۰

مذهبی

دحوالارض، روزی که زمین از محل کعبه گسترش یافت

سپتامبر 21, 2014 در 16:24 توسط

بیست و پنجم ماه ذی القعده، روز «دحو الارض» نام گرفته، روزی است که خداوند به جهان خاکی حیات بخشید و اینگونه نام گرفته است: «روزی که زمین از زیر کعبه بیرون کشیده و گسترانیده شد.»

418539_668

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سامان بـرتـر و به نقل از ایــرنا، در روایات اسلامی ذکر شده که دحوالارض، روزی است که زمین از زیر کعبه پهن گردید و بر سطح آب، گسترش یافت.

در این روز حضرت ابراهیم علیه السلام و عیسی بن مریم علیه السلام زاده شدند و بر اساس احادیث و روایات زمین از زیر کعبه گسترده گشت.

در روایات عنوان شده که هر کس این روز را روزه بدارد، همانند کسی است که شصت ماه را روزه گرفته است.

در قرآن نیز به آن اشاره شده چنانکه در سوره شمس آمده است: ‘والارض و ما طحاها’ قسم به زمین و آنکه گسترانید که مطابق روایات نخستین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بوده است.

در این روز، بخش هایی از کره زمین (که سراسر آن آب بود) شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل ربع مسکون امروزی درآمد.

به نظر برخی از مفسران، آیه 30 سوره مبارکه ‘نازعات’ به همین واقعه اشاره دارد.

از امیرالمومنین علیه الاسلام روایت شده: ‘نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در 25 ذی القعده بود، کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت 100 سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده، خواهد داشت’.

برای شب و روز دحوالارض اعمال سفارش شده است

روزه ، نماز که در کتب شیعه نماز این شب دو رکعت است، دعا، زیارت حضرت امام رضا علیه السلام ، غسل، ذکر خداوند و توبه، استغفار، از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *