۰

خبر استانی

«روغن پالم» بحث محافل در استان چهارمحال و بختیاری

آگوست 17, 2014 در 12:10 توسط

افزودن روغن پالم به محصولات لبنی در تعدادی از کارخانجات لبنی کشور و پلمب آنها همچنان موضوع گفتگو و بحث در محافل استان چهارمحال و بختیاری است، البته در این خصوص شایعاتی هم مطح می شود که تمایل مردم به خرید محصولات لبنی را کاهش داده است.

rohghrr

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سامان بـرتـر و به نقل از مهر، ماجرای روغن پالم از گفتگوی وزیر بهداشت با خبرنگاران در حاشیه همایش تدوین سند راهکارهای اجرایی سیاستهای کلی نظام سلامت آغاز شد.

حال خبر اضافه کردن روغن پالم به محصولات لبنی در تعدادی از شرکت های تولید لبنیات کشور در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری به یکی از مهمترین مباحث تبدیل شده و به نظر می سد مردم کمتر تمایلی به خرید از محصولات لبنی شرکت های تولید لبنیات دارند و بیشتر به سمت خرید از واحد های کوچک تولید ماست و لبنیات در داخل شهر ها رفته اند.

گیاه “پالم” یا “نخل روغنی” از گیاهان بومی آفریقا است. این گیاه در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز دیده شده است. روغن پالم دومین روغن نباتی جهان از لحاظ تولید است. کشور مالزی بزرگترین تولید کننده و صادر کننده این روغن در جهان است که ایران هم در سال‌های اخیر به یکی از بازارهای پرمصرف این روغن تبدیل شده‌است.

کارخانجات لبنی از جمله مشتریان روغن پالم هستند. آن‌ها برای محصولات پرچرب خود از این روغن استفاده می کنند. اما بیشتر مردم فکر می کنند چربی این محصولات، چربی طبیعی خود شیر است.

اگرچه روغن پالم یک روغن خوراکی است اما تازه بودن و جدید بودن لغت این روغن و نا آگاهی مردم در شناخت این روغن موجب شده است که مردم خود در محافل خانوادگی، بازار و… این روغن را تعریف کنند و برای آن توضیح های عجیب و غریب نقل کنند.

یکی می گوید روغن پالم از روغن سوخته خودرو نیز بدتر است که کارخانه های لبنی برای چرب شدن محصول لبنی به آن اضافه کرده اند، دیگری می گوید این روغن خوراکی نیست و بسیار سرطان زا است. یک نفر دیگر می گوید روغن پالم به صورت قاچاق وارد شده است وبه کارخانجات لبنی فروخته شده است و دیگری ….، این مطالب و بسیاری دیگر در این خصوص مهمترین مطالبی است که در خصوص روغن پالم در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری بازگو می شود.

کاهش خرید محصولات لبنی

از طرف دیگر بررسی ها از فروشگاه های عرصه مواد غذایی نشان می دهد که تمایل خرید مردم نسبت به خرید محصولات لبنی واحد های کارخانه ای با برندهای معروف و معتبر کاهش یافته و بیشتر مردم به سمت خرید محصولات لبنی از واحد های تولیدی در داخل شهرها متمایل شده اند.

یکی از فروشنده های مواد غذایی در شهر بروجن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی موجب شده است که مردم تمایل کمتر نسبت به خرید محصولات لبنی کارخانه ای پیدا کنند و بیشتر مردم محصولات لبنی واحد های تولید کوچک شهر را می پسندند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال ماستی که در یک واحد کوچک داخل شهر(ماست بندی ها) تولید می شود مورد پسند بیشتر مردم است تا ماست تولید کارخانه جات با بسته بندی مناسب تر.

وی تاکید کرد: فروش محصولات لبنی نسبت به گذشته کاهش داشته است و به نظر می رسد همین روغن پالم مهمترین دلیل کاهش فروش باشد.

یکی از فروشندگان دیگر مواد غذایی نیز در جواب سئوالی درباره فروش محصولات لبنی در حال حاضر نسبت به قبل از مطرح شدن روغن پالم، عنوان کرد: فروش محصولات لبنی کمتر شده است.

وی افزود: بحث بیشتر اوقات ما با مردم در خصوص همین روغن پالم است.

این فروشنده گفت: مردم مطالب مختلفی در خصوص این روغن می گویند که موجب می شود کمتر تمایل به مصرف محصولات لبنی را داشته باشند.

وی بیان کرد: در فروش محصولات لبنی، محصولاتی که کم چرب ترند بیشتر فروش رفته اند و مشتری هایی نیز که برای خرید مراجعه می کنند حتما تاکید می کند محصول لبنی مانند ماست کم چرب باشد.

هیچ کدام از واحد های صنعتی تولید لبنیات استان از روغن پالم استفاده نکرده اند

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تا این لحظه پیگیری ها نشان از آن دارد که هیچ کدام از واحد های صنعتی تولید لبنیات استان از روغن پالم استفاده نکرده اند.

سید نعیم امامی ادامه داد: روغن پالم را به استانها اصلا نداده اند و تعدادی شرکت بزرگ در تهران استفاده کرده اند که محصولات این شرکت ها نیز جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: روغن پالم در تولید روغن مایع گیاهی و روغن نباتی با درصد بسیار کم استفاده می شود که استفاده از آن نیز ممنوع نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *