۰

طبیعت و گردشگری / کل اخبار

احداث کمربندی در سامان رونق گردشگری و اقتصادی را در برخواهد داشت

جولای 2, 2018 در 01:28 توسط

عضو شورای اسلامی شهر سامان گفت: بدون تردید احداث کمربندی و بزرگراه ضلع غربی شهر سامان شاید از لحاظ هدایت ترافیک نتایج ارزشمندی داشته باشد اما ارمغان آن خلق محیط هایی در شهر سامان خواهد بود که از نظر کالبدی و رونق گردشگری فاقد مفاهیمی خواهد بود که مردم آرزوی آن را در سر می پروراندند.

بهرام رحمانی شامگاه یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سامانِ‌بـرتـر، با بیان اینکه شهرهای سنتی با گذشت زمان، نه تنها ارزش و جذابیت خود را از دست نداده اند، بلکه با گسترش روز افزونِ زندگی مدرن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: امروزه طراحی شهری حاصل خانه های به هم چسبیده، تراکم جمعیت، حیاط خلوت های پشتی، کودکانی که جایی برای بازی ندارند، ساخت و سازهای پراکنده، شهرهای گل و گشاد، گستره ها و یادمان‌هایی که تخریب شده‌اند می‌باشد و همچنین طراحی‌های شهری زاییده آموزه‌های دردناکی است که در طول قرن‌ها ،صنعتی شدن بدست آمده است و به ما آموخته است اگر نیروهای بازار و سرمایه‌گذار را به حال خود رها کنیم قادر به خلق محیط های انسانی نخواهند بود.

عضو شورای اسلامی شهر سامان با تاکید بر اینکه باید توجه بیش از حد به ساختمان‌ها و سایر عناصر موضوع را کنار گذاشته و به جای آنها، به مکان‌ها به دید کلی بیندیشیم، تصریح کرد: دوباره مقیاس انسان پیاده برای رسیدن به محیط های ظریف و جذاب همراه با پیچیدگی و ادغام کاربری ها و فعالیت ها را مورد توجه قرار دهیم.

رحمانی بیان داشت: موضوع اصلی در طراحی نیز، ایجاد عرصه عمومیِ فضای بین ساختمان‌ها و نه خود ساختمان است ،هدف نهایی خلق محیط های شهری با هویتی مشخص است، محیط هایی که ریشه در زمینه تاریخی و منطقه ای خود دارند و نهایتا طراحی باید به سمت محیط ارگانیک، رنگین، انسان گرا و جذاب رهنمون گردد.

وی با بیان اینکه در باز اندیشی محیط های شهری به جای تامین نیاز های سیری ناپذیری سرمایه گزاران باید بتوانیم مردم و عابرین پیاده و دو چرخه سواران ،جوانان و افراد پیر و معلول را در نظر بگیریم، افزود: در بسیاری از شرایط، ساختمانهای منفرد باید در ضرورتِ نیازها و ویژگی‌های مکان به عنوان یک کل باشند و اگر هر ساختمان به تنهایی جلب توجه کند نتیجه کار آشوبی آزار دهنده خواهد بود البته تعداد کمی از ساختمان‌ها می‌توانند تک نوازی کنند ولی بیشتر آنها باید با اعضای هماهنگ یک گروهِ کُرِ هم آوا باشند.

عضو شورای اسلامی شهر سامان خاطرنشان کرد: افزون برهمه موارد باید با افزایش حساسیت جهانیان نسبت به تعادل بوم شناختی کره زمین نیز بکوشیم امکاناتی را برای بازیافت موارد قابل استفاده در محیط های شهری فراهم کنیم .موادی مانند کاغذ، مقوا، شیشه و پلاستیک را براحتی می‌توان بازیافت کرد.

رحمانی افزود: شهرهایی که با گذشت زمان، همه یا بخشهایی از آنها بصورت خودجوش بوجود آمده اند شهرهای طبیعی و ارگانیک هستند همانند شهر اصفهان، شهر سامان را نیز می‌توان در زمره این شهرها تلقی کرد که هنوز جراحی هایِ طرح هایِ شهری، در آنها اتفاق نیفتاده است.

وی وجود سطوح تراز متنوع  شهرمان از لحاظ توپوگرافی های زیبا، پتانسیل های گردشگری هنری و ادبی ،طرح های شهری را بسیار مهم ارزیابی کرد و در این راستا بیان داشت: باید به سمت حفظ این سطوح تراز و تقویتِ پتانسیل هایِ فوق الذکر، رهنمون شود و باید از احداث کمربندی هایی که بین کاربری‌ها جدایی ایجاد می‌کنند خودداری نمود و مقیاس انسان پیاده را تقویت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر سامان افزود: بدون تردید احداث کمربندی و بزرگراه ضلع غربی شهر سامان شاید از لحاظ هدایت ترافیک نتایج ارزشمندی داشته باشد اما ارمغان آن خلق محیط هایی در شهر سامان خواهد بود که از نظر کالبدی و رونق گردشگری فاقد مفاهیمی خواهد بود که مردم آرزوی آن را در سر می پروراندند.

انتهای پیام/80476/

 سامانِ بـرتـر را در کانال تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *