۰

طبیعت و گردشگری

دومین جشنواره روستاگردی یاسه چای برگزار شد + دانلود تصاویر

سپتامبر 18, 2014 در 22:11 توسط

دومین جشنواره روستاگردی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در روستای تاریخی یاسه چای شهرستان سامان آغاز به کار کرد.

IMG_6286 (Copy)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سامان بـرتـر و به نقل از ایــرنا، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: روستای یاسه چای به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در کشور انتخاب شده است و این روستا می تواند در جذب گردشگر نقش آفرینی کند.

«مرتضی رحمانی موحد» در آیین گشایش این جشنواره در حاشیه رودخانه زاینده رود افزود:قرار گرفتن در دل زاگرس مرکزی و حاشیه رودخانه زاینده رود ،وجود مردمان خونگرم و مهمان نواز، وجود بافت تاریخی و باغات سرسبز ، این روستا را یکی از مناطق هدف گردشگری کرده است.

وی تاکید کرد:گردشگری می تواند در اقتصاد منطقه اثر گذار باشد و مردم به اقتصاد گردشگری در این منطقه توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: روستاگردی یکی از اهداف گردشگری طبیعت در استان است که مورد تاکید قرار دارد.

‘بهمن عسگری سوادجانی’در این آیین افزود:هم اکنون روستای یاسه چای که از دوره صفویه در این استان قدمت دارد به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود:وجود فرهنگ بومی و محلی ، صنایع دستی و دست ساز مردم و تولیدات باغی و کشاورزی از مهمترین جاذبه های گردشگری روستای یاسه چای می باشد.

عسگری یادآور شد:روستای یاسه چای به دلیل داشتن بافت تاریخی و قرار گرفتن در کنار رودخانه زاینده رود یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در این استان است.

وی گفت: این جشنواره، زمینه معرفی جاذبه های گردشگری این منطقه را برای گردشگران فراهم آورده و رونق فروش محصولات کشاورزی و باغی مردم این منطقه را به همراه دارد.

فرماندار سامان نیز گفت:شهرستان سامان با جاذبه های بی شمار گردشگری، 17 هزار هکتار باغ که معادل 40 درصد باغات استان، تولید سالانه 46 هزار تن هلو، 25 هزار تن بادام و دو هزار و 500 تن گردو به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری استان تبدیل شده است.

سعید صالحی افزود: باهدف ارتقاء شرایط گردشگری در شهرستان، جشنواره طبیعت و روستاگردی با رویکرد معرفی تولیدات محلی و باغی روستای یاسه چای در حال برگزاری است که این ظرفیت فرصتی را برای معرفی محصولات کشاورزی و جذب گردشگر فراهم می سازد.

در این جشنواره نمایشگاهی از جلوه های فرهنگی، صنایع دستی و تولیدات کشاورزی این روستا برپا شد.

یاسه چای یک کلمه مرکب در زبان ترکی می باشد که یاسو به معنی پهن و چای به معنی رودخانه است.

دالان های قدیمی و معماری خاص، روستای یاسه چای را به یکی از روستاهای هدف گردشگری استان تبدیل کرده است.

روستای یاسه چای در قدیم 9 دالان که در واقع کوچه های دسترسی بوده، داشته اما به مرور زمان چهار دالان آن تخریب شده و اکنون پنج دالان برای تردد در این روستا وجود دارد.

روستای یاسه چای از توابع شهرستان سامان در کنار رودخانه زاینده رود و درفاصله حدود 50 کیلومتری شهرکرد قرار دارد و کوچه های سرپوشیده و معماری خاص از مشخصه های این روستای تاریخی است.

در این روستا برخی ازخانه ها پلکانی روی هم واقع است و از پشت بام این خانه ها برای خشک کردن محصولات باغی گردو، بادام وانگور استفاده می شود.

روستای تاریخی و گردشگری یاسه چای با 800 نفر جمعیت از توابع شهرستان سامان می باشد.

دانــلود کامل تصاویر (حجم دانلود 143.686 کیلو بایت)

تعداد تصویر: 147 عدد

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *