به تورم دامن‌ می‌زند و فقط مصرف‌کننده نهایی متضرر خواهد چراکه واحدهای صنفی هر زمانی که مجبور به پرداخت هزینه‌ای شوند این هزینه را از خریدار دریافت می‌کنند و برخی اصناف قیمت اجناس خود را افزایش می‌دهند تا به نوعی جبران پرداخت آن هزینه شود”.

بعضی از فروشندگان نیز به مسئولان هشدار دادند که این موضوع در نهایت به ضرر مصرف کننده است و معتقدند که “مسئولان همیشه به فکر درآمدزایی هستند که بهتر است کمی هم به فکر مردم باشند چون واحدهای صنفی اقدام به جمع آوری دستگاه‌ها می‌کنند یا با گران‌فروشی این هزینه‌ها را جبران خواهند کرد”.

عده ای نیز می‌گویند ” بابت این دستگاه‌هایی که نصف تراکنش‌هایش ناموفق است و خطا دارد چرا می‌خواهند پول بگیرند”.

برخی دیگر نیز که از پرداخت هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده که حتی برای خرید یک ساندویچ می‌پردازند ناراضی هستند و این موضوع را نارضایتی دیگر خود که مضاعف شده عنوان می کنند” و دیگر مخاطبان که با ادبیات دیگری نارضایتی خود را نسبت به این موضوع عنوان کرده‌اند…

حال باید دید آیا طبق درخواست اصناف این موضوع مورد بازنگری قرار می‌گیرد یا به گفته مدیرعامل شاپرک ساز و کارهای مناسبی برای اجرای این موضوع در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *